solderen op nihm cellen

hey
Ik heb laatst een 9 volt batt van de lidl uit elkaar gehaald voor de nihm cellen die er in zaten. Nu wil ik deze aan elkaar solderen en ik vroeg mij af of het erg is als je de soldeer bout lang (meer dan 10sec) op een cel houd. Ik heb de faq al doorgelezen maar wist het niet zeker.

mvg Rick;)

Langer dan 10sec? Dat is wel erg lang. Ik ben bang dat je de cellen daarmee om zeep zal helpen.
Zorg voor een flinke bout met een zo groot mogelijke warmte capaciteit. Daarmee kan je de cellen heel snel solderen zodat het inwendige van die cellen niet heet wordt. Dat geldt overigens voor alle soorten cellen die je wilt solderen.

Altijd (fijn) schuren
Waarom? Ik hem mijn cellen nog nooit opgeschuurd en in menige instructie van de matcher staat dit ook niet tedoen. Ik ontvet de bovenkant alleen met van ie alcohol doekjes en de solderingen zijn altijd vloeiend en enorm sterk.

Schuren is niet altijd nodig, meestal gaat het prima zonder schuren, maar het kan ook geen kwaad.

Let er wel op dat je de ventielen niet dichtsoldeert. Verder is er op dit forum over het solderen van accu's een berg aan informatie te vinden via de search.

hey
Ik heb vanmiddag gesoldeerd en het ging best goed. Ik kon de verbinding niet zomaar los pulken. Ze liggen nu op te laden.
Waar zitten die ventielen ik heb ze niet kunnen vinden.

Hey verbinden jullie die NimH batterijen met een koperdraadje of gewoon met soldeertin??

Ik heb laatst een 9 volt batt van de lidl uit elkaar gehaald voor de nihm cellen die er in zaten.

Die celletjes zitten al aan elkaar met een soort metaalstrip. Ik heb de celletjes voorzichtig losgehaald. Ze zitten dan nog steeds aan elkaar vast en hoef je ze helemaal niet aan elkaar te solderen. Alleen een (+) en (-) draadje er aan en klaar is kees, ehhh... Rick

Hallo, ik ga vandaag mijn batterij pack maken met 4 nimh batterijen(2100mAh)
Nu klopt deze stelling: Ik heb dus 4 batterijen
1 2 3 4
Aan de plus van bat. 1 soldeer ik de min van Bat 2
De plus van Bat. 2 soldeer ik aan de min van Bat. 3
De plus van Bat. 3 soldeer ik aan de min van bat. 4
En aan de plus van Bat. 4 en de Min van bat. 1 soldeer ik het draadje..

Oh ja, het rode draadje moet op plus of niet???

en met mn soldeerbout best niet langer dan 10 seconjes op de batterij??

En ja, laatste vraagje...

Batterijen die je koopt en dus nieuw zijn, zijn die opgeladen of niet,??

En ja, laatste vraagje...
Batterijen die je koopt en dus nieuw zijn, zijn die opgeladen of niet,??

Tenzij het Eneloop batterijen zijn, nee, dan zijn ze ongeladen.

@Wubbe; alleen als je kleine stromen trekt, kun je de 'lametta' laten zitten, zodra er echter meer vermogen gevraagd wordt, zij die stripjes echt te dun; óf de spanning kakt in, of de lametta gloeit op en verbrandt...

Groeten, Jan.

Nee want nihm batterijen verliezen hun spanning(zelfontlading) na verloop van tijd waardoor ze dus nooit opgeladen verkocht worden.
Vanmiddag even de batterij aangesloten op de mijn ontvanger met 2 servo en ze werken perfect

Back