Solderen.

Discussie in 'Beginners' gestart door Theo Meg, 22 dec 2019.

Tags:
  1. Theo Meg

    Theo Meg

    Lid geworden:
    5 apr 2018
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Bennekom
    Hallo Leden.

    Ik heb onlangs een Voerboot Baitlijner 20191222_120254.jpg 20191222_120517.jpg 20191222_120254.jpg 20191222_120517.jpg gekregen daar markeerde nog wat aan.

    Alles op een ding na gerepareerd maar het solderen van de ingebouwde aandrijfmotor geeft problemen een aantal malen geprobeerd maar de soldeesel is dof en laat zo los.

    Opnieuw schoonmaken en weer proberen. maar helaas.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.536
    Solderen is iets dat leert door oefening. Er zijn een paar redenen waarom het solderen niet goed gaat. In de eerste plaats het vermogen van de soldeerbout. Voor zo'n klusje is zeker een soldeerbout van 75 watt nodig. Dan moet de punt goed vertint zijn om een goede warmteoverdracht mogelijk te maken. Ten slotte het soldeer. Gebruik uitsluitend harskernsoldeer voor elektronica. En het allerbelangrijkst, gebruik geen vloeimiddelen als S39. Dat is voor het solderen van zinken dakgoten...

    O ja, niet het soldeer op de soldeerbout aanbrengen en proberen te solderen. Dan is de harskern weg voordat je gaat solderen. Maar met de soldeerbout de soldeerplaats verhitten en dan een beetje harskernsoldeer toevoegen.
     
  3. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Met een 50W soldeerstation met regelbare temperatuur moet het ook wel lukken hoor. Als je op 370 graden soldeert en je raakt teveel teveel temperatuur kwijt dan zet je de temperatuur gewoon wat hoger. Moet alleen niet te lang duren want dan smelt het kunststof of de isolatie van de draadjes. ;-)
    Wel 60/40 soldeer (60% Tin - Sn en 40% Lood - PB) gebruiken met harskern, dat soldeert beter dan loodvrij soldeer. Als er 40/60 staat is het het verkeerde soldeer! Beetje soldeer aan de soldeerpunt om een goede warmte overdracht te krijgen en dan pas soldeer toevoegen op de te solderen verbinding.
    Als je geen goede bout hebt, dan is een soldeerstation met meer vermogen wel aan te raden, zeker ook als je dikkere draden of stekkers moet solderen, dan ben je wat flexibeler. ;-)
     
  4. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    118
    Het solderen heeft natuurlijk te maken met het materiaal wat je gebruikt.
    Dat hebben de heren hierboven al perfect beschreven hierboven.
    En daarna komt de manier waarop.
    Als het niet lukt dan heeft het eigenlijk altijd met tempratuur te maken.
    En het niet lukken bedoel ik dat het niet vast zit of niet wil vloeien.
    Probeer het draadje tegen lipje aan te houden waar hij aan gesoldeerd moet worden.
    Wat wel helpt soms is dat je eerst het draadje al vertin dan pakt het iets sneller op het plaatje van de motor.
    Daarna de soldeerbout erop en vanaf andere kant tin toevoegen waar het draadje er tussen in zit.
    Als alles op tempratuur is dan vloeit het tin vanaf het koudste punt altijd naar het warmste punt toe.
    Het moet namelijk wel goed op tempratuur zijn anders krijg je geen goede soldering.
    Je kunt ook even oefenen met een paar draadjes waar je niks aan kunt vernielen.
    Want als je teveel warmte inbrengt in het motortje dan kan dat ook negatieve gevolgen hebben natuurlijk.
     

Deel Deze Pagina