"Snowfox" 1.2m project

Hallo allemaal! :-)

Na het bouwen van verschillende dlg's (6) nu en de laatste toch in het mom van een 'mimi' te hebben gebouwd hoewel eigenlijk alleen de vleugelvorm en staartlengte van de mimi was ga ik toch maar een nieuw draadje openen met de nieuwe manieren van bouwen. Hiervoor heb ik uit eigen ontwerp alles herzien en heb ik de vormen allemaal zoveel mogelijk rond en strak gehouden.

De bedoeling is om de kist eerst helemaal perfect spierwit te maken met enkel zwarte carbon verstevigingen, ook moest hij lekker wendbaar en een korte turn radius dus vond ik een sneeuwvosje of snowfox wel een leuke naam!

Een paar punten die sowiso zijn verbetert zijn dit:

Staart was van depron, dat heeft geen goede compressiekracht dus knikte heel snel als het wat ruiger ging dus heb ik nu rohacell ig-31f gekocht.

Heeel veel compressiekracht kan ik er alleen nog van zeggen!

Ook heb ik een ander nieuw matteriaal gekocht:
AIREX® T90.60 (WHITE) | R & G Faserverbundwerkstoffe GmbH

Bij binnenkomst bleek het niet strak wit te zijn maar een soort honeycomb structuur te hebben, gaan zien met het snijden :-p

Ook wat textreme tape voor de liggers inplaats van carbon roving... We gaan het zien! Binnenkort meer

Laatst bewerkt:
full

Morgen eens kijken of ik een staartsetje in de zak kan krijgen :-)

Zoals duidelijk te zien is is de staart naar verhouding vrij kort, dit klopt helemaal omdat ik het termiekdraaien veel lekkerder vond gaan met een korter staartje! Ook op kleinde ruimtes en tussen bomen ben vloog het beter met een korte staart dus dat gaan we hierin ook verwerkee
Let btw niet op de boutjes in de vleugelen staart, die krijgen nog een betere plek!

Laatst bewerkt door een moderator:
full

De rohacell staardelen zijn klaar enkel het laagje glas moet er nog overheen.

Wat me vooral opviel bij het rohacell is dat het echt super te schuren en snijden is maar toch echt een zeer goede compressiekracht heeft, veel beter als depron of zelfs 3mm balsa dat deukt eerder terwijl het rohacell lichter is! Enkel is de geur/stof die bij het schuren vrij komt niet te harden dus kan ik het eigenlijk alleen buiten schuren.

Hey joris, Tja of hij kort is.... Ik vind het eigenlijk ook wel ja, maar ik had bij de vorige geen lood nodig voor het zwaartepunt goed te krijgen en alleen de staart is herontworpen dus heb ik denk ik ook geen lood nodig :-)

Mooi ontwerp, maar het is belangrijker dat de staart een goede lengte heeft ipv geen lood in de neus... je wil niet dat hij fel uitbreekt na lancering, dan verlies je echt veeel meters...

Een vraag.... waarom 1,2m?

Hallo firefox, leuk dat je ook meedenkt!

goed dat je even aangeeft dat een kortere staart ook een lagere lounch kan geven, had daar nog niet aan gedacht!

De bedoeling van de kortere staart is eigenlijk om het draaien van cirkels korter te kunnen doen, net als loopings. Dit heb ik een keer eerder met een model gedaan en dat ging werkelijk super alleen de starthoogte was ook wat laag als ik terugdenk haha

Ik ga eens een beetje rekenen hoeveel oppevlakte ik minimaal nodig heb op een bepaalde lengte en kijken hoever ik daarvan afwijk :-)

Verder heb ik een schuimplaatje gekocht van 25euro en die is 600x1200 als afmetingen dus zou ik steeds 20 cm over houden en dat vind best wel jammer van zulk duur schuim! Enkel is het schuim wel een stuk zwaarder als stryodur (60kg/m3) dus gaat het volgens mij een zware vleugel worden :-(

Je kan altijd een korte staartboom maken maar inderdaad moet je de oppervlakte vergroten. Je kan ook altijd de stabilo ter hoogte van het kielvlak maken a la FW5 flow...maar dan zit je met een veer/scharnier systeem dat je moet maken .... 2cm langere staartboom geeft je al veel meer stabiliteit... het ruddergedeelte groot genoeg maken dan gaat hij ook wel vlot de bocht om...

Komen er ailerons in? Want dat heb ik ff gemist...

full

Eerste staartsetje staartsetje van rohacell en spread tow in de maak! :-)

Wat me vooral opviel is dat die tape zich zo lekker laat impregneren, echt superstrak ging dat!

Nu het lastigste.. Wachten!

Spannend Robert!

Hoe heb je een profiel aan je staart gegeven?
Heb je alles geschuurt of maak je een basis profiel door te snijden met hete draad langs een mal en dan bijwerken met schuurpapier?

Groetjes

Niels

Ik heb het roer gewoon op het oog een profiel gegeven met aan het dikste punt op 30% en de onderkant vrij vlak met de eerste 30% gelijk aan de bovenzijde.

Dit heb ik ook bij het rudder gedaan omdat dit betere eigenschappen zou hebben bij het gooien als je de bolle kant naar buiten doet (hogere invalshoek kunnen maken) maar zoveel zal dat vast niet schelen :-)

full

Het wachten is voldaan en het resultaat is super! Ik heb nog nooit so'n stijfe staart in mijn handen gehad :-)

Enkel een dingentje die jammer is:
Het keukenpapier die laat allenaal kleine hobbeltjes na op het staartje... Wel earodynamisch maar niet de bedoeling.... Ideen?

Owja dit setje weegt 6gr totaal.

als je het keukenpapier hobbeltjes achterlaat is je mylar te dun. dikkere mylar zou dit probleem moeten oplossen. Normaal gebruik ik 0.35mm dikke mylars

Back