Sophisticated Lady, afbouwproject.

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door pompebled, 14 sep 2022.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Via Marktplaats een grotendeels gebouwde/geassembleerde Sophisticated Lady van huize Goldberg op de kop getikt:
    Overzicht.JPG
    De oplettende kijker ziet, dat de neus ontbreekt, daar had de verkoper een motor gedacht, die er ook bijgeleverd werd, een Turnigy Aerodrive SK3 2836-1040Kv:

    Turnigy Aerodrive 2839 1040Kv.JPG
    De motor zat in een klosje multiplex geschroefd, waar een gat voor de motor in was gemaakt, dusdanig ruim, dat de schroeven waarmee het motorkruis erop zat geschroefd, schuin naar buiten wezen, om nog wat vlees te hebben.
    Leuk bedacht, maar ietwat knullig uitgevoerd, dat ga ik dus niet gebruiken.

    De vleugel is in één stuk, een lap van twee meter, met, eigenaardig genoeg, kleine rolroeren met servo's in de vleugeltips, da's niet origineel, dus wat de gedachtegang hier achter is geweest?
    Servo in vleugel.JPG

    Ik dacht in eerste instantie, dat het om een ARF versie ging, die ooit eens op de markt is geweest, maar af fabriek zouden de rolroeren dan foliescharnieren gehad hebben en vluchtend met de achterlijst zijn ingebouwd.
    Niet de dikte van de kunststof scharnieren uitstekend, en niet rondom in de folie gezet:

    Zijde rolroeren.JPG
    De beide servo's voor hoogte en richting zijn netjes ingebouwd:
    Servo's.JPG
    Het richtingsroer aangestuurd met een balkje met ingelijmde stift en het hoogteroer met een S-slag in de aansturing buitenom:
    Aansturing hoogteroer.JPG
    Dit is niet volgens de oorspronkelijk bouwwijze, waar de aansturing in de staart was ingebouwd.
    Het loopt ook niet erg soepeltjes, maar eerst maar eens kijken hoe ik de rest af maak.

    Ik vraag me af of ik de zwever überhaupt ga motoriseren, én of dat dan moet gebeuren met de ruim 300W van de 2836-1040Kv motor, dit lijkt me enigszins overkill, ik hoef niet per sé verticaal omhoog...
    De gemotoriseerde versies met de motor in de neus zien er niet bijzonder gelikt uit, omdat de originele neus nogal smal en spits is.

    Naast de wat ongelukkige motorsteun bevestiging, ontbreekt de spinner, maar die zou met Ø40 mm buiten de romp uitsteken, ook is de motoras 3,175mm en de adapter 3 mm, dat kun je er wel op persen, maar lekker passen doet het niet...

    De positie van de servo's wijkt ook af van die op de tekening van Outerzone, maar die servo's zijn nog standaard formaat, dus dat zal wel goed komen.

    De drie posities van de starthaak zijn wel aangegeven en het hardhouten balkje zit er ook al in (rechts op de foto van de servo's).

    Eerst maar eens bedenken hoe ik e.e.a. ga aanpakken.
    Met een kleine 4 kanaal ontvanger zou ik de rolroeren apart kunnen aansturen (flapperons), als ik geen motor in de neus knoei...
    Maar dan moet ik de scharnieren aanpassen want die laten maar een kleine uitslag toe.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2022
    lecraM vindt dit leuk.
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Die rolroeren zijn te klein om een bruikbaar effect te hebben. Er zit een flinke V-stelling in de tippen, dat zal wel origineel zijn, en dan zal het best vliegen.
    De werking van de rolroeren wordt door de V-stelling weer tegengewerkt.
    Het is al eens eerder opgemerkt door iemand anders... maar waarom zou je niet eens een toestel zelf bouwen, in plaats van telkens andermans klerezooi vliegbaar proberen te maken?
    Geeft veel meer voldoening, en vliegt op zeker beter.
    Oja, met vier kanalen en een Y-kabel voor de rolroeren zou je ook een motor aan kunnen sturen. Maar eigenlijk denk ik dat je die rolroeren beter vast kan lijmen, die gaan erg weinig helpen.
     
    Peter Den, Unusual RC en lecraM vinden dit leuk.
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    De gemiddelde kit kost een veelvoud van wat ik hier aan gespendeerd heb, ik leer er van en vind het leuk.

    Groeten, Jan.
     
    Unusual RC, wim eon en lecraM vinden dit leuk.
  4. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ik vind het ook een leuk onderdeel van de hobby, om vliegtuigen die wat ouder of brak, of raar gebouwd zijn, zo goed mogelijk te laten vliegen als ik erin zie. is vaak nog best goed. leukste is mss wel het leren ondertussen.
    ik vlieg ook wel nieuw spul soms maar met iets ouds klooien ook erg leuk.
    die rolroeren hebben wel een toepassing, "2,5" as zwever. waarschijnlijk werkt het het best als hoogte, richting bestuurd vliegtuig, met de rolroeren met richting meegemixt
    . het richtingroer word dan iets ondersteund in de werking. wat ook goed werkt wsl, is in de thermiek, de rolroeren heel iets tegen de draairichting te sturen, trimmen.
    heel mss verbeteren ze snel vliegen als ze een klein beetje omhoog staan. dit zijn allemaal best subtiele dingen maar ze zijn te merken en te benutten in principe.
    en landen, glijhoek verslechteren dmv. omhoog zetten. het richtingroer is er altijd nog en stuurt dan nog goed icm met de Vstelling.
     
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    De lady vliegt (in mijn herinnering, lang geleden!) perfect als 2 kanaals zwever. Ik heb hem met een zwak 7-cel nicad pak ook electrisch gevlogen, en zelfs met een mini cox motortje bovenop. Als je m al motoriseert dan zeker niet te zwaar.

    In het kielvlak zit een s-vormige buitenmantel voor de hoogteroeraansturing. Kijk of die er nog zit. De binnenkabel was een flexibele staalkabel, ik gok 0.7 mm of zo, gedraaid. Die liep redelijk soepel door het kielvlak en zat met een busje+klemschroef op het hoogteroerheveltje. Als je dat kunt herstellen is het 10x mooier.

    Ik zou de rolroeren denk ik ook "in ere herstellen" en verwijderen, maar laten zitten kan natuurlijk geen kwaad.

    Voor de echte looks geef je haar natuurlijk het spitse neusje terug en een hoogstarthaak.... ik zou die servos dan hergebruiken voor 1 of 2 spoilers bovenop de vleugel. Dat mistte ik dan weer wel en heeft mijn model uiteindelijk het leven gekost...
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Hein,

    Zoals je op de foto kunt zien, loopt de hoogteroer aansturing bij de mijne aan de buitenzijde, onder de sticker; het kielvlak is ook te dun, om dit inwendig te doen.
    Wat jij beschrijft, staat ook op de tekening, die ik van Outerzone heb gehaald. De mijne heeft een plastic kern die de verbinding vormt tussen servo en hoogteroerheveltje.
    Als de neus dicht is, zal ik eerst eens kijken hoe soepeltjes dit loopt, het kielvlak geschikt maken voor een inwendige buitenkabel is nog wel wat werk.
    (misschien doe ik dat wel nadat ik de staart er af gebroken heb bij een ongelukkige landing...)

    Ik laat ze in eerste instantie zitten, zodat ik uit eerste hand kan ervaren wat ze wél en niet bijdragen aan het vlieggedrag, maar het blijft geen gezicht, dat ze buiten de achterlijst uit steken.

    Het spitse neusje is aanleiding geweest voor wat discussie in de VS destijds, waarbij er werd gesteld, dat zo'n spitse neus niet aan de regels voldeed én gevaarlijk kon zijn en je iemand (of jezelf) een oog uit zou kunnen vliegen. Dat zou dan een ongeluk zijn, want om zó precies te kunnen mikken met een zwever...

    Daar ik de motor niet in de neus zet (géén gezicht, dan zou er verlengde as aan te pas moeten komen of een smalle planetaire reductie, om het aangezicht niet te verpesten), komt er sowieso een starthaak aan, het verstevigingsbalkje en drie mogelijke posities er voor zijn al in de folie aangegeven.
    Ik vraag me alleen af, of ik een huis-tuin-en-keuken haakje er in schroef, of ééntje met schroefdraad en een moer met ringen binnen en buiten.

    Nu ik het verschil weet tussen de Riser (mét spoilers) en de Mosquito en de ASW-28 (beiden zonder spoilers) en het eindeloos doorzweven in het grondeffect, lijken spoilers wel een optie.
    De spoilers gebruiken, om uit de thermiek te komen heb ik nog niet ervaren.

    Maar, spoilers monteren in een al afgebouwde en afgewerkte vleugel, betekent hak- en breekwerk, dat ik nog even uitstel...

    Groeten, Jan.
     
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Weet je zeker dat die kabel niet in het kielvlak zit? Het was een hele dunne buitenmantel, geel als ik me niet vergis. Het kielvlak bestaat uit iets va 3x 1 mm balsa, in de middelste laag zit dat kabeltje verwerkt.

    Ik kan me niet voorstellen dat iemand bij een nieuwe kit het zo maakt als bij jouw model, dat lijkt erna geknutseld te zijn, misschien een reparatie. Vandaar: check even goed of die originele mantel er niet toch zit. Die zou je ook in de romp moeten zien zitten. Zo ja kan je misschien de lelijke mantel aan de buitenzijde laten vervallen.

    Of is jouw model geen originele kit en van tekening nagebouwd misschien?
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Dat weet ik niet, ik heb de verkoper al gevraagd, maar nog geen antwoord gekregen.
    Het lijkt er eerder op dat, óf de bouwer te haastig is geweest met het in elkaar zetten van het kielvlak en dat de boel daarom buitenboord gemonteerd is, want in de romp ligt alleen de oranje buitenmantel (Ø 3 mm), zoals op de foto te zien is, óf het is een fabrieksmodel en is hiervoor gekozen omdat het eenvoudiger is...

    Maar je hebt wél gelijk, net als de drie aangegeven plekken voor de starthaak, zit er achter op het kielvlak een minuscuul gaatje in de folie, waar ik een stukje carbon (Ø1 mm) iets van 70 mm in kan steken, dus er zit een voorbereid kanaal in het kielvlak.

    Waarom er dan voor zo'n lelijke oplossing is gekozen, is me niet helemaal duidelijk.
    Misschien is de beoogde buitenmantel weggeraakt?
    Net als de cockpit, want dat is een balsa houten exemplaar, opgebouwd uit stroken 6 mm balsa, aan elkaar gelijmd (met de middelste stukken uitgezaagd i.v.m. gewicht en ruimte) en in vorm geschuurd.

    Misschien iets te enthousiast, want op twee plaatsen kijk je er dwars doorheen, daar komt een glasweefseltje met epoxy overheen voor de sterkte.

    Groeten, Jan.
     
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Interessant. Ik vrees dat als die buitenkabel niet al in het kielvlak zit, je kunt vergeten dat je m er ooit nog in krijgt. Dat wordt dan een nieuee staartsectie bouwen, dan zou ik het ook maar even zo laten.

    Mocht er bij dat gaatje wel een plastic manteltje zitten kun je er een flexibel kabeltje doorheen proberen te voeren. Maar je hebt dan alsnog in de rest van de staart een probleem met de ondersteuning daarvan, dus lastig te fixen.
     
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Die balsa kap kun je perfect gebruiken om een petfles overheen te trekken, dan maak je zo een transparante kap zoals ie hoorde.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Die kap is dun als papier op sommige plaatsen, een PET-fles daar overheen krimpen zal waarschijnlijk niet goed gaan, tenzij ik de boel eerst verstevig, of opvul van binnen met zand of gips (gips is een slecht idee vanwege het vocht...).

    Groeten, Jan.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Ik moet een viertal laagjes balsa van 10 mm op elkaar lijmen om de neus van de SL van te kunnen maken, welke lijm is daar het meest geschikt voor?
    De D2 houtlijm, of Pattex express, die ik meestal gebruik, droogt harder op dan het balsa en dat maakt het in model schuren een stuk lastiger...

    Groeten, Jan.
     
  13. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    De D2 houtlijm is daarvoor prima
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Goed, de boel staat te drogen, we zullen het zien.

    Groeten, Jan.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Om aan de benodigde breedte te komen en wat structurele sterkte in te bouwen, bestaat de neus uit drie stukken balsa van 10 mm dik en twee stukken populieren multiplex van 3 mm, die aan weerszijden van de kern zitten, een sandwich idee.
    Ik ben begonnen met aftekenen en op de figuurzaagmachine in model zagen, dat blijft beter haaks dan uit de hand, gevolgd door snijden en schuren, wat stuift dat ontzettend...

    Groeten, Jan.
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    De balsa-populier klos zit eraan gelijmd, de boel ligt te drogen:
    Nose job.JPG
    Ik zit er aan te denken om de toch nog wel grote hoeveelheid materiaal straks te lijf te gaan met de roterende schijf van mijn excenter schuurmachientje, op de laagste snelheid, die ik dan vastzet en de neus er tegenaan houd, bij gebrek aan een stationaire schuurschijf.

    De lijm van de scharnieren van het richtingsroer zit niet écht meer vast, ik kon ze er met de hand uit trekken. Ik begin me af te vragen hoe oud dit vliegtuig is, want de opdruk op de (deelbare) scharnieren is: 'W-Germany'. Dus óf iemand is met oude scharnieren aan het bouwen geweest, of de hele kit dateert van voor de val van de muur...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2022
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dat kan goed zijn. De mijne was van omstreeks 1991.
    Heb je geen davidsschaafje? Dat maakt korte metten met die neus in vorm krijgen.
    Geeft ook geen stof, alleen mooie krullen. Juist voor dit werk perfect.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Zeker heb ik een davidschaafje, eens zien of 'ie scherp genoeg is om naast het balsa ook de populieren triplex en de twee saté prikkers, waar ik de lagen mee gefixeerd heb, te bewerken.

    Groeten, Jan.
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Mocht je ooit een schuurklos overwegen te kopen, kijk dan eens op het web naar Perma-Grit. Ik verzeker je, binnen de kortste keren kan je je niet meer voorstellen dat je ooit zonder kon. Niet heel goedkoop maar zijn geld heel erg waard. Ik denk al een tijdje, ik zou wel een grotere willen hebben (versch. maten verkrijgbaar) maar hij verslijt gewoon niet...
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb mijn excenterschuurmachientje in de bankschroef geklemd, zodat de schijf verticaal staat; een bats licht er op en schuren maar.
    Het resultaat tot nu toe:
    Nose job 02.JPG
    Als je de lijnen van de romp volgt, kom je vanzelf op een tamelijk spits neusje uit:
    Nose job 03.JPG
    Ik maak de neus nog wel wat ronder, want naast het gevaar van blauwe plekken als je iemand mocht raken, is de kans op schade bij een minder dan zachte landing ook levensgroot.

    @Bart; die Perma-Grit schuurblokken is inderdaad mooi spul, en prijzig...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2022
    Henk van der Meer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina