soldeerstation

Hallo,

Welk soldeerstation het best gebruiken voor solderen kabels aan XT90 aan kabel 4mm², 6 mm²
Mij is aangeraden een 200 watt toestel te gebruiken
Heeft iemand ervaring of kan iemand een toestel aanbevelen ?
Heb momenteel een 80 Watt soldeerbout , maar die is te zwak, de solduur dringt niet volledig door in de kabel.

grtjs

Koen

Hoi Koen,

Kijk eens in onderstaand draadje.

10AWG soldeer ik aan XT90 stekkers met 56W maximaal (meer trekt mijn bout niet via mijn huidige USB-C powerbank (ja ik soldeer draadloos via een powerbank!)). Een goede bout met een goede meting EN verwarming direct in de punt is de sleutel, niet het vermogen.

Ook bij XT90 altijd de contra stekker erin zodat het contact niet in het plastic wegsmelt. Temperatuur heb ik op 370 graden staan.

6mm2 heb ik niet maar 4mm2 gaat makkelijk met mijn 60W max boutje met actieve tip. Wel een zo dik mogelijk actieve tip zodat er veel warmte in zit en overgedragen kan worden. Temperatuur volgens het display; 380~390 graden. Of dat accuraat is? Het voelt warm ;)

Laatst bewerkt:
Belangrijk is ook een grote dikke/brede punt, als heb je 300 watt, heb je een pint voor SMD werk zal het nooit zulke kabels kunnen solderen. En eventueel een druppel extra flux kan helpen om het soldeer beter te laten vloeien.

Heb ondertussen een zware 100Watt soldeerbout van Rothenberger gekocht en met deze gaat het vanzelf.
Het is dus van belang dat er voldoende massa/warmteopslag in de soldeerpen zit. Ik heb bovendien de punt wat plat afgevijld zodat het kontaktoppervlak groter is. Een soldeeerstation is dus niet noodzakelijk maar blijkbaar in de eerste plaats geschikt voor electronica. bedankt voor de reakties.

Hoe hebben jullie de afzuiging tijdens het solderen geregeld? Helemaal niet, raam open of een actief filter? Ik ben zelf namelijk op zoek naar een goede oplossing.

Een PC fan is al redelijk effectief om de dampen van je object weg te zuigen en dan verder van je af te blazen. Je kunt ook op zo'n principe betaalbare afzuigers kopen wat niets anders dan een fan met een filter ervoor is.

Wanneer je maar af en toe een kabel soldeert is een PC fan inderdaad een prima oplossing. Een echte afzuiging heb je alleen nodig wanneer je lange tijd achter elkaar aan het solderen bent. Een goed geventileerde ruimte is natuurlijk altijd een heel goed idee.

Nooit aan de stiften van moderne soldeerbouten vijlen dan is zo'n stift binnen heel korte tijd ter ziele!
Na het solderen van 1 set kabels met een afgevijlde punt zal de punt al beschadigd zijn. Na nog een stuk of wat setjes zullen de eerste "gaten" in de stift vallen.

Back