Solderen (Do's and don'ts)

Dit is heel erg goed bruikbaar.
Als amateur/hobbyist soldeer ik regelmatig. Maar ben ook regelmatig aan het klooien! Hier heb ik heel veel van geleerd.

Misschien een "sticky" waardig?

Bedankt!

Grt,
Fer

Ja ik heb er ook het een en ander van opgestoken, voornamelijk van het eerste filmpje. Hier ga ik plezier van hebben. Goed idee om er een sticky van te maken.

Grappig... Vroeger toen ik bij Laser computer moederborden repareerde hebben we veel technieken met de simpele soldeerbout verzonnen die ik hier weer terug zie komen.
1 ding wat ik mis en wat de meest simpele methode is is wanneer men zeker weet dat zo'n tegel kapot is je die het beste eruit kunt snijden door langs de rand van de tegel met een stanley mes of grote hobbymes in een rechte lijn naar beneden de pootjes door te snijden en daarna de pootjes met een soldeerbout en wat soldeer in 1 rits los te solderen. Ik heb nogal wat van die 160 en 208 pins tegels vervangen, 5 minuten werkje ;)

Goede duidelijke en zeer bruikbare info. :thumbsup: Ook duidelijke uitleg waar de flux voor dient en dat je die niet moet laten verdampen voor je gaat solderen. Helaas zal vele beginner snel duidelijk worden dat je toch het nodige zal moeten oefenen voor je het zo handig en snel kan zoals op de filmpjes. Denk er goed aan dat daar professionals bezig zijn geweest. De eerste keer dat jij als amateur (in de goede zin des woords) zoiets wil doen zal het je flink tegen vallen.
Niet getreurd het is te leren en met de nodige oefening zal je je dit ook eigen kunnen maken. Gek waar heb ik dat toch eerder gehoord? ;););)

Enig idee hoe BGA's te doen zonder hot air of IR?

Niet!
Alleen met een stevige tocht hete lucht of met IR stralen kan je een BGA losmaken en een nieuwe weer aanbrengen. "In de fabriek" worden de printen ook wel in een soort van oven gelegd om daar in z'n geheel zo warm te worden gestookt dat alle solderingen gaan vloeien. Dat kan natuurlijk niet meer als er ook al onderdelen op de print zitten die niet tegen die hoge temperatuur kunnen. Je moet dan denken aan elco's, spoelen en dergelijke. Voor het vervangen van een defecte BGA is deze methode dus niet geschikt.

Even het stofdoekje over dit draadje ;-) Hierbij nog een aanvulling van mijn kant. In deze video soldeer ik twee lga (land grid array) sensoren "dead bug" style voor testdoeleinden. Deze video geeft misschien ideeën voor anderen.

En een soldeertip van mijn kant: sommige ic's bevatten vocht in hun behuizing (MSL). Bij het gebruik van een heat gun kunnen deze ic's onzichtbaar beschadigd of defect raken door het uitzetten van het vocht. Om dit te voorkomen moeten deze ic's eerst gedroogd worden.

Moisture sensitivity level - Wikipedia, the free encyclopedia

Laatst bewerkt:
Even het stofdoekje over dit draadje ;-) Hierbij nog een aanvulling van mijn kant. In deze video soldeer ik twee lga (land grid array) sensoren "dead bug" style voor testdoeleinden. Deze video geeft misschien ideeën voor anderen.

Mooie methode. Dank. :D

Rick

Het beste is IR omdat je dan de component van binnenuit opwarmt.
Dit voorkomt een thermische schok.
Met een föhntje zou ik niet doen omdat je de luchtstroom niet altijd kunt regelen en mogelijk andere componenten kunt wegblazen, bovendien heb je geen onderverwarming.

Het BGA-station waar ik mee werk en mensen op inleer (beroepsmatig) werkt met hete lucht.
Hier moet je bij verwijdering van de BGA een warmteprofiel maken om deze veilig te kunnen verwijderen en daarna een nieuwe plaatsen.

Als hobbyist is er dus een flink risico. Maar ja.....als t niet anders kan......

Back