solderen van cellen maar Welke Soldeerbout

• Topicstarter Topicstarter Gerjan
  • Startdatum Startdatum
allemaal bedankt voor de tips

en het is gelukt :D
van die Groene Sanyo's van 1700 mAh
met een geleende sl75 dus 75 Watt

ze zaten zo aanelkaar 8)

Groeten Gerjan

Gerben zei:
Erg fijn is het u-profiel vertikaal zetten in bijv. een bankschoef. Cellen met een elastiekje op het u-profiel bevestigen.

Zorgt ervoor dat de tin niet naar beneden wegvloeit, maar mooi centraal bovenop de cel blijft liggen.
Extra tip: soldeer in het U-Profiel met de + pool naar onderen gericht, dan kan er niet zo snel kortsluiting onstaan bij teveel aangebrachte TIN. Ik controleer daarom ook altijd of het voltage klopt met multimeter, bij kortsluiting kom je namelijk te laag uit, je voelt het denk ik ook wel aan de cel. :roll:

Grtz,
Emile 8)

hallo
aan wat voor eisen moeten ene soldeer station aan voldoen om cellen aan elkaar te solderen?om een saddle pack maken voor me auto

groet Cees

Laatst kreeg ik het volgende idee om cellen inline te kunnen solderen. Dit vanwege dat in mijn soldeerstation geen hamerkop"punt"past. Misschien hebt jullie er wat aan:

afb10568.jpg

Hier is een 2.5mm^2 u bochtje tussen gesoldeerd. Dit levert uiteraard een langer pakket op. Maar dat hoeft niet meer te zijn dan 6-7mm. Ook is de verbinding behoorlijk sterk en enigsins flexibel. Bovendien hoef je niet perse een hamerkopbout aan te schaffen. Ook leuk, want van dat geld kan je weer een pakket cellen kopen........

Getoonde cellen zijn trouwens oude cellen die ik voor deze test gebruikt heb. Dit principe wil ik op Mamoncellen toepassen. Als ik die ooit eens cel voor cel wil herladen kan ik er makkelijk bij.

heb ondertussen een t stuk gekocht van Jamara geloof ik
kost maar een paar euro en daarvoor kan je echt geen nieuw paket kopen

Groeten Gerjan

Ik bedoel dan ook een SOLDEERBOUT waar het T-stuk in past, en dan speciaal als je al een soldeerstation o.i.d. hebt............ :yes:

Er lezen vast mensen mee in dit draadje die een enkele keer een pakket in elkaar zetten (zoals ik). Of die het inline solderen met T-stuk niet zo zien zitten (of weet ik wat voor andere reden) Dan is het misschien makkelijk om een andere manier te weten om een pakket inline in elkaar te zetten. Het is ook maar een idee....

Ik hoop voor je dat het gelukt is met het solderen van je pakket! :squarewink:

solderen is gelukt, meerdere keren zelfs :wink:
is inderdaad een gooie tip voor de niet t-stuk soldeerders

Groeten Gerjan

solderen jullie eigen temperatuur geregeld???
zoja op 360 graden???

Zelf soldeer ik niet op jullie manier cellen, maar dat komt ook omdat ik maar kleine cellen soldeer.

mijn soldeerbout is 48 watt, maar volgens mij is dit meer dan voldoende vermogen....
Helaas past er geen t stuk in.
Gebruiken jullie dan een back-to-basic soldeerbout van 100 watt, waar wel een t-stuk in past?

Voor elektronica gebruik je een geregelde temperatuur, hier is dat niet belangrijk, de mogelijkheid om snel warmte toe te voeren is dat wel. 48Watt is marginaal, hoogstens voor kleine penlightcellen anders krijg je plakwerk. Hoe zwaarder hoe beter, 100Watt+ T-stuk

aha, dat is mooi om te weten, maar jullie hebben het steeds over dat t stuk, solderen met de verpakking tegen elkaar is toch veel makkelijker, dan heb je dus kleine draadjes nodig(sorry voor de onduidelijke uitleg)

Maar dan heb je ook geen t stuk nodig, kan je dan de standaard punt pakken?

En kan je accus zelf ook puntlassen, of wat houd dat precies in??(heb het wel gezien, maar weet niet hoe ze dit maken.

Accu's 'kop aan kont' solderen doe je om het contactvlak zo groot mogelijk te maken en om de verbindingslengte zo klein mogelijk te houden. Vooral van belang bij grotere stromen, anders verlies je daar veel energie EN het zou op die verbindspunten wel eens behoorlijk heet kunnen worden.

Standaardpunt is meestal afgeschuind en/of te klein.

Voor puntlassen heb je uiteraard een puntlas-apparaat nodig, niet iets voor de doorsnee hobbyist. Zoek maar eens op google voor 'puntlassen' of 'weerstandslassen' voor uitleg.

bedankt voor de informatie

en kop en kont solderen kan je dus het beste met een u profiel(waar je ze in kan leggen, dan voor vertinnen, soldeervet en dan verhitten en tegen elkaar drukken?

en zo'n standaard soldeerbout, kan dar altijd zo'n t stuk in???

Lees deze discussie nog eens door en ook de daarin gegeven links. O.a. een nuttig filmpje.
Bijna helemaal onderaan op deze site vind je nog een handleiding:
http://www.batt-mann.de/
-> "Gebrauchsanweisung für schnelladefähige NC-Sinterzellen-Akkus"

Soldeervet hoeft niet, gewoon harskern soldeer nemen, en zeker geen S39 gebruiken.

ja die pdf bestanden van battmann heb ik al lang en koop ik ook wel eens onderdelen, maar ik wist niet dat hier een handleiding is stond van accus solderen, maar bedankt!

Hoe soldeer je AA cellen aan elkaar? heb een koperen plaatje met een klein gaatje erin geboord, heb tin met harskern. maar het tin wil niet op de cel blijven zitten. hoe kan dit?

Niet heet genoeg gemaakt, waarschijnlijk gebruik je een te lichte bout. (te weinig vermogen)

Ga je cel niet langer verwarmen om het zaakje toch op temperatuur te krijgen. In die tijd is je hele cel ook opgewarmd en verlies je capaciteit en loop je het risico dat je veiligheidsfentiel smelt.

Zijn je contacten wel schoon? (Geen S39 troep gebruiken!) Een paar krasjes/licht schuren bevordert de hechting meestal ook wel.

Back