Solano

Een straalbuis is bedoeld om de zijdelingse (wiel) werking van een schroef om te zetten naar een voortstuwende werking, deze wordt te niet gedaan als de schroef teveel ruimte in de buis heeft. op moderne (binnen)schepen heeft de bladtip maar een centimeter of minder ruimte tussen het loopvlak in de buis. door het opheffen van de zijdelingse werking wordt ook het wervelen aan de tips opgeheven, hierdoor vermindert ook de trilling.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Leontug. Ik heb een model van de SUHAILI schaal 1:50 varend.en ben ook in het bezit van tekeningen en foto"s mischien heb je er wat aan. Grt Rob Haan.
 
Ha die Leon,

Jouw intresse voor schepen gaat ook maar verder:D, ipv reallife varen nu ook modelvaren:mrgreen:.

Groetjes uit IJmuiden (a.levasier)
 
Een straalbuis is bedoel om de zijdelingse (wiel) werking van een schroef om te zetten naar een voortstuwende werking, deze wordt te niet gedaan als de schroef teveel ruimte in de buis heeft. op moderne (binnen)schepen heeft de bladtip maar een centimeter of minder ruimte tussen het loopvlak in de buis. door het opheffen van de zijdelingse werking wordt ook het wervelen aan de tips opgeheven, hierdoor vermindert ook de trilling.


Dit is deels waar, vergeet niet dat bij een sleepboot dit de trekkracht doet vergroten(straalbuis) en dit is de belangrijkste factor voor een sleepboot.:mrgreen:
 
Shamal 1976
Silano 1978
Simoon1978
Sirocco 1976
Suhaili 1977
Sumatras 1977
Santanie 1977

De 7 serie schepen van ITC die elk met een vermogen van 15000pk werden gebouwd.
 
Rode zee

Alle hoppers in de Middle East voeren hard in schallow water, vermogens van deze hoppers zijn 30.000 pk maar we hebben niet zo'n slijtage. Ik denk eerder dat deze boot aan de grond heeft gezeten
grt
Hawser
 
Moge,

Net weer terug van een weekje werken dus nu weer 3 weken vrij.

@ A. Levasier
Ja man, zelf varen en nu ook modelbouwen, het gaat maar door, alles goed verders.

@ Rob Haan

Hey Rob, ik zou de tekeningen van ITC krijgen maar heb zeker wel interesse ervoor, heb ook heel veel foto's e.d. dus wat dat betreft zit ik wel goed denk ik.

@ Hawser

Solano in 2004 als KARAR naar Bahrein Mineral Co., Bahrein
Shamal in 1998 als V.B. ARTICO naar Grupo Boluda S.A., Valencia
Santania op 02-12-1996 Tijdens een reis van Las Palmas naar de Mediterranean met het ms Polis brand in de machinekamer uitgebroken. dit sloeg later over naar de winches, brand is bedwongen door de bemanning.
Tijdens deze blus werkzaamheden werd de Santania aangevaren door de Polis waardoor schade onstond aan de stuurboord zijde van de romp en opbouw.
Later binnen gesleept te Las Palmas
1997 V.B. INDICO, Grupo Boluda S.A., Valencia
1998 V.B. ANTARTICO, Grupo Boluda S.A., Valencia

Er schijnen in Nederland nog diverse rompen te zijn van deze boten, weet iemand of er iemand er toevallig 1 onder het stof heeft staan.

grtjes

Leon

P.s. plan is trouwens gewijzigd, het wordt de Santania
 
Ik zou er eentje zonder stof nemen.
Anders moet je weer een plumo kopen.

Vraag het eens aan Bas. Die heeft er ook eentje gebouwd.
 
Hey ronald,

Bedankt voor de tip, zal eens kijken maar ik wil hem toch liever zelf bouwen
In ieder geval bedankt man

grtjes

Leon
 
Om even terug te komen in groeven in de straalbuis, tijdens inspectie van gas-platformen valt er na verloop van tijd gaten in de productie caissons.
dit is exact op de hoogte waar de pomp zit.
schijnt te maken te hebben met het feit dat zeewater staal opvreet, en daar er meer zeewater langs stroomt en de druk het hoogst is dit staal weg slijt.
zou best kunnen dat dit ook van toepassing is met zo'n straalbuis.
relatief zie je rond een straalbuis meer anodes zitten dan op de rest van het schip.
mvg Loek
 
die anodes zijn voor de koperen schroef, ik bedoel koper en staal gaat niet samen, en daardoor vreet de schroef eerst de anodes op, maar ik denk dat jullie dit al weten :o
gr. Jeroen
 
Laatst bewerkt:
die anodes zijn voor de koperen schroef, ik bedoel koper en staal gaat niet samen, en daardoor vreet de schroef eerst de anodes op, maar ik denk dat jullie dit al weten :o
gr. Jeroen

Dat gaat neergends over:sleepy:
Dat koper en staal niet samen gaan.. maargoed je antwoord is in enige richting wel redelijk.

Algemeen

In de binnenvaart worden zinkanoden gebruikt om corrosie tegen te gaan van scheepsschroeven, schroefassen, straalbuizen, scheepshuid, warmtewisselaars en roeren.
 
Dat gaat neergends over:sleepy:
Dat koper en staal niet samen gaan.. maargoed je antwoord is in enige richting wel redelijk.

Algemeen

In de binnenvaart worden zinkanoden gebruikt om corrosie tegen te gaan van scheepsschroeven, schroefassen, straalbuizen, scheepshuid, warmtewisselaars en roeren.

En dat ging nou juist wel ergens over; Het ijzer is minder edel dan de (hoofdzakelijk koperen) schroef dus worden de zinkblokken aangetast ipv het ijzer als het in ('vies')water ligt;

kijk hier maar eens; Corrosie en stalen schepen

Corrosie op de schroef ontstaat meestal door cavitatie
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat neergends over:sleepy:
Dat koper en staal niet samen gaan.. maargoed je antwoord is in enige richting wel redelijk.

Algemeen

In de binnenvaart worden zinkanoden gebruikt om corrosie tegen te gaan van scheepsschroeven, schroefassen, straalbuizen, scheepshuid, warmtewisselaars en roeren.

Misschien moeten we weer eens on topic gaan want dit heeft niks meer te maken met de Solano vind ik.
Misschien kunnen jullie een topic openen op kombuispraat?
Daar hebben ze het ook over deze onderwerpen.
Suc6 er mee.
 
Hey Bart,

Bedankt voor de link, ik heb gekeken en het is inderdaad een mooi model.
Ik heb contact gehad met Victor maar de mal om die rompen te maken is er niet meer dus dat is jammer, ik had er graag 1 gehad.

In ieder geval bedankt

grtjes

Leon
 
Back
Top