sp 400 6V regelaar 10 Amp, gaat dat?

• Topicstarter Topicstarter peytr
  • Startdatum Startdatum
Bertus,

Ik was een beetje te snel met m'n antwoord. Eigenlijk is er helemaal geen verschil. Het enige verschil is dat omdat de FET's altijd schakelen er altijd schakelverliezen optreden. Bij minder dan volgas worden de schakelverliezen groter omdat er dan meer geschakeld wordt om ook nog de voedingsspanning te regelen. Dus bij net iets minder dan volgas zal ook hier de regelaar het warmst worden.

Dat was nogal wat tekst Ernst maar bedankt voor de uitleg.
Ik weet uit ervaring dat een regelaar flink kan worden overbelast, ik had in mijn Twinjet 2 X 480 BB race met 5 X 5 propje en een Schulze 35 A regelaar op 8 cellen en vloog er al een tijdje mee rond zonder de stroom te meten maar ik kocht toen een ampère meter van Jépé en zag dat hij bij een vers pakketje de eerste 10 sec. 60 A trok met een 35 A regelaar.

Mijn, en naar ik vermoed Franck's opmerking eveneens, had betrekking op regelaars voor borstelloze motoren. Bedenk dat door de zelfinductie van de motoren de stroom wil blijven lopen, tijdens het schakelen krijgen de FET's het meest voor hun kiezen wanneer de FET net bezig is te schakelen van hoog-ohmig naar laag-ohmig. In het begin van dit traject is de weerstand hoog.

ron van sommeren zei:
Mijn, en naar ik vermoed Franck's opmerking eveneens, had betrekking op regelaars voor borstelloze motoren. ....

Erm..........motoren met borstels........worden die nog verkocht ? :D :D

Kunnen we de term "duty cycle" niet invoeren ? (nee , niet "dienst fiets")

Wat betreft de borstelloze regelaars, deze regelaars regelen het toerental mbv frequentie, DUS, hoe hoger het toerental, hoe hoger de frequentie en hoe vaker er dus geschakeld wordt , en dus hoe hoger de dissipatie door de eindtrap, en dus hoe warmer de regelaar wordt.

Vraag me af of niet borstellozen regelaars ook daadwerkelijk stoppen met schakelen als gas=max ? (vast niet)

Ernst ?

Franck zei:
...Wat betreft de borstelloze regelaars, deze regelaars regelen het toerental mbv frequentie, DUS, hoe hoger het toerental, hoe hoger de frequentie en hoe vaker er dus geschakeld wordt , en dus hoe hoger de dissipatie door de eindtrap, en dus hoe warmer de regelaar wordt.

Vraag me af of niet borstellozen regelaars ook daadwerkelijk stoppen met schakelen als gas=max ? (vast niet)

Borsteloze motoren zoals wij die gebruiken zijn niet echt draaistroom motoren voor wisselstroom zoals in de industrie gebruikt op 380V krachtstroom, maar meer "electronisch gecommuteerde" gelijkstroom motoren".
Een gelijkstroom motor waarbij de functie van de borstels door een paar fets is overgenomen, maar verder eigenlijk niet zoveel verschil.
Natuurlijk worden de spoelen afwissellend aangestuurd afhankelijk van het toerental, maar ook de spanning is dan nog eens pulsbreedte geregeld!
Vergelijk maar eens een onbelaste motor bij 80% gas, of een motor volgas die door zware belasting op dat zelfde 80% van onbelast toerental draait. In het ene geval geschakelde aansturing (met lage duty cycle), in het 2e geval aansturing met continu (voor zolang als een fase duurt)
Je hebt dus pulsen die uit pulsen bestaan 8O

Antwoord dus: Ja, bij volgas wordt er ook bij een borsteloze motor minder geschakeld.

Franck,
Harold heeft het al geschreven en ik kan daar eigenlijk niets meer aan toevoegen. Een klein beetje verduidelijking misschien.
Ik schreef al dat er 2 manieren zijn om het toerental van een borstelloze DC motor te regelen. De eerste is door de schakelfrequentie te regelen en de tweede is door de voedingsspanning te regelen. Voor de kleine DC motoren is het regelen van de frequentie niet echt prakties.
Er wordt dus gebruikt gemaakt van het regelen van de voedingsspanning. Als de voedingsspanning hoger wordt gaat er meer stroom lopen en wordt het magneet veld sterker. De magneten in de rotor worden dan sneller en met meer kracht aangetrokken of afgestoten. De micro processor in de regelaar meet via de spoel in de motor waar op dat moment geen stroom door loopt wanneer de magneten in de rotor het magnetisch veld van de spoelen hebben ingehaald. Op dat moment schakeld de microprocessor de stroom door de twee volgende spoelen in en meet via de spoel die dan zonder stroom is. Op deze manier kan de rotor het draaiende magneetveld niet inhalen en zal de rotor blijven draaien. Als de rotor door de hogere voedingsspanning nu sneller gaat draaien zal de microprocessor in de regelaar dat meten en de spoelen dus sneller omschakelen.
In dit geval wordt de frequentie dus aangepast aan het toerental van de rotor. Daarom zal een borstelloze motor ook veel sneller draaien als hij onbelast draaid, net als een motor met koolborstels.

De beste manier om de voedingsspanning te regelen is door de spanning in "stukjes te hakken" (duty-cycle regeling). Dit levert de minste verliezen op. Nu kan je een apparte zware FET voor de duty-cycle regeling gebruiken maar dat is nogal inefficiënt. Men gebruikt dus de FET's die de spoelen in en uitschakelen direct ook voor de duty-cycle regeling.
Op deze manier krijg je dus pulsen die uit pulsen bestaan zoals Harold al schreef. Bij volgas is er geen duty-cycle regeling meer en worden de FET's minder warm omdat de schakelverliezen ontstaan door die duty-cycle regeling er dan niet meer zijn. De schakelverliezen die ontstaan door het steeds omschakelen naar de volgende spoelen blijven bestaan dus wordt een regelaar voor een borstelloze motor bij volgas iets warmer dan een regelaar voor een motor met koolborstels.

Ik denk dat dit nu voor iedereen duidlijk is.
Voor mij in iedergeval wel.

Ik ben alleen benieuwd of Peytr zijn regelaar al geprobeerd heeft?

Ik ben alleen benieuwd of Peytr zijn regelaar al geprobeerd heeft?

:D Nee en dat duurt ook nog wel even. Ik ben voor het kistje een nieuwe vleugel en romp aan het bouwen (het ex. dat ik heb kan al die rommel niet herbergen) en wil de setup niet op zolder beproeven omdat de stroom statisch onnodig hoog is. Ik verwacht eigenlijk dat de stroom vliegend fors afneemt omdat het een zwevertje met een dun profieltje is en de snelheid behoorlijk zal zijn. Het duurt dus waarshijnlijk nog wel even, want bouwen doe ik niet al te snel.

Wat ik misschien eerder al even doe is het hele zaakje op een Wibros 8O schroeven die hier nog rondslingert. Dan kan ik het spul uitproberen zonder mijn nieuwe zwevertje te riskeren. Lijkt me eigenlijk zoiezo wel leuk, al wordt het daarmee wel een beetje een zwaar dingetje.

Je heb in iedergeval wel een brok info gekregen :wink:
Je woont trouwens aardig in de buurt

Meer uitleg en verhelderende plaatjes over de werking van regelaars (eigenlijk regelen ze niet echt) voor borstelloze motoren:
http://www.torcman.de/peterslrk/SPEEDY-BL.html#Anker1591256 (Duits)
http://www.torcman.de/peterslrk/SPEEDY-BL_eng.html#Anker1591256

Bijvoorbeeld

Teillast_Motor.gif

Back