Solo pro aanpassing flybar

Ik heb zo'n carbon flybar en deze doet het prima. inbusjes van gewichtjes moet je wel voorzichtig mee zijn, draai je gauw dol.

Edit: Je kunt ook de flybar zelf inkorten en voorzien van gewichtjes. hier zie je de mijne
nine-eagles-solo-pro-109

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zo'n carbon flybar en deze doet het prima. inbusjes van gewichtjes moet je wel voorzichtig mee zijn, draai je gauw dol.

Edit: Je kunt ook de flybar zelf inkorten en voorzien van gewichtjes. hier zie je de mijne
nine-eagles-solo-pro-109

Zie op je link niks staan.

Iedereen met een Solo Pro zou toch met genoemd probleem te maken moeten hebben. Ik verbaas mij erover dat er kennelijk weinigen zijn die dit oplossen en verbaas mij er ook over dat de fabrikant dit nog niet heeft opgelost. Ben overigens benieuwd of door het verkorten van de flybar de vliegeigenschappen veranderen en zo ja hoe.

Zie op je link niks staan.

Iedereen met een Solo Pro zou toch met genoemd probleem te maken moeten hebben. Ik verbaas mij erover dat er kennelijk weinigen zijn die dit oplossen en verbaas mij er ook over dat de fabrikant dit nog niet heeft opgelost. Ben overigens benieuwd of door het verkorten van de flybar de vliegeigenschappen veranderen en zo ja hoe.

Er zijn 2 mogelijkheden. Door minder wild met de sticks te gaan, en bijvoorbeeld "noodstops" te vermijden, kun je zonder flybar strikes vliegen. Anderen monteren de Xtreme flybar, korten de standaard flybar in met andere gewichten erop, of buigen de staart wat naar beneden en monteren een andere canopy, die iets minder hoog is.

Dit zal het vlieggedrag beinvloeden, en het is een kwestie van het voor jou beste evenwicht vinden, waardoor de heli voor jou het beste vliegt. Sommigen vinden een kortere flybar prettig, maar je heli wordt wel minder stabiel, tenzij je weer zwaardere gewichten neemt. Maar dan neemt je vliegtijd weer ietsje af, etc.

Kijk hier maar eens voor wat tips: Xtreme Nine Eagles Solo Pro and Mods Thread - RC Groups

Op datzelfde forum staat ook een FAQ voor de Solo Pro, door ondergetekende opgesteld, waar ook wat over de flybar staat. Maar de FAQ concentreert zich meer op de heli in standaard vorm, het topic waar ik naar link gaat meer over modden van deze heli.

Heb inmiddels de flybar aangepast. Kocht 2 stelringen bij de ijzerwinkel voor asjes van 2 mm. buiten diam 6 mm, dikte 3 mm. Heb geen weegschaaltje maar uitgerekend zullen de gewichtjes ca. 0,6 gram per stuk wegen. Dat is zelfs iets lichter dan de standaard gewichtjes.

Het vliegt fantastisch. Minstens even stabiel en alle extreme figuren zijn te doen zonder het klutsen van de flybar. Gewoon geweldig.

full
full

Gewoon afgesneden waar de standaard gewichten beginnen? En het zou fijn zijn als je een meer precies gewicht kan aangeven, het steekt met deze kleintjes erg nauw. Een halve gram minder of meer kan het vlieggedrag al flink beinvloeden.

Gewoon afgesneden waar de standaard gewichten beginnen? En het zou fijn zijn als je een meer precies gewicht kan aangeven, het steekt met deze kleintjes erg nauw. Een halve gram minder of meer kan het vlieggedrag al flink beinvloeden.

Inderdaad afknippen op het punt waar de ronde bar overgaat in het verloop naar de gewichtjes. Heb geen weegschaal, dus gewoon stalen (dus geen aluminium) stelringen kopen met de door mij opgegeven maat, erop schroeven en aan de kopse kant even borgen met een druppel secondelijm. Alles nog geen 10 minuten werk.

Gewicht kan je als volgt uitrekenen: volume x soortelijk gewicht ijzer, dus: oppervlakte (diameter minus gat) maal dikte maal soortelijk gewicht: ((3,14/4 x 0,6 x 0,6) - (3,14/4 x 0,2 x 0,2)) x 0,3 (dikte) x 7,8 (sg ijzer) = 0,5878 gr

In het door mij genoemde filmpje op YouTube blijkt dat de standaardgewichtjes samen 1,4 gram wegen dus 0,7 gr per stuk.

En o ja, als gevolg van het klutsen van de flybar (maar ook door andere reden) crashde de heli wel eens en braken de 2 kleine nokjes van de rotor blade head af. Gewoon uitboren, een stalen pennetje in lijmen (weegt nog geen 0,1 gram) en klaar.

En nu we het toch over modificaties hebben. In het begin brak het voorpootje van mijn landingsgestel boven in het knooppunt. Heb een dun draadstalen veertje gelijmd (ook minder dan 0,1 gram) tegen de pootjes en bovenlangs de lipohouder. Een wit plakbandje om beide voorpootjes met veertje (zie foto) en nooit meer een gebroken landingsgestel (alle krachten worden opgevangen door het veertje).

Laatst bewerkt:
Back