Sovereign off the Seas door Peter

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 21 dec 2014.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat klopt Hans, schijnbaar was mijn vriendschap verlopen, ik heb zojuist opnieuw betaald.:D:D
     
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Via Paypall is zo'n vriendschap vrij snel geregeld blijkbaar.
    Vanmiddag ben weer even lekker aan het knutselen geweest, de grootrust aan bakboordszijde heb ik de jufferblokken nu op zitten, alleen het puttingijzer die als vijfde van de boeg zit vind ik nog niet lekker zitten, die ga ik nog aan passen.nu op naar de stuurboordszijde.


    En daar was de foto dan toch.
    En nu zie ik aan de grote uitgave dat ik ook nog wat lijmresten weg moet halen:koud::koud:
     
    Rob2, Marc w, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit weekend weer even lekker bezig geweest.
    Het gammele trapje wat ik op aanwijzing van de Agostini op de voorplecht gemaakt had, en die een poos geleden gesneuveld was, heb ik na een poosje omklieren vervangen door een zelf geknutseld trapje, en dat geld ook voor de gaten voor de touwen van de grote stag.
    Die gaatjes heb ik dicht gemaakt, want ik had geen zin om die neptouwen er volgens het boekje in te maken. Die gaten lopen nu dus van het bakdek naar de voorplecht toe, zodat de grote stag in een stuk gemaakt kan worden. Ik heb alleen geen ruimte om nog een kraag om de gaten heen te maken, omdat ik alle vier kanonnen daar heb staan.
    Voor de foto heb ik er even een stukje touw doorheen gehaald, want in die zwarte achtergrond waren de zwart geverfde gaatjes niet te zien.
    De foutief geschilderde jaagstukken waren in een eerder stadium al eens gecorrigeerd.


    Hier is het oude en inmiddels gesneuvelde trapje te zien in een (veel) eerder bouwstadium


    Ook heb ik het puttingijzer wat niet correct zat verplaatst.( zie de vorige posting )

     
    Marc w, pietsan, Hoosterw en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi gemaakt allemaal peter mooie boot
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    hgb1967, Jaques, boris279 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ziet er allemaal weer erg mooi uit Peter
     
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi gemaakt peter
     
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel jongens.:)
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zowel de grote rust als de bezaansrust aan beide zijden van het schip zijn nu voorzien van puttingijzers en jufferblokken,


    En nu ben ik bezig met de fokkerusten, ik heb ze iets groter gemaakt, en toen ik de positie van de jufferblokken aftekende, kwam ik erachter dat de kanonspoorten aan beide zijden niet helemaal gelijk zaten.
    Het verschil is vrij klein, maar de jufferblokken kwamen aan beide zijden serieus anders te zitten.
    Toen heb ik, om het voor mijzelf inzichtelijk te maken, touwen van de mars naar de positie van de jufferblokken gebracht, en ze zo gezet dat het ongeveer gelijk is aan beide zijden, en toch de kanons groten deels vrijlieten. Het is dus aan beide zijden een compromis geworden.:koud:.
    Straks de touwen er weer vanaf halen, en de rusten afmaken.


    Tot de volgende keer.
     
    Rob2, TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    De beide Fokkerusten zijn dit weekend geplaatst,


    en aan bakboordszijde zijn de puttingijzers geplaatst.
    Ik had drie verschillende lengtes van puttingijzers, om ze overal ongeveer gelijk te laten eindigen, maar ik heb 2 ijzers er weer vanaf gehaald, die waren net wat te lang geworden.
    Dus nu eerst weer een paar nieuwe puttingijzers maken, en dan de stuurboordzijde doen.


    Alles moet nu nog wat bijgewerkt worden, want ik heb hier en daar natuurlijk weer te veel lijm gebruikt.:mad::mad:
     
    Rob2, pietsan, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    de eerste foto , een mooi bovenaanzicht
     
    ward vindt dit leuk.
  12. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Mooi, ziet er goed uit !!
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel jongens.
    Boris ben je ook nog met een schip bezig??
     
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vandaag heb ik 5 nieuwe puttingijzers gemaakt, en dit was nogal een vrij groot probleem .\
    De eerste puttingijzers heb ik met messingdraad uit Engeland gemaakt, maar daar had ik net wat te weinig van, dus heb ik een rolletje draad van Aeronaut gekocht.
    puttingijzertjes gebogen, en de soldeerbout erop.
    Helaas bleef het daar ook bij. Dit spul wou absoluut niet solderen, voor geen meter.
    Maar ik heb er nu dan toch een paar afgekregen, :D Alleen wel de hele middag en een halve avond mee bezig geweest, met een klusje van een uur:mad:
    Een foto komt als de fokkerusten voorzien zijn van ijzers en juffers.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    oei, dat is niet zo een leuke ervaring.
    had je de draad even gestreeld met een schuurpapiertje?
     
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jazeker Marc, en het spul is ook goed ontvet, maar dat hielp allemaal niks.
    Als laatste redmiddel heb ik een veel dikkere bout gepakt, en daar heb ik de laatste mee vast gebakken.;);)
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jaques, Hoosterw, Rob2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.191
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik kan me goed voorstellen dat je blij bent dat de rusten nu compleet zijn Peter, misschien heb je het jezelf iets ingewikkelder gemaakt door de puttingijzers zelf te maken. De kettinkjes die DeA. erbij levert zijn naar mijn mening toch een stuk simpeler en sneller te maken. En ook (eigenlijk) accurater uit die tijd. Niet dat het een probleem is hoor zoals jij het hebt gedaan, zelf maak ik ook heel wat dingen anders dan de bouwbeschrijving laat zien.
    Tevens lijken de fokkerusten op jou model even breed als de grootrusten, terwijl deze in principe een stukje smaller zouden moeten zijn. Maar buiten deze kleinigheden toch respect hoe je alles voor elkaar krijgt. Complimenten van mijn kant!
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Piet, bedankt voor het compliment :), en wat betreft de rusten, mijn kettingen braken doormidden en de rusten zijn toch al niet accuraat, de bezaansrusten zouden volgens mijn boekjes zelfs niet meer zijn als een verdikking van het berghout, en de fokkerust moet bij mij iets breder zijn, anders loopt het staande want aan op de reling van het voorkasteel, en dat is ook geen gezicht.
    Zelfs nu loopt het voorste touw nog aan op de reling van het kasteel trouwens.
    Maar ik had inderdaad een hoop moeite bespaard als ik een nieuw stuk ketting gekocht had:frustie:
    Toch ben ik er zo heel content mee.
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2018
  20. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    het resultaat mag er inderdaad wezen Peter.
    ziet er zo top uit
     

Deel Deze Pagina