soldeer probleempje

Uiteraard niet met de tang het te solderen draadje vast houden, de tang voert veel te veel warmte af.

Hoe moet ik hem dan vasthouden? Die diode is ongeveer 1-1.5 cm lang en wordt nogal heet als ik de bout tegen de pootjes houd...

...ik heb er de voorkeur aan niet bij m'n huisarts langs te moeten met verbrande vingers...:p

pak een tank en een elastiek. zet op de tang je draadje vast(plastic deel) en knijp de tank samen door het elastiek op het handvat te spannen:wink

Hoe moet ik hem dan vasthouden? Die diode is ongeveer 1-1.5 cm lang en wordt nogal heet als ik de bout tegen de pootjes houd...

...ik heb er de voorkeur aan niet bij m'n huisarts langs te moeten met verbrande vingers...:p
Aha, geen eelt op de vingers, secretaressehandjes ;) Gewoon de component zelf met tang klemmen, natuurlijk niet met een combinatietang maar met een spitse tang of met pincet.

ik leg de soldeerbout altijd op de tafel, en zelfs dan kom ik nog een hand te kort om tin ergens tegen aan te duwen...

Het handigst zou natuurlijk 4 handen zijn :P
1 hand voor de soldeerbout
1 hand voor de soldeertin
1 hand voor het 1e te solderen object
1 hand voor het 2e te soldeeren object

Maar na een paar dagen te hebben zitten prutsen met een soldeerbout om lampjes in mijn PSP (playstation) te maken heb ik al redelijke ervaring.

Ik heb een blokje hout met 2 wasknijpers erop als soldeerhulp. Werkt prima!

@igor

PSP staat voor playstation portable:lol: moest het even kwijt:P

Iemand die niet een keer goed zijn poten (of tong, Satoer) heeft verbrand bij het solderen, is nog geen die-hard modelvlieger.

Aha, dan hoor ik er bij! Het snoer van mijn soldeerbout zat onder de arm leuning van de stoel die naast mij stond. Dus ik pak mijn soldeerbout op maar omdat het snoer te kort was geworden glipte het handvat uit mijn hand en toen greep ik de soldeerkop vast..... en dat deed pijn.

Hehe, ik heb een litteken van 3,5 cm op me pols van een soldeerbout die ik ff niet gezien had.
Die hard modelbouwer, yeah!

een echte modelbouwer gaat nauwkeurig te werk, en maakt bij zichzelf geen wonden, of bij zijn vliegtuig.. (ik heb met een dremel net een sneetje uit folie gesneden, ook handig..)

back:ontopic:

tjah, daar heb je me toch even te pakken. Ik heb het ook over de modelbouwer en niet wat ie doet als hij zijn vliegtuig cq auto of heli aan het besturen is:wink:

Een modelbouwer, die zichzelf nog nooit verwondt heeft, is een absolute beginner. Dit geldt ook voor het hanteren van een soldeerbout. Als je jezelf daarbij nog nooit hebt verbrandt, heb je praktisch geen ervaring.

Nu zijn er allerlei klungelige manieren om jezelf te verwonden. Zelf heb ik het nooit verder gebracht dan twee hechtingen in mijn neus bij het uitsnijden van een stuk abs. Ik ken echter ook iemand, die ooit zijn tong heeft verbrand aan een soldeerbout. Ik maak geen geintjes, dat was echt zijn tong!!! Die heeft hier op het forum dan ook meteen de titel 'supersukkel 2004' gekregen. Lees maar eens dit draadje; in de eerste 5 bladzijden kom je 'm gegarandeerd tegen: de-grootste-fout-die-je-gemaakt-hebt

Laatst bewerkt door een moderator:
een echte modelbouwer gaat nauwkeurig te werk, en maakt bij zichzelf geen wonden, of bij zijn vliegtuig...
Famous last words :D Zo'n opmerking is vragen om dikke problemen :)

En een echte modelbouwer crasht ook nooit zeker:lol:
Correct, alleen modelvliegers crashen. Mijn laatste crash (niet helemaal goed gelukte autorotatie want in diep omgeploegd weiland) is alweer van 1991 :D

Laatst bewerkt:
Nu zijn er allerlei klungelige manieren om jezelf te verwonden. Zelf heb ik het nooit verder gebracht dan twee hechtingen in mijn neus bij het uitsnijden van een stuk abs.

Ik heb mezelf al vele keren in de vingers gesneden (letterlijk en figuurlijk) bij het bouwen van modellen, maar nog nooit in mijn neus! Das toch wel een prestatie.

ik snij mezelf ook wel eens in de vingers hoor:wink. maar dan niet door mn huid heen, maar allemaal van die half eraf vallende huidstukjes, das ook een rotgevoel:D

:ontopic: Als je zorgt voor een goede soldeerbout met een beetje vermogen (50-80 Watt) met een goede punt (mijn persoonlijke voorkeur is een 4mm afgeschuinde punt). Hiermee kun je prima componenten, draden etc. solderen. Maar ook SMD/SMT en accupacks gaat uitstekend. Mijn soldeerstation is nu 14 jaar oud en doet het nog steeds uitstekend. ;)

Solderen van componenten kan prima door ze met je vingers vast te houden. Met een goede soldeerbout met voldoende vermogen is dat een "koud" kunstje. Voordat het component zelf te warm wordt om vast te houden, is de las al afgekoeld en perfect. Als je onvoldoende vermogen hebt dan loop je het risico dat je componenten gaat beschadigen door oververhitting of op printplaat de koperbanen scheidt van de drager (pertinax of epoxy). :? ;)

Sleurhutje, ik ben het 100% met je eens.
Veel te veel mensen zijn bang om te solderen en gebruiken daarom een veel te kleine bout. Dat de onderdelen daarmee juist veel heter worden kan en wil men kennelijk niet begriijpen.
Beste mensen, laat je niet "misleiden" en koop een GOEDE soldeerbout van minimaal 50W. Als het even kan koop dan een bout met temperatuur regeling. Die zijn echt niet zo heel erg duur (vanaf ongveer €30,=). De meeste van deze bouten hebben verwisselbare punten, dan kan je ook nog kiezen. Je zal zien dat je de rest van je leven plezier van deze aankoop hebt.

Ik heb het al eens eerder geschreven, geen probleem om SMD componenten (2 bij 3 mm) met een 100-150Watt 'kachelpook' te solderen. Wel verdomd onpraktisch. Bij solderen gaat het om snelheid en de hoeveel 'bufferwarmte' die in de soldeerbout zit.

Ik heb het al eens eerder geschreven, geen probleem om SMD componenten (2 bij 3 mm) met een 100-150Watt 'kachelpook' te solderen. Wel verdomd onpraktisch. Bij solderen gaat het om snelheid en de hoeveel 'bufferwarmte' die in de soldeerbout zit.
Hoezo onpraktisch? Je kunt in één keer een hele rij pennetjes van een PLCC/PQFP/SO chipje solderen. :lol: Eerst meet een kwastje even de kunsthars aanbrengen, klein beetje soldeer op je bout (kachelpook dus inderdaad :yes:) en *plop* alles vast. :cool: Ook tegeltjes loshalen met een pook gaat prima, gewoon midden op de chpi houden (die was toch als stuk dan) en met een punttang het tegeltje eraf wippen. Kan overigens ook prima met een verfföhn. 8O

Back