Sonny van 711mm spanw naar 1500mm

Leuk! :thumbsup:
Alleen jammer dat we het moment van lossen niet te zien krijgen.....

Max.
 
Mooie beelden, leuke actie! Wat maar weer bewijst dat je geen 80 cc sleepkist en een 5 meter zwever hoeft te hebben om lol te maken;)

Max
 
Leuk filmpje! Tonnie met zijn Sonny.

Ik hoop volgende week weer op de bouwavond te komen. Kon afgelopen twee weken niet door etentjes van de zaak.
 
Leuk de Sonny1500 staat in de RCME van April

400x563notsquidgey.jpg


Ton
 
Gaaf Ton!.. ik wil zelf ook weer een ukkie zijn geloof ik :)

Hoewel, hoe leg ik dan het leeftijdverschil met mijn vrouw uit :eek:
 
Uit nostalgie heb ik ook een sonny kit gekocht .
De kit zelf is echter niet gebruikt het ging me enkel om de tekening , de onderdelen heb ik zoals vroeger uitgesneden en uitgezaagd.
Een maiden vlucht is er nog niet geweest, we wachten op beter weer.
Ondertussen heb ik wel een motor steun gemaakt. Aan het originele ontwerp wou ik niet raken. Hierdoor moest enkel de voorste "dowel" vervangen worden door een aluminium buisje van 5 of 6 mm. De motorsteun is binnen enkele tellen te plaatsen
Hoek van de motor kan eenvoudig versteld worden door de kwik links in of uit te draaien.
De motor op de foto's ga ik nog vervangen door een met een hogere Kv zodat er een kleinere prop op kan.( 5 of 6 duim.)
Hierdoor komt de motor ook lager te liggen. De batterij is een lipo van 1300mA 3c.

Dirk



 
Dirk , dank voor de plaatjes de Sonny is prachtig geworden en de V-stelling ziet er goed uit.
Ga je veel plezier aan beleven want de Sonny vliegt erg leuk.
Is toch heerlijk dat Retro spul.
Ton
 
De V-stelling is inderdaad groter dan op de tekening.
Om het doorbuigen van de vleugel te verminderen is er boven aan een extra sparen liggertje van 3 X 3 geplaatst.
Ongeveer ter hoogte van de overgang tussen blauw naar wit. Dit lijkt voldoende te zijn.
Dirk
 
De V-stelling was te klein waardoor het bochten werk wat minder wilde.
Bij mijn model kwam dat prima uit doordat de vleugel delen wat rond gingen staan en daarmee de V-stelling vergroot werd.
Om de Sonny lekker te kunnen vliegen en draaien is een V-stelling van 167 graden prima.

Wat zijn je plannen ben je met iets bezig om te bouwen.

Ton
 
Wel ik ben zelf bezig met eentje te bouwen, (zelf laseren) niet met de bedoeling om in productie te brengen, maar op de club zijn we toch al met 4 die eentje willen. Echter met een wingspan van 1200mm.
vanmiddag post ik wat foto's. momenteel dus met ene V stelling van 160 graden.
Zelf verander ik hier en daar ook iets kleins qua ontwerp, om het zo makkelijk mogelijk te bouwen zonder tekening.
Ook voorzie ik een haakje voor een elastiekstart, alleen heb ik dit nog nooit gedaan en ben ik nog op zoek naar gepaste elastiek/ methode om dit te doen, ook de lengte en meer info hieromtrent.

Ik maak hem eerst als prototype en haal dan enkele foutjes eruit, kan ook zijn dat de romp wat te zwaar wordt. Ik zie dat de 700mm versie normaal 120gram weegt, en jou 1500mm versie 560gram... ik post nog wat fototjes straks!!
 
hier even een udate

staartboom uit 2x3mm populierentriplex en 5mm balsa ertussen, voorzien van sleufjes voor de aansturing in de boom
rudder 5mm dik balsa pull pull
stabilo 5mm dik balsa push pull
romp alles uit 3mm populieren triplex moet nog rondomrond beplankt worden met 2mm balsa
vleugels nog te bouwen

gewichten
boom 38 gram
rudder 8gram
stabilo 17gram
romp 64 gram ( de romp heb ik nu wat fijner getekend en sommige ribben ga ik ook uit balsa maken) zo hoop ik hier wat gewicht te besparen.

vleugels zit ik aan onderdelen aan 70gram( zonder lijm)...

9FYjfK-EsxMhuLObZbLzt6F1dtRolywfPRPyjJ5S1oNsBz8WgDshxmNEtRUM_Ck5dtW9W0rXXP47vSfyNjz96tDFl37w16F7b87z_imMagXxWF2APnxuHEkETZ1JQzLtsbs1B526OQCpvQRJQ-tLM1zI38mn6LXDuFUPpFJ26yZrWwwRSGz-0IIihHv6FQ8fbjzcgGf5_XY1tV-mPoqllDHvhBnFlFhAwwQYcKjbl8QFpR_dRShpI9aUvaM5q7_VpbAymuAFhTgJORI1HPhV3hTCTJpBOabEela8pGaqCYeH0Xkq55N6RhRPzfURYOEoUvGHhT4jlcg8nAPm-uKpDTLBl-DMeWuihbDII91oiUuxiC6yvjxEZxHm_8lfKq0wLHkfxLorhoPJL8qDV0iseRYQrBUrQM39jFC4WaJdjwvTkK4vYtdwX6wtpzfA7Gd249xawG_od5VUtmIhCECvKqZxi7FqH8jf6wXnGVc1uSJl3BXwSaQBjC2jaGIaO77NYTBvkehWPsFsna1V_Ler8FIm6rDNYnCkpO_qaV5V18y4kln2yIQa7STT8YPucqrwOi7Dg-sBKdfIpJwvmBM1iGJ4HMrYG31ZjyWs-nk42mzpfHNRbY13RK9GhIrRBt0VF-dmkTtMga1L_aN2l7l290SrX-XLeqdU=w1684-h1263-no


lBruABibGDMzB1vXEz6YpPS9BzbT4GIZrJaqCVMkBZIz4n7piCwXi77-i4Vz2rbo10gNAZCFAQ1rJD5huEDvu4V9v5WxrqFVgjyB1kvMQTpJeP2i0lAOZoODdLQYZL9gCUu2f6HuFi215kLWRl6odtPMY-FVhiJPxZaugiHIZnuOK3FBMcIzdqNI-4m7YhpGthPbARCCXhexL0RcM63aScS-FoASVZaU94p3UQPSWgxPgbNfvOl8AwxmbJ3VGrCA77ymLhvYll1Xy316V7aaF-QtzL43Q-XoG7Vv7VB-VQb66xZMq1VtY6KzghEZ6df95UcaQEA6ZBgja52P5HIJoICaYaU_W5l0qVj7Q0ISNnw8LqFdvhO5xalBbPfN3HgIG33RBza_nzcapU91R8fH_w4-Bfq8p3sIIFcXpnHp9HfRQakCnEtITTcn2GJBNAcwQ8Z7hptIV0gx7g1EPofPQ-fR7d_7ygXrV5IajFdA_WxLrQGSNpt5LStVqZit2uyaoXWz6JZyu6BJTszL7IMbWQu_g2ZZEFs4ECLD4-NXhi-OK0iGt6xSwwlPsku5gysaw2uojG2yWvFSoAq9HgPtD-x-rqGCLsd67pZshCuQ9rMtnwp2w5j_1AIB3EW-cWtQZ_TtfAQV7M_qfbGxx1tr11tN5heSxVcJ=w1684-h1263-no


LxqBvB9RE9StZbfw67LwSxzWylk2H0FkXlcJsKaaWOspicdaDeDNQEz7Q50ys287x8OcnPVno9GPUD1UEOT77CANY-JaiPlc2BiFjtCdIqFwioOKownIyLatEgsJjc1wMJFUJ1cWw-0tKAh4p3mXZVEyw8BANsgvJMu9O2ItpRz_wD6usCIu6fmlHD0QvRTxyC5IX3u_MrvP7xoGAR-FOEGjk4XdsAD7ou3PRY-ao5Be35_gvRKEOpZszBW3qVHTPPkirSjszsdAys0HlrmY6excJ83fnc60D33WM_KyZSnbp6W8Rlm2rNZGqQ6T2cr3owUIyI5iVsPclo1ta8g8CXMPihg5b7FE7VLTzCrMNfiJKPugWEtVKJTnIqL3ltdwMWVpgWuFzzbNQ_cFMN5SVVX4sQmsL6mpfSFEXr-cVu8hsLVqIPN089b7jBuF-2kJj2gYJ6_kNn8TV4XcVRc0C261yh9wrhzxmB4thiUfEQ7PoTAaIQURE8oBprKjNx6bn59pfK3ghCWocdiaG8ACfYIrjbMerizcBDj_yA6DmRYrgRGdeYTNiqU28EeXsd01oFO4shymzyygwDmi8AmBfoJ8acvaRseh-BEV5pzzHmo21ZzSjE4tULU3xSnfIjad6F6y6-sn56PHcqJqGJJMfRrEa0d_5h4c=w1684-h1263-no


b2YsGnaIe239ItS1gI4QjKvR0oFIijS_NNvfO9gltfRw985FvAuz6wjNtmCwjrjgsLiW5osW4sUlwaIC3RqrR8ftYuZe__MJHX1CJgL96zBTUoGw-c57qEeBIa0Z0f4wccD28LZ7PN7ydxa_WlmE2VbiMDBRPMiUjU-6aSZY3eb5T43p9X7oRlAd2m94ca6DeZ8B-235oxeyc9FA8N5h71592nuRGSiDCY7LnyhRhUHSHk1fVWgyk71lN_sElWp8AP8eHMAZgvqWGIO11e2nXif3bd52mbDG9nJksMejzZ_bs4czPBDxXmoqq1CtszARYrMNz0Cn3LG6xDVg-dXkQxBtE_mhuwD4uvibyOMTxV5BCqVCfBMiNmW5NoF2Hc_I0Gw_-F6a3r5gx8mYge1U5Z8R8d2IpS7d96KydkQ7_jh-eZm0tkZiaIQnlTaj3zZQuHcH2HZ52nEJT_aNENXX-Wbclfc-otYspHtqp-vySRRXr_CuLD5D0mD2lu0J_atNP8MUfp8yXYO3pDMVJU1sUAQfOoMbOxN69xZwZascJSzwdS9BBW4q0AKlkNASY9iF2KAW3AsTUXWHvgn4CINBmcf1MTYGg5XCT0LP_II9b-GtBewhRO_VOUvl7GxiAltwMmK-e20VrsMEB5hcPhp7Hnn-d7bzmnpy=w1684-h1263-no
 
nog even over de graden... je V stelling verkleint toch als je naar 167 gaat?
Dat klopt.
Alleen gebuik je voor deze hoek meestal niet de benaming V-stelling, maar openingshoek. En dat eigenlijk alleen voor V-Staarten.
Met V-stelling wordt normaal de hoek bedoeld tussen de stand van de vleugel (of stabilo) en de horizon.
Dus dan wordt een openingshoek van 160° een V-stelling van 10° (per zijde), je leest ook vaak 2x 10°.
Met 167° Openingshoek wordt de Vstelling dus kleiner en wel (180-167)/2 = 6.5°.
 
Back
Top