Solarfilm

Ik heb mijn model (curare 40) 8 jaar geleden bekleed met solarfilm maar de bekleding gaat nu beboorlijk loslaten .
Ik heb er wat vanaf gehaald maar nu krijg ik er geen nieuwe meer op.
Het laat gelijk weer los.
Bij de Motor is het het ergste .
Ik heb alles zo goed en kwaad als het gaat alles ontvet maar het blijft niet zitten.
Ik heb er ook seconden lijm op gegesmeerd en weer glad geschuurd maar dat helpt ook niet ,zelfs op de oude solarfilm blijft het niet zitten.
Ik heb ook met een stijkijzer met daar tussen een doek zodat de olie daar kan intrekken op gehad (er kwam wel olie uit) maar helpt ook niet!!

Dus ik zou zeggen roept U maar???????

Ontvetten met ovenreiniger.
Eventueel ook nog met oplosser.

Hout met cover grip oid voorbehandelen. (Verdunde houtlijm gaat ook)

Gerben

D3 houtlijm laat zich slecht verdunnen met water. D4 werkt het prima mee daarentegen. Wel is dit een waardeloze methode om je bespanning opnieuw vast te zetten aan je model. Koop een potje SIG Stix-it (o.a. verkrijgbaar bij Hobby-In). Smeer dit op je model en de bespanning hecht opnieuw.

Als het balsa vettig is geworden kun je met een verfstripper de ingedrongen olie warm maken. Daardoor wordt het vloeibaarder en kun je het met een doek opdeppen. Dit is geen snelle methode maar werkt over het algemeen wel.

Overigens is Solarfilm troep. Redelijk kort door de bocht maar dit is mijn ervaring. ;) Gebruik liever een hoogwaardige bespanning. Voorbeeld hiervan is Oracover. Mooi te verwerken, perfect spul. Hecht beter aan elkaar en laat minder snel los. Gaat ook langer mee dan Solarfilm. Kost wel zo'n €8,50 de meter.

Dat is mij wel bekent maar zoals je ziet is hij een jaar of 8 en was ik nog niet zo met oracover bezig .
De eerste keer had ik met papier bespannen maar na paar keer me te hebben gevlogen hadden mijn handen de zelfde kleur als het model :cry: (verkeerde verf)
Oracover is inderdaad beter en dat kun je tijdens het bespannen ook weer losmaken de weer vast zetten maar solarfilm niet dan is de kleur er ook af.

Dat met de met de verfstripper heb ik met de foliebout gedaan en daar een doek tussen en werkt ook ,maar de folie plakt nog niet zelfs niet op die solarfilm die er nog wel op zit .

je kan de doordrenkte delen inspuiten met K2R vlekkenspray, oa te koop bij kruidvat
droogt op tot een soort poeder, wat je dan kan afvegen of met de stofzuiger weghalen.
de poeder "trekt" de olie uit het hout, wel een paar keer herhalen.
daarna insmeren met solarstick of iets soortgelijks, en de folie houd als vanouds :yes:

Of met trichloor , als je het nog kan krijgen.

Wel voorzichtig zijn!

jacques zei:
Of met trichloor , als je het nog kan krijgen.

Wel voorzichtig zijn!

:lol: dat spul is tegenwoordig verboden eigenlijk, maar ik heb ook nog een vat staan :P

over de vette delen balsarite smeren van graupner , oranje flesje is dat.
laten verdampen en daarna kan je moeiteloos je folie vasthechten.

dun gebruiken.

8 jaar olieintrek uit hout halen dat vergeet maar, dat komt er nooit meer uit.

Back