solar speedboot ??

• Topicstarter Topicstarter grace
  • Startdatum Startdatum
G

grace

Guest
hoi allemaal
ik zit te denken om met school mee te doen aan de solar olympiade..
nu zouden we misschien een speedboot willen maken op zonne-energie :)
ik had al gedacht aan een aangepaste hydromite maar nu is de vraag, is dit wel haarlbaar?? :s
het zonnepaneel dat je moet gebruiken heeft 7,5 Watt, heeft een oppervlakte van 15x20 cm en weegt iets minder dan 1,5 kg (te veel denk ik :s)
wat denken jullie hiervan?
aangezien dat deze formule van toepassing is; Watt=Volt*Ampère zou je zoiets krijgen van 1040 mAh aan 7,2 V ofzo..
als ik het fout heb, moet iemand het mij maar vertellen
graag zou ik hier ideen over krijgen, of mensen die er ook al eens mee in kontakt zijn gekomen want op solar gebied ben ik helemaal leek :s
moet je dan bv ook nog een batterij hebben om stroom op te slagen, of kan de stroom zo naar de regelaar gestuurd worden?
ik neem aan dat je een batterij nodig hebt aangezien de zon niet steeds even hard schijnt en je dus waarschijnlijk geen stabiele stroombron hebt, of heb ik dit ook fout?? :s

grtz

Je formule klopt iig: P=UxI (watt = volt x ampere).

Voor de rest kan ik je niet echt helpen, dan zou je het verbruik van je motor moeten weten en de energie die de zonnecellen leveren;-)

Gerco:-D

de boot is van koolstof, en weegt niet veel. gebrek aan vermogen zou kunnen, maar ik denk dat ze alles wel goed doorgerekend hebben in delft. misschien een combinatie van beide, maar een storing in het systeem zou ook nog kunnen. ik weet het fijne er niet van, maar hard gaat die nog niet.

Het zonnepaneel levert 7,5 Watt, dan ga je inderdaad bij een spanning van 7,5 Volt uitkomen bij een stroom van 1 Ampère (dit is vermoedelijk uitgaande van een perfecte lichtinval?).
Lijkt me sterk dat je met 1A een speedboat wat snelheid geeft...
Maar, leuk project!

Als je al na gaat dat een beetje speedboot al gauw 30 tot 40 ampere trekt.
Trouwens dat zonnepaneel zit daar een huis omheen?
Want bijna 1 kilo voor een paneel van die afmeting is best aan de zwaare kant.
Een hydromite likt me geen optie.
want die krijg je met dat vermogentje toch niet aan het planneren, je moet eerder aan een V bodem denken als je een beetje snelheid wil halen.

:snipersmile:snel,sneller,weg

Back