Space Pro zweefversie electrificeren

Het is eindelijk zo ver.:p

Ik heb een Space Pro 3.27 aangeschaft (tweede hands).
Deze is in een zweef uitvoering met sleephaak.

Mijn voorkeur gaat uit naar een elektro versie.
Dit ombouw proces wou ik via dit bouwdraadje doen.
Ik sta namelijk open voor ideeën en sugesties.

Heb de laatste maanden het een en ander bij elkaar gezocht,
om in de Space Pro te bouwen.

Setup;
motor: Kontronik 480-33 fun met vertraging.
regelaar:
Schulze Future " value" 12.60e
klapprop: 30 mm met Aeronaut bladen 16"x10" - 40x25

Ik zal proberen om via foto's het bouwproces zichtbaar te maken.

Het project start met het afzagen van de neus.:(
Waarna ik een motor schot in bouw.

Mijn eerste vraag is, uit welk materiaal maak je een motor schot?

Groet, Gerhard



 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen triplex.
Ik heb zo'n operatie één keer gedaan, bij een Reichard Sprinter. Reichard gaf er een advies bij dat ik graag doorgeef:
Zet voor het inlijmen een flinke bout vast in het asgat van het motorschot, zodat die bout naar voren uitsteekt. Niet alleen heb je er goed houvast aan bij het inlijmen, maar hij geeft je ook inzicht in de side- en downthrust.
Beginnen met iets te groot motorschot, en dan beetje bij beetje afschuren tot het net klem zit.
 
Gerhard,

je kan ook gewoon een GFK spant kopen.
Voor een euro of 5 heb je een spant, met koelgaten.

Hoe ben je tot je keuze gekomen van de setup?
Ik denk dat je gaat voor een vlieggewicht van ongeveer 3000 gram.

Waarom niet een AXI 2820/08 PG4 33
MODEL MOTORS s.r.o. - modeláøské elektromotory AXI, MiniAC, VM

Ik heb zelf erg goede ervaringen met deze motor.
Zeer efficient, buitenloper met gear, en ook niet te duur.
Sleurt die Space met gemak omhoog.

Dan de regelaar.
Schulze is mooi maar deze regelaar is wel erg beperkt.
Geschikt tot 4 lipo's, dus moeilijk in te zetten in een ander model.
Ik zou een regelaar zoeken die een hoger voltage aan kan.
De Schulze 24-60 zou een betere keus zijn.

Grts Gert-Jan
 
In mijn Limbo kom ik een stuk printpaat tegen als motorschot, ook erg sterk en van koelingsgaten voorzien. Verder kan ik me goed vinden in bovenstaande methode
 
Buitenloper met vertraging (Axi)? Contoleer voordat je zoiets bestelt, of je deze wel kwijt kunt! Buitenlopers hebben vaak een iets grotere diameter, de bekabeling komt voor uit de motor en het huis van de motor draait mee.
Je hebt dus extra ruimte nodig om de kabels veilig langs de motor naar achteren te kunnen voeren.

De Space Pro heeft in de zweef uitvoering een smalle, slanke romp.
Een binnenloper met vertraging heeft over het algemeen minder ruimte nodig, waardoor je met een binnenloper in de Space Pro waarschijnlijk beter uit de voeten komt.

Een clublid is bezig om een Pike Superior te electrificeren. Hij heeft om bovengenoemde reden voor de volgende motor en regelaar gekozen
Kontronik 500-30
Jeti Advance HS SB

Veel succes met de motorisering!
 
Ik heb een Space Pro gehad en die had volgens mij zat ruimte in de neus.
Als de motor vrij simpel in een hotlinerneus van 38mm past dan past ie ook in de Space, daar kan volgens mij wel een motor in van 45 mm.

GJ
 
Bedankt voor je tip.
Zeker die met de bout om een goede hoek tekrijgen voor de side- en downthrust.

Motorschot uitvoering in; hout, karbon, printplaat, ik heb nu wat keuze mogelijkheden.

Groet, Gerhard


Ik zou zeggen triplex.
Ik heb zo'n operatie één keer gedaan, bij een Reichard Sprinter. Reichard gaf er een advies bij dat ik graag doorgeef:
Zet voor het inlijmen een flinke bout vast in het asgat van het motorschot, zodat die bout naar voren uitsteekt. Niet alleen heb je er goed houvast aan bij het inlijmen, maar hij geeft je ook inzicht in de side- en downthrust.
Beginnen met iets te groot motorschot, en dan beetje bij beetje afschuren tot het net klem zit.
 
Setup

Gerhard,

je kan ook gewoon een GFK spant kopen.
Voor een euro of 5 heb je een spant, met koelgaten.

Ben op verschillend site's aan het zoeken geweest.
Kon het gewoon niet vinden.:(
Dat wordt dus gewoon zelf maken.

Hoe ben je tot je keuze gekomen van de setup?
Ik denk dat je gaat voor een vlieggewicht van ongeveer 3000 gram.
De Kontronik 480 Fun liep ik tweedehands tegenaan.:p
Gezien het feit dat de Space Pro een hele smalle neus heeft is dit de meest geschikte motor. De zweef versie heeft i.v.m. neuslandingen een verstevigde romp. Er zitten sandwich platen aan de binnenzijde van de romp. Deze zal ik voor een deel weg moeten vrezen om de motor passend te krijgen. Een neuslanding is straks toch niet gewenst.;)

Schultze regelaar is gewoon de helft van de kosten ten opzichte van een Kontronik Jazz. Deze gaat ook goed met de vertraging om, en heeft een 3 dubbele bec.

Ik hoop op minder dan 3000 gram te blijven. Zal aan het eind wegen.;)

Dan de regelaar.
Schulze is mooi maar deze regelaar is wel erg beperkt.
Geschikt tot 4 lipo's, dus moeilijk in te zetten in een ander model.
Ik zou een regelaar zoeken die een hoger voltage aan kan.
De Schulze 24-60 zou een betere keus zijn.

Grts Gert-Jan

Er past een lipo van 3S 2200 mHa in de romp. Kan echt niet groter in.
Deze spullen blijven in dit model. Hoop er lang plezier van te hebben.

Groet, Gerhard
 
Als je weet hoe groot het spant moet zijn dan regel ik wel een GFK spantje.
Ze zijn gewoon te koop bij Rudi Freudenthaler.

En als je de motor al hebt, ja, dan natuurlijk gewoon erin zetten.

Als ik jou was zou ik nog even over die regelaar nadenken, de 6S versie is net zo duur.
Ik zal je nog wel even een PBtje sturen.

GJ
 
Een clublid is bezig om een Pike Superior te electrificeren. Hij heeft om bovengenoemde reden voor de volgende motor en regelaar gekozen
Kontronik 500-30
Jeti Advance HS SB

Veel succes met de motorisering!

De Kontronik 500-30 is nog dikker dan de 480. Dan moet de Pike een grotere romp hebben.
De 480 past er bij mij net niet in. Vandaar dat ik aan de binnen zijde wat weg zal moeten vrezen. Je snap dat de Space Pro een hele smalle neus heeft.

Groet, Gerhard
 
Zweef romp

Hier zie je de romp in de originele staat.
Dit zal niet meer voor lang zijn.



Op de volgende foto zie je het sandwich paneel. Deze zal ik in de neus streek moeten weg slijpen om ruimte te maken voor de motor.



Op deze foto zie je waar ik de uitsparingen wil maken voor de servo's en daar waar de ontvanger door kan met een kabelboom.



Groet, Gerhard
 
Volz Wing-Maxx servo

Dag mensen,

ik heb tijdens het in piepen van het toestel ontdekt dat 1 aileron servo stuk is.
Er mist een tandje van het tandwiel. (metal gear):bad-words:

Wie heeft er nog een tandwiel setje liggen voor een Volz Wing-Maxx servo. Dit is al een oudere type van dit merk.
Kosten moeten we wel uit kunnen komen.

Groet, Gerhard
 
Jemig, gaan van metal gear servo's ook al tandjes stuk?
Wat heb je dan nog voor reden om metal gear servo's te gebruiken? :confused:
 
Volz Wing-Maxx servo

Jemig, gaan van metal gear servo's ook al tandjes stuk?
Wat heb je dan nog voor reden om metal gear servo's te gebruiken? :confused:

Het moet wel heel raar gaan wil een metalen tandwiel kapot gaan.:rolleyes:
Dit zal ook wel gebeurd zijn.

Ik heb de vorige eigenaar gemaild.
Hij bood mij een zelfde servo aan waarvan de electronica kapot was.
Maar het tandwiel gedeelte nog goed van was.:p

Het probleem zal hiermee opgelost zijn.

Mochten er mensen zijn die een Volz Wing-Maxx servo hebben liggen die kapot is, dan wil ik die wel hebben als reserve onderdelen.;)

Groet, Gerhard
 
Er zit altijd 1 kunststof tandwieltje in een MG servo.
Dat is altijd zo, bij elk merk.

Ik zou de Volz eruit slijpen en vervangen voor een ander merk, Volz is niet meer te krijgen.

GJ
 
Gerhard, een paar jaar geleden was er al een zoektocht naar onderdelen omdat Volz gestopt was met modelbouwservo's.
Fabrikanten van modellen moesten noodgedwongen overstappen op andere merken.
Volgens mij zijn er dus geen servo's en onderdelen meer te koop (of te krijgen).

Maar misschien zijn ze weer in produktie genomen.. je weet maar nooit.

GJ
 
Kan natuurlijk ook best dat iemand er nog een in een la heet liggen, juist omdat het de enige is die hij nog heeft...
 
Kan natuurlijk ook best dat iemand er nog een in een la heeft liggen, juist omdat het de enige is die hij nog heeft...

Van dit soort optimisme hou ik wel van;)

Voortgang ombouwen;
motor is met de regelaar gekoppeld
Alles werkt naar behoren.:p
Dank aan mijn clubgenoot voor het soldeerwerk. :thumbsup:

Gerhard
 
Back
Top