Sopwith Pup scale 1-3.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door tonspit, 12 okt 2014.

  1. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    VRAAG

    Ik heb een vraag.
    Ik wilde de riblets plaatsen in het middenstuk van de vleugel.
    De bijgeleverde riblets zijn alleen voor de bovenkant van de vleugel gemaakt.

    [​IMG]

    Nu zie ik op diverse fotos en tekeningen dat de riblets ook aan de onderkant zitten.
    Weet iemand of er soms Pups zijn met halve riblets.
    Ik zou niet weten waarom Reeves dit gedaan heeft.
    Zo duur is het hout nu ook weer niet.

    Ton
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Ton,

    Mooi instrumentenpaneel! :thumbsup:

    Volgens mij had ook de Sopwith Pup inderdaad halve riblets. De bovenkant van het profiel is veel boller dan de onderzijde en om de bekleding in profiel te houden zijn aan de bovenzijde meer ribben nodig dan aan de vlakkere onderzijde.

    Op het internet kwam ik de halve riblets in ieder geval wel tegen op de Sopwith Camel en Sopwith Triplane vleugels.

    Sopwith Triplane:

    [​IMG]

    Sopwith Camel (halve riblets links-boven):

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Correct Ramses, naast de Camel heeft ook de Sopwith Strutter dit zo.
    Aan de bovenzijde zijn de riblets nodig het profiel te behouden, aan de onderzijde scheelt het niet zoveel met of zonder.

    [​IMG]

    Heb nog een foto kunnen scannen van de Shuttleworth Pup voor je, hier zie je ook geen riblets aan de onderzijde.


    Prachtige motor trouwens!

    Groeten, Ralf
     
  4. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Verder gegaan met het dashboard.
    In de bouwdoos zijn een aantal delen van de kompashouder van hout gemaakt.
    In werkelijkheid zijn deze van metaal.
    Als ik ze van kunststof maak zijn ze gemakkelijker af te werken om ze op metaal te laken lijken.
    Ik heb de onderdelen eerst getekend in autocad en vervolgens gefreesd.

    [​IMG]


    Het materiaal dat ik gebruik heb is polystyreen.
    Dit laat zich goed frezen en verlijmen.

    [​IMG]

    Men plaats de te verlijmen onderdelen tegen elkaar en gaat met een kwastje , dat in methyleen chloride gedoopt is , langs de te verlijmen naad.
    De methyleen loopt in de naad en lost de polystyreen op.
    Zo krijgt men een sterke en schone verbinding.

    [​IMG]

    Nu de rest van de onderdelen maken.

    Ton
     
  5. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Mooie techniek... Ga ik proberen te onthouden

    Overigens overbodig te vermelden misschien, schitterende kist, prachtig bouwwerk.

    Succes verder.
     
  6. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Vandaag de eerste delen gemaakt van de pulsometer.
    Het onderste deel is uit PVC gedraaid en het transparante deel uit acrylaat.

    [​IMG]

    Het transparante deel heb ik gedeeltelijk met olie gevuld en vervolgens in het huis geperst .

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu kan ik verder met de overige onderdelen voor de pulsometer.

    Ton
     
    Demaic vindt dit leuk.
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Ton, als je het mij vraagt heb jij zelf het woord 'vliegende schaalreplica' uitgevonden. Mooi hoor.
    Heb nog eens bij de filmpjes van Valach 120 gekeken en daar zit wel een heel fraai geluid in zeg :yes:

    Groeten, Ralf
     
  8. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Ralf,

    Bedankt voor het compliment.
    Ik doe mijn best maar het kan altijd beter.

    De bevestiging voor de pulsometer gemaakt.
    Nu nog de afsluiter met aansluitingen maken , dan kan hij bevestigd worden.

    [​IMG]

    Ton
     
    Demaic vindt dit leuk.
  9. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Vandaag de motorcontroller gemaakt.
    Er moeten nog enkele details gemaakt worden , dan kan hij ook gemonteerd worden.

    [​IMG]

    Op onderstaande foto is de beugel te zien waar de controller op gemonteerd word.

    [​IMG]

    Ton
     
    Demaic vindt dit leuk.
  10. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    Detaillering in de overtreffende trap ! Schitterend :)
     
  11. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Ik heb alle delen klaar voor de pulsometer klaar.
    De koppelingen heb ik gedraaid uit messing dopmoeren.
    Tussen de moeren heb ik een stuk messing staf gedraaid.
    De afsluiter is van PVC gedraaid en messing gelakt.

    [​IMG]

    De leiding is gemaakt van electriciteit draad met een diam. van 1,6 mm.

    Ton
     
    Demaic vindt dit leuk.
  12. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Waanzinnig mooi.....wat is een pulsometer.....??
     
  13. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Bedankt Femmo.

    Wat de werking van een pulsometer precies is weet ik ook niet goed.
    Hij is verbonden met de oliepomp.

    Misschien weet iemand anders meer te vertellen over de pulsometer.

    Ton
     
  14. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Ik heb de achterlijst gebogen voor het vleugel middenstuk.
    Na enkele proeven met verschillende diameters en plaatsing van de schijven kon ik de draad buigen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na de twee eerste bochten de draad vastgezet met een paar triplex platen.
    Dan de volgende schijven plaatsen en de volgende bochten buigen.

    [​IMG]

    De draad is vrij stug en ik gebruik een houtklos om de draad om de schijven te drukken.

    [​IMG]

    Nu past de draad mooi op de tekening.
    Op zijn plaats lijmen was de bedoeling.
    Maar tot mijn schrik merk ik dat de draad niet past.
    Er is een verschil tussen het middenstuk en de tekening.
    Waarschijnlijk komt dit doordat Reeves nieuwe ribben heeft gemaakt en de tekening niet heeft aangepast.

    Dus opnieuw maken.
    Ook de hoogteroeren en het zijroer worden met deze draden gemaakt.
    Vandaag nagedacht om ze op een andere manier te maken.
    Misschien uit dunwandige RVS buis. Als ik ze goed gebogen krijg.

    Ook denk ik aan glasvezel draad.
    Als ik dat in de staart kan gebruiken scheelt dat 40 gram.
    Dat is niet veel maar het scheelt wel ongeveer 350 gram in de neus.
    Als ik de eindlijsten van de vleugel ook voorzie van glasvezel draad scheelt dat ook 85 gram , dus een totale besparing van 475 gram.

    Ton
     
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Misschien is dit een idee? Carbon vezel met dunne epoxy in 2 mm alu buis getrokken en dan in vorm gebogen over een kartonnen mal > Zwei Antik Segler #660
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ja, draad buigen is echt een kunst; 'Übung macht den Meister'.

    Ik heb (dus) met veel plezier de draadbuiger van HBM gebruikt.

    Succes!


    jan.
     
  17. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Henri,

    Bedankt voor de tip.
    Ik ga dit zeker proberen.

    Je buigt de buis dus nog als de epoxy nog niet uitgehard is.

    Ton
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    De rotatiemotoren die toen gebruikt werden hadden een zogeheten "total loss" smeer systeem. Hiervoor werd vrijwel uitsluitend wonderolie gebruikt. Er werd olie de motor in gepompt die uiteindelijk via de uitlaat de motor weer uit ging. Al dan niet gedeeltelijk verbrandt. Als het vliegtuig weer op de grond stond moest niet alleen de brandstof tank gevuld worden maar ook de olie tank! Er was dus een behoorlijk grote olie tank aan boord.

    De olie pomp was meestal een zuigerpompje aangedreven door de motor. Dat pompje zorgde voor een pulserende oliedruk. De piloot moest kunnen zien dat de pomp werkte en aangezien de pomp maar een geringe druk leverde was een drukmeter niet erg bruikbaar. Daar was die pulsometer voor bedacht.
    Die pulsometer is aangesloten op de olieleiding naar de motor. De piloot kan zien dat het olie niveau in het kijkglaasje iets omhoog komt en dat het pulseert. Zo weet hij dat er oliedruk is en dat de motor smering krijgt.

    Het werkte en was voldoende voor toen. Natuurlijk werd later die primitieve "oliedruk meter" of beter "indicator" vervangen door een echte oliedruk meter. Die werd helemaal noodzakelijk toen de motoren van een gesloten smeer systeem onder druk werden voorzien.
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Aha!


    jan.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    De pulsometer werd overigens vrijwel alleen bij het starten en warmlopen van de motor gebruikt. In de lucht, bij hoge toeren, is dat pulseren slecht te zien. Daar komt bij dat het vliegtuig trilt en alle kanten op beweegt. Dus vlak voor de take-off werd het kraantje meestal dicht gedraaid. Alleen als er iets "mis" was en de piloot kon even "vlak" blijven vliegen kon hij het kraantje open zetten om te kijken of de oliedruk nog wel in orde was. Tenminste in orde leek. ;)

    Deze informatie heb ik van de fantastische mensen van de Shuttleworth Collection in Old Warden. In de loop van de jaren ben ik daar tientallen keren geweest en heb daar heel veel met deze mensen gesproken. Echte "ouderwetse" monteurs die tot achter hun oren onder de olie konden zitten nadat ze zo'n motor proef hadden gedraaid. Letterlijk oude mensen die de oude technieken nog beheersen en die gelukkig ook nog een aantal jonge monteurs hebben kunnen vinden om de kennis aan door te geven.
    Ook een geïnteresseerde bezoeker zoals ik willen ze te woord staan en alles uitleggen. Ik heb wel eens een uur met zo'n man staan praten en hem zo van zijn werk gehouden. Toen ik me daar voor verontschuldigde wuifde hij dat weg. Volgens hem was het ook onderdeel van zijn werk om kennis door te geven.
    Heerlijk dat er nog steeds zulke mensen bestaan. :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2014

Deel Deze Pagina