sp 400 6V regelaar 10 Amp, gaat dat?

• Topicstarter Topicstarter peytr
  • Startdatum Startdatum
P

peytr

Guest
Ik heb een heel licht zwevertje (zeg maar HLG) wat ik met een SP 400 6V en 6 of 7 cellen KAN 1050 op hoogte wil gaan brengen. Er ligt nog ergens een 10 Amp regelaartje te slingeren dat ik graag zou gebruiken om het gewicht te beperken (de 20 A regelaars zijn toch weer wat zwaarder). Lijkt overdreven, maar elke gram wordt gewogen, so to speak. Pull pull besturing etc. dus zonde om ergens anders zo maar weer 10 gram in te kwakken.

Concreet nu: Hoeveel kans maak ik volgens jullie op een gebakken regelaar?
(wat op zich overigens niet zo erg is maar jammer kan zijn voor mijn zwevertje)

Hangt van de propgrootte af ;)

Clubleden van mij vliegen met 7 cellen, een spd400 6.0V motor en een Günther propje met een 10A regelaar.
Dat kan dus wel.. maar zelf gebruik ik liever toch een iets 'grotere' regelaar.

Het hangt ook van de cellen soort af, ik weet niet hoeveel 1050 kan cellen inzakken bij 9 ampere, als dat minder is dan 500 nicd, hou je dus een hoger voltage over hoger toerental, en dus een hoger amperage.

8 cellen 500 nicd sanyo
Geeft even veel toeren als
7 cellen 800 nicd sanyo
Allebei met het zelfde motortje 6 volt speed 400

Je kan meestal wel iets hoger gaan als het opgegeven amperage.
Maar zorgt dan wel voor goede koeling.
maar hou het wel goed in de gaten ik zou het eerst even op de grond een paar keer uit proberen door in 1 keer een accu leeg te trekken.
En voelen hoe heet de regelaar wordt

OK, uitstekende FAQ ook, maar mijn vraag wordt er niet beantwoord.

Mijn setup is nogal op het randje. En ik vraag derhalve naar een inschatting (of ervaringen met) het gebruik van een 10 Amp (Robbe) regelaar met een SP 400 6V en 6 of 7 x KAN 1050. Oh ja, propje is een 6x3 klapprop van Graupner.

Op de netvoeding jaagt ie er (zonder regelaar) 12 Amp doorheen, althans stil in het handje........Zal in de vlucht en op de cellen wel iets minder zijn maar misschien toch maar een 20 Amp erin :lol:

Joost geeft de juiste intepretatie. Je zit inderdaad op het randje. Gaat, (zeker met 6 cellen), maar er moet niets anders gaan dan volgens de "theorie".

Voorbeelden:
- De spanning van je cellen zal vers van de lader bijvoorbeeld al hoger zijn dan "gemiddeld". Kan net te veel zijn.
- Als de magneten van je motor een beetje slechter worden, kan de stroom bijvoorbeeld makkelijk een beetje oplopen.

Blijf aan de veilige kant. Bespaar die paar gram ergens anders.

ik vlieg een Hit met speed 400 6v op 8 kan's 1050 of 8 600AE's met een ouwe Scen 12A regelaar en de Graupner 6x3 cam klapper. Langer dan 4 minuten (bijna pakket leeg) = thermische beveiliging maar 2 min stijgvluchten met 2 a 3 minuutjes pauze is goed te doen...

groetjes,

Ton.

Zie opmerking bertus. Moet gaan, mits je de boel goed laat ventileren.

Ikzelf heb bijvoorbeeld een 8 cellen regelaar 10 amp op 3 lipo's draaien met 9 amp. Iets te veel , maar met een goede koeling gaat het (weliswaar op het randje) toch al een paar maanden goed.

Goed koelen dus !!! (ie. veel gaten/wind)

En de ampere zakken ook snel hoor.
Meet het toerental is als je de accu net van de lader haalt
Meet na 30 seconden draaien het toertal nog eens.

En nogmaals een regelaar kan wel wat meer hebben dan op het papiertje staat.

Ik trek ook even 37 ampere uit mijn 30 ampere regelaar.
Maar na een aantal seconden zakt hij al onder de 30.
Mijn maat vloog met een 12 ampere 8 cellen gunter op een zagi.

Als je geland ben en zijn jasje is gesmolten,
net als bij een ander model en andere regelaar van mijn maat, moet je maatregelen nemen :wink:

Franck zei:
Ikzelf heb bijvoorbeeld een 8 cellen regelaar 10 amp op 3 lipo's draaien met 9 amp. Iets te veel , maar met een goede koeling gaat het (weliswaar op het randje) toch al een paar maanden goed.

Franck,

Dit is iets heel anders: een hogere spanning dan opgegeven met ee stroom die lager is dan de opgegeven waarde. Bij de gestelde vraag is het andersom: spanning binnen de toegelaten grenzen maar de stroom er overheen. meeste regelaars kunnen wel iets meer spanning hebben als je de BEC niet te zwaar belast maar komen in de problemen met te veel stroom

OK, bedankt allemaal. Heb er nu nog een ietsje meer gevoel bij.
Ik zal het gewoon eens proberen en er een metertje tussenhangen en kijken of ie zijn jasje aanhoudt. :lol: Will keep you posted.

Arjen van Viegen zei:
Franck zei:

Franck,

Dit is iets heel anders: een hogere spanning dan opgegeven met ee stroom die lager is dan de opgegeven waarde. Bij de gestelde vraag is het andersom: spanning binnen de toegelaten grenzen maar de stroom er overheen. meeste regelaars kunnen wel iets meer spanning hebben als je de BEC niet te zwaar belast maar komen in de problemen met te veel stroom

Je hebt gelijk.

De meeste electronica gaat niet direkt kapot als je ze net iets te zwaar belast, of dat nu spanning of stroom is.

Zolang je redelijk in de buurt van de maximale grenzen blijft zal een regelaar meestal door oververhitting de geest geven (gesmolten "jasje")
Deze oververhitting treed pas veel later op als je goed koelt (veel lucht).

Echt te veel stroom trekken uit een regelaar betekend inderdaad dat je de eindtrap zo zwaar overbelast dat de eindtrap ook vaak direkt kapot maakt. Volgens mij (maar dat is mijn ervaring) valt dat in dit geval wel mee.

De belastbaarheid van de BEC laat ik hier even buiten beschouwing. Ik heb hiermee ook nooit problemen gehad.

Denk eraan dat vol vermogen voor de regelaars het makkelijkst is. De regelaar krijgt het het meest te verduren, thermisch, in de buurt van half vermogen.

Dit omdat een transistor (of fet) en dus de eindtrap het meeste vermogen voor zn kiezen krijgt bij het schakelen van minimaal naar maximaal vermogen (in dit geval, dus bij halfgas, is dat 50% van de tijd 100% vermogen en 50% van de tijd 0% vermogen. )

Hmm, kan me voorstellen dat mensen het nu helemaal niet meer begrijpen :)

Ik heb me er al vaker over verbaast maar nu vind ik dat ik er toch maar eens op in moet gaan. Waar halen jullie het idee vandaan dat een moderne regelaar bij half gas het meeste vermogen voor z'n kiezen krijgt en dus het warmst wordt :?:
Het is volgens mij niet waar. 8) Ik denk dat het nog uit het tijdperk stamt dat de regelaars nog niet volgens het schakelprincipe werkte. De "lineaire" regelaars van lange tijd geleden werden inderdaat het warmst bij ongeveer halfgas. Waarom het nu met de schakelende regelaars niet meer zo is zal ik uitleggen. Misschien ga ik nu een beetje (te) technisch worden voor sommige lezers maar ik zal het proberen het zo simpel mogelijk uit te leggen.

Moderne regelaars regelen de motorsnelheid door de VOLLE accuspanning gedurende korte tijd door te schakelen naar de motor. Een veel gebruikte regelfrequentie is 2500Hz. Dit betekend dan dat de regelaar 2500 keer per seconde de stroom naar de motor aanschakeld en ook weer uitschakeld. De stroom naar de motor wordt dus elke 0,0004 seconden (dit is 400 microseconden) gedurende enige tijd ingeschakeld en daarna weer uitgeschakeld. Wanneer die inschakeltijd maar heel kort is zal de gemiddelde spanning die de motor te verwerken krijgt maar laag zijn dus draait de motor langzaam.
Een voorbeeld: de regelaar schakelt elke 400 microseconden (us) (2500 keer per seconde) gedurende 10us de stroom naar de motor in, dan krijg de motor effectief maar 10/400 x de accuspanning. Wil je de motor sneller laten draaien dan zal je de spanning moeten verhogen zodat er ook meer stroom gaat lopen. Schakel je de stroom naar de motor gedurende 200us in dan krijgt de motor 200/400 x de accuspanning, de helft dus. Wanneer je nu volgas geeft zal de regelaar de stroom gedurende de volle tijd naar de motor ingeschakeld laten en krijgt de motor 400/400 x de accuspanning dus alles.

Wat heeft dit nu met het verlies dus het warm worden van de regelaar te maken?
Eigenlijk simpel de regelaar is niets meer of minder dan een hele snelle schakelaar. Als schakelaars gebruikt men tegenwoordig MOSFET's (FET's) dit zijn speciale transistoren die een hele lage inwendige weerstand hebben. Die weerstand is bij vele FET's niet meer dan 0,015 Ohm. Er zijn er met een nog lagere weerstand maar die zijn nog erg duur. In de meeste regelaars zitten 2 of 3 FET's paralel geschakeld zodat de inwendige weerstand nog lager wordt.

Als voorbeeld neem ik een motor met een maximale stroom van 15Amp, dan zal er bij volgas door elke FET maar 5Amp gaan. Het vermogens verlies in elke FET kan uitgerekend worden met de volgende formule P=IxIxR. P is het vermogen, I is de stroom door de FET en R is de inwendige weerstand van de FET. In dit geval zal er dus een vermogensverlies van 5x5x0,015=0,375Watt in elke FET. Het totale verlies in de regelaar bij volgas is dus 1,125Watt. Dit is zo weinig dat de regelaar hier niet of nauwelijks warm van zal worden.

Maar met de motor halfgas wordt de regelaar wel merkbaar warm, hoe komt dat dan?
De FET's schakelen de stroom naar de motor dus steeds even aan en weer uit. Alleen als er stroom door de FET's loopt treed er verlies op in die FET's. Als de stroom uitgeschakeld is treed er GEEN verlies op in de FET's. Als de FET's gedurende een halve periode aan staan en de andere halve periode uit staan zal er alleen verlies optreden gedurende de tijd dat ze aan staan. Dit zou betekenen dat de FET's dus ook maar de helft warm zouden worden bij half gas maar dat klopt ook weer niet.
Een FET is een hele snelle electronische schakelaar maar niet oneindig snel. :cry: Alles kost enige tijd hoe kort dat ook is. Wanneer je nu een FET aanschakeld om stroom naar de motor door te laten dan zal die FET "langzaam" aanschakelen. Dat betekend dat de weerstand van de FET "langzaam" van bijna oneindig hoog naar heel erg laag gaat. Gedurende die schakeltijd heeft de FET dus een hogere weerstand en zal de stroom "langzaam" oplopen. Gedurende die tijd zal het verlies in de FET dus hoger zijn en de FET warmer worden.
Hetzelfde geldt voor het weer uitschakelen van de FET, dat gaat ook niet oneindig snel. Ook bij het weer uitschakelen van de FET zal er door het "langzaam" hoger worden van de weerstand van heel erg laag naar bijna oneindig hoog, verlies optreden en de FET nog warmer worden.
Dit houdt dus in dat bij elke schakelfunctie (aanschakelen en uitschakelen) van de FET er extra verlies in die FET optreed. Bij een lage snelheid van de motor loopt er een lage stroom door de motor en dus door de FET's. De verliezen door het aan en uitschakelen van de FET's zijn dan ook gering. Loopt de motorstroom op dan worden die schakelverliezen dus groter en de FET's warmer. Dit betekend dat de grootste verliezen optreden wanneer de stromen het grootst zijn dus bij bijna volgas! Bij volgas worden de verliezen dan weer minder omdat de FET's dan niet meer schakelen maar continu aan staan. Wat de verliezen dan zijn heb ik hier boven al uitgerekend.

De conclusie is dat een moderne schakelde regelaar het warmst wordt bij bijna volgas en niet bij half gas! Net nog even getest bij mijn electrokistje en het klopt nog ook.

Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik heb hier weer veel van geleerd.
Hoe zit het met borstelloos?

Bertus,

Het verhaal is bij borstelloze motoren hetzelfde met één verschil. Bij deze motoren moeten de FET's altijd schakelen. Dat betekend dat de regelaar bij volgas het warmst wordt.

Back