Some like it hot

Al een tijdje bouw ik opvouwbare parkflyers van carbon en ripstop (vliegerdoek)

Deze bouwwijze bevalt mij uitstekend.

Onderdelen zijn verkrijgbaar bij de meeste vliegershops, het model is dankzij deze materialen bijna onbreekbaar.

Mijn laatste project is een kleine racer (85cm span). De eerste testvluchten zijn reeds gemaakt, en de resultaten zijn bemoedigend.

Hij is bloed-snel en super wendbaar. Een beetje zenuwachtig is ie wel, daarom heb ik vandaag een paar graden v stelling aan gebracht. Dit zal hem iets stabieler maken.

Ik weet niet of het lukt een foto te plaatsen, maar anders is het een en ander te zien op:

http://home.quicknet.nl/qn/prive/gjkuiper/

[/img]foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10516/normal_crossbow11.jpg

Ziet er verschrikkelijk netjes uit!

Er zijn hier vele jongelui die dolgraag zo'n opvouwbaar toestel zouden willen hebben! Als je hier een bouwplan of zelfs een kitje van maakt, en dat in de maanden april -mei - juni publiceerd, loopt 't vast en zeker storm! (vakantieperiode)

fotopl4.jpg

Erg leuk.
Ik zoek nog zo iets voor de volgende koffer-vacantie (met vliegtuig :| ),
De laatste keer overleefde de Holiday de koffer niet en dit lijkt me erg leuk en praktisch voor de volgende. :yes:

Dus.. kom op met die plannen.
praying.gif

:wink:

:| Ik heb wel eens zon carbon falcon zo op zien vouwen, maar dit is toch wel ERG bijzonder. Zelfs met echte ailerons erop en alles. Dit soort inventieve dingen verdiend echt respect. Ik zie al helemaal zon reclame spotje voor me van telsel. :P "It fold up under your carseat jim! isnt it amazing? You can own one too, for only 9 installments of 9,95"

En zie ik dat nou goed? Vliegt dat ding gewoon met zon fietsbel van 14 euro? Volgens mij is zon toestelletje als dit behoorlijk vriendelijk voor de portemonee. :P

Waar kan ik me inschrijven voor zon opvouw crossbow? ;)

Jah, een tekening zou super zijn. :thumbsup: Hoewel een kitje voor een redelijke prijs ook prima is.
(is ook nog zo iets wat ik ooit...... wil hebben)

De Carbon Falcon heb ik ooit van Pjotrr overgenomen. Dit model laat zich idd heel klein oprollen. Het vliegt alleen heel mooi bij vrijwel windstil weer dit door het zeer lage vliegklare eigengewicht. Bij hardere wind valt er bijna niet mee te vliegen.

Erg leuk, maar zag ik het nou goed op het filmpje dat op het strand genomen is.... je gebruikt het "fietsbel" motortje? Welk vliegtuig is die pdf op je site?

Allemaal bedankt voor de reacties.

Het is een beetje een zooitje op het moment, de bouw beschrijving op het net is een combinatie van verschillende typen, het gaat eigenlijk om het principe.

De parkflyer heb ik in 3 maten gemaakt 70cm - 95cm - 115cm

Op het filmpje is de 115cm te zien en deze vliegt prima met een fietsbel motor. Deze is ontwikkeld om luchtfotos te maken. Hij kan dan ook gemakkelijk een last van 200 gram omhoog trekken ( wel met 3-pack lipo dan)

De maat waarin hij gemaakt wordt is dan ook niet zo van belang.
Ik ben van plan een stap voor stap bouw beschrijving te maken met fotos,binnenkort.

De crossbow is nog vol in ontwikkeling, dus tekeningen ....nog niet.

Alle modellen zijn met redelijke wind te vliegen (4bft) zeker op het strand waar de wind geweldig strak is.De crossbow trekt zich van wind weinig aan.

Of ik ooit tijd vind om kitjes te maken......wie weet.

Keep you informed.

GJ

Heb je mischien een fototje van de onderkant van een crossbow? Ik ben benieuwd hoe je dat profiel dr in hebt gekregen. :P Is die crossbow straks nog evengoed opvouwbaar? Of is die iets permanenter?

Hier een foto. maar er is weinig op te zien.

Het profiel wordt gemaakt door ribben (alu) in een rib pocket.

Hij net zo opvouwbaar als de rest, de lengte van de romp is in dit geval bepalend voor de lengt van het opgevouwen pakketje ( 60 cm)

GJ

normal_crossbow12.jpg

Haha, stoer hoor. :P Gedraagt ie zich n beetje in hoge Gkracht bochten? Ik kan me namenlijk best voorstellen dattie dan een beetje uitzakt.

Wanneer ga je eens een filmpje schieten van je crossbow? :) Ik ben namenlijk wel benieuwd hoe die presteerd in de lucht.

Je kunt hem zo steil door de bocht trekken als je maar wilt, de vleugel zal een beetje buigen maar dit is minimaal. Breken zal hij nooit.

Wel heeft hij een tikkie up nodig in de bocht, maar dat went snel.

Ik maak de filmpjes met een dig. kamera, hij zal moelijk te volgen zijn maar ik zal mijn best doen een deze dagen ook hiervan een filmpje te maken.

gj

Zelfbouw project nummer 3 is gevonden.

Kuip, briljant ontwerp. Het KISS systeem slaat weer toe.
Zal zaterdag eens gaan shoppen. Eens kijken of we ergens mee tevoorschijn kunnen komen.

(Keep it simple, stupid)

@Kuip,
Erg leuk, ik heb even op je site de bouwbeschrijving bekeken.

Welke lijm gebruik je voor de ribstop nylon? Waarom stik je het niet (als een vlieger)?

Groet,
Bas

Bij een aantal vliegerwinkels kun je de volgende zweefvliegtuigjes kopen:
zweefvliegtuigjes.jpg

o.a. bij http://www.joesvliegerwinkel.nl/ in Amsterdam
en RUAN hobbywinkel in Almere.
40cm €19.95
60cm €29.95
90cm €39.95

Misschien makkelijk aan te passen voor R/C met electomotor? Of zou hij dan teveel lift hebben, aangezien het een zwever is?

Bas, Ik lijm de ripstop mer pattex transparent. deze houdt erg goed, Voordeel en nadeel is vast is vast en nooit meer los, in een keer goed plakken dus.

Ik heb weinig ervaring met naaien, vandaar.

Met de crosbow naai ik wel, want het is onmogelijk de ronde vormen te plakken . (na wat oefenen gaat het best.)

Die zwevertjes zijn erg leuk en ik heb gehoord dat ze best goed vliegen, Ik geloof dat een aantal mensen al een aantal pogingen gedaan hebben om ze RC te maken met minder bevredigende resultaten. Ze worden dan te zwaar en vliegen niet meer goed.

GJ

Back