Sopwith Pup scale 1-3.

Bedankt Michiel.

De beide pulleys op een grondplaatje gemonteerd.
Daarna op hun plaats in de vleugels gelijmd.
Ook een stuk kabel geplaatst.

720.jpg


720.jpg


Nog een paar kleine werkzaamheden en dan zijn de vleugels klaar om te bespannen.


Ton.
 
Prachtig gemaakt Ton, net echt!
Welke servo's gebruik jij hier, wat is de trekkracht en wat wegen ze?

Groeten, Ralf
 
Dag Ralf,

Voor de rolroeren gebruik ik savox sc 1251 mg servos.
Dit zijn low profile servos Ze zijn 25 mm hoog en wegen 44,5 gram.
Ze trekken 9 kg bij 6 volt.
Door de geringe hoogte heb ik de servos zodanig kunnen inbouwen dat de bespanning de servos niet raakt.

720.jpg


720.jpg


Ton
 
Dat lijkt mij een prima keuze Ton :thumbsup:
Reden dat ik het vraag is dat ik eigenlijk op zoek ben naar 2 lichtere servo's voor in het hoogteroer van mijn SE5a.
Zal eens bij Savox op de site kijken, thanks

Groeten, Ralf
 
Ben bezig om de cockpit af te maken nu ik er goed bij kan komen.
Als de cockpit klaar is kan de romp bespannen worden.

Eerst de stuurkabels aanbrengen.

720.jpg


Dit zijn de kabels voor het hoogteroer.

720.jpg


Ook de kabels voor het zijroer en de staartslof aangebracht.
De kabels moeten nog verouderd worden , dan kan het geheel in de romp gemonteerd worden.

720.jpg


Ton
 
Mooi werk! Lekker bezig op zondag (ik zag je bus staan:)).
Het begon geloof ooit met de rudder bar. Mooi om die hier weer terug te zien:bye:.

Groeten Roel
 
Hoi Roel,

Het begon inderdaad met een rudder bar.
Ik heb de tekeningen van Replicraft en een aantal jaren geleden wilde ik beginnen aan een static model van de Sopwith Pup 1:6.
Ik heb toen een aantal onderdelen gemaakt waaronder de rudderbar.
Maar toch besloten een vliegend model te maken.

720.jpg


Maar nu je toch bezig bent met motorenbouw , kan je ook tussendoor een Le Rhone 1:3 bouwen.
Graag voor Dawn Patrol.
:rofl::rofl::rofl::rofl:

Ton
 
geweldig Ton. Ga je maar vast verheugen op een heerlijk vliegbeeld. Heb vandaag werkelijk super gevlogen met de Pup. Mooie ruime bochten en het lijkt net een echte met deze afmetingen!!
 
Hoi Ton,
Als het goed is heeft er ook op de Pup ooit een Gnome gezeten, toch?
Ik zal er even wat meer vaart achter zetten.:)
 
Tjonge tjonge...wat een joekels van servo's.... moeten minstens 30 cm lang zijn...uhhh..vergat even dat ik naar een model zat te kijken...dacht even dat Ton een 1:1 aan het bouwen was.Goed gedaan jocchie!!!!!! Nix net echt...tis echt ..alleen wat kleiner.
 
Dank je Henk , ik doe mijn best.

Vandaag bezig geweest met het aanbrengen van de stuurkabels.
Fotos gemaakt maar camera vergeten , dus wachten tot morgen.

Wel nog een foto van een detail op de vleugels.
Bij de Pup zitten er op de aansluitribben triplex stroken.
Ik heb deze ook aangebracht van 0,4 mm triplex.

720.jpg


De vleugels zijn bijna klaar.
Daarna kan ik aan de struts beginnen.

Ton
 
Dag Ralf,

Ik ga de fittings van Mick gebruiken , maar ik ga er wel weer stukjes messing buis in solderen.
Dit doe ik omdat de gaten te groot zijn en je krijgt hierdoor ook wat dikker materiaal.
De fittings zijn uit 0,8 mm RVS door middel van etsen gemaakt. Ze zijn dubbelzijdig geetst .
Op deze manier word het materiaal van beide kanten weg geetst.
Op het moment dat de ets vloeistof het materiaal ingaat zal het ook zijdelings etsen totdat de de plaat door geetst is.
Doordat zijdelings etsen ontstaat er een scherpe rand.
Dit en het feit dat de gaten te groot zijn lijkt me geen goede situatie voor de forkends.
Vandaar die buisjes.
720.jpg


Op de foto is het niet duidelijk te zien maar je ziet de gaten iets naar binnen lopen. Aan de achterkant is dit hetzelfde.
Hierdoor die scherpe rand.

Ton
 
Hier een foto van de kabels in de cockpit.
1k0.jpg


De kabels moet ik nog wat bijkleuren.
Nu de rest van de cockpit details en dan kan de romp dicht gemaakt worden.

Ton
 
Vleugels zijn klaar.
Begonnen met het bespannen van de rolroeren.

720.jpg


Ook nagedacht over de stitching.
Omdat de proficover heel goed hecht is het niet nodig , ondanks het holle profiel om de bespanning extra vast te zetten.
Het volstaat daarom om de stitching na te bootsen.
Maar dat kost ook tijd.
Daarom toch besloten om de bespanning vast te naaien zoals bij de originele Pup.

720.jpg


Zo ziet het ook uit als bij de echte.

Op een strook papier de afstanden afgetekend.
Passende naald gevonden en beginnen.
720.jpg


Het worden heel wat meters.

Ton
 
Wat ook handig werkt is... na het aftekenen cq direct met de afstands mal...eerst alle gaten er in te prikken. Dan is het gemakkelijker aan de "andere" zijde de juiste positie te vinden.

Let er op dat wanneer je aan de vleugel begint en met name bij de neus aan onderzijde de steek in een deel met sterke kromming kleiner moet dan aan de bovenzijde van het profiel...zo blijven de verticale draden mooi haaks op de skeletlijn.

Zoals ik al eerder zei..niet net echt...tis echt!!
 
Back
Top