Soldeervraag voor speedboot

Discussie in 'Speedboten' gestart door Boeleni, 16 sep 2021.

  1. Boeleni

    Boeleni

    Lid geworden:
    12 aug 2019
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Meijel
  2. Boeleni

    Boeleni

    Lid geworden:
    12 aug 2019
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Meijel
    Ik wilde eigenlijk ec8 stekkers erop zetten, en dan moet ik dus 2 kabels samen solderen naar 1, of kan ik ook gewoon de 2 kabels op de regelaar losmaken en vervangen door 1 kabel?
     
  3. Boeleni

    Boeleni

    Lid geworden:
    12 aug 2019
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Meijel
    Of heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan doen? Of een andere oplossing?
     
  4. Boeleni

    Boeleni

    Lid geworden:
    12 aug 2019
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Meijel
    Aan mijn accu's zitten inmiddels allemaal ec8 stekkers. (Achteraf vraag ik me af of dit wel nodig was, want het solderen van die dingen viel nog wel mee, maar de stekkers in die blauwe dingen klikken was 1 doffe ellende). En zoals op de foto is te zien heb ik maar heel weinig ruimte. Of moet ik ze eerst verlengen?
     
  5. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Accu/regelaar kabels nooit verlengen, die moeten zo kort mogelijk zijn. Houdt er ook rekening mee dat de carbon in de carbon/kevlar romp geleidend is en je die verbinding dus niet open en bloot moet laten.
    Je zou met 1 enkele kabel vanaf het extra condensatorbordje kunnen werken, die moet dan logischerwijs wel wat dikker zijn als die oranje. Maar dat is ook afhankelijk van de setup/belasting.

    Voor het solderen een soldeerbout gebruiken met genoeg vermogen helpt enorm trouwens ;-)
     
    Boeleni vindt dit leuk.
  6. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Hoi Boeleni, als jou setup nog steeds TP 5660 1000kv is in de 138 dan heb je echt rond de 8mm bullits 1x8awg /2x12awg nodig, ik heb in een mono een SSS 5684 1000kv liggen en op 8s met een x457/x462 zie ik regelmatig piekstromen van net boven de 200A de TP motor die jij hebt is nog iets sterker. De ec8 connectoren die ik ook gebruik worden dan rond de 50 graden als ik bv 6 mm bullits gebruik dan laat het soldeer los zo heet kunnen ze worden je kan ook de connectoren zonder plastic direct in de connectoren met omhulsel steken zal foto maken. Je hebt connectoren van bv lmt of plettenberg die veel ampere,s kunnen hebben in een iets kleinere diameter maar die kosten veel meer. Ik heb een keer 270a door ec8 gejaagt dus dat kunnen ze hebben.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2021
    Boeleni vindt dit leuk.
  7. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Hier nog een foto van de ec8 connectoren die direct naar de lipo gaan. Je hoeft geen plastic omhulsel te gebruiken aan de esc kant.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Boeleni vindt dit leuk.
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Voor zover mijn ervaring reikt, is dat (losmaken van ESC, dus eigenlijk van de printplaat) ècht af te raden. Reden: grote kans dat door verhitting de printplaat zelf en andere onderdelen op de printplaat beschadigd raken. Tenzij je hiermee ervaring hebt.
     
    Boeleni en Cnn vinden dit leuk.
  9. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Yep is echt af te raden tenzij er dit gebeurd. Spontaan losgelaten ??? Trok niet meer dan 120A en het is of was een 220A esc. Is weer gesoldeerd maar je moet wel de krimpkous verwijderen etc type aanduiding is dan ook foetsie en je krijgt het nooit meer gesoldeerd zoals het was.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Boeleni vindt dit leuk.
  10. Boeleni

    Boeleni

    Lid geworden:
    12 aug 2019
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Meijel
    Heeft er toevallig ook iemand tips hoe ik 2 kabels op 1 connector samenvoeg, wat dit wil nog niet echt netjes lukken
     
  11. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Connector binnenzijde iets vertinnen dan kabels vertinnen en in de connector proppen je kan met een tang nog een betere vorm maken als ze niet direct passen (beetje plat half rond knijpen) en dan met een 80W soldeerbout de buitenzijde met drupje soldeer er op connector verwarmen en dan soldeer aan de binnenzijde toevoegen. Dan krimpkous succes maar het lukt soms niet in 1 keer
     
  12. Boeleni

    Boeleni

    Lid geworden:
    12 aug 2019
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Meijel
    Het probleem is dat 2 kabels niet in de connector passen. Of mogen ze ook buiten of op de connector zijn samengevoegd?
     
  13. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Moet kunnen 2x8awg in een 8mm connector! Het gaat net. Misch een stukje zonder soldeer (vertint ) er eerst in doen??
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Boeleni

    Boeleni

    Lid geworden:
    12 aug 2019
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Meijel
    Bedankt voor de foto, dus je stript ze wat verder af en dan pas vertinnen als ze in elkaar zijn gedraaid
     
  15. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Yep alleen niet gelijk draaien maar strippen er recht in steken proppen en dan verder met een draai er verder in. Als de draden in de huls zitten dan pas soldeer er op als je eerst gaat vertinnen zetten ze te veel uit dan lukt het niet om ze er in te krijgen. Komt goed lukt wel hoor
     

Deel Deze Pagina