SPAD XIII Guynemer

jup roer is rechtstreeks onzichtbaar aangestuurd door de servo.

die grote hevel zit wat verderop en is"fake" maar zo ging het in de echte, met een aansturing langs de strut naar beneden naar de onderste vleugel. is dus puur optisch...
greetz
 
georgieboy zit er ook in

P1100407.JPG


P1100408.JPG


P1100410.JPG
 
zelf schilderen hoor(ligt hier nog een duits 1:4 voor clublid)
ze zijn erggg gedetailleerd.
ze komen hiervandaan, snelle service,weinig verzendkosten, goeie painting tips, gewicht geverft 63gram en de prijs is ook redelijk(was nu 25euro incl verzending)
Aces of Iron Productions

nu even over de stroomvoorziening...
er zitten dus 5digitale mg servo's in en 1 gewone voor de gas.

mijn voorstel:
powerbox (cloon) schakelaar voor de servo's.
HobbyKing R/C Hobby Store : FRS Failover Regulator Switch 5A-Plus

lipo's servo's:
2packs 1700mah 2s

voor ontsteking een losse ubec met een 2cell lipo 1700mah?(op ontsteking staat input voltage 4,8v-9v)
bv deze: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6313__Turnigy_MEGABEC_8_.html
of zijn er andere voorstellen voor de ontsteking?
groeten Chris
 
een poging om een uitlaat te maken uit piepschuim:
hiervan kan een 2 of zelfs 3kamers gemaakt worden.

P1100504.JPG


P1100505.JPG


P1100506.JPG


P1100502.JPG


P1100503.JPG


mijn redenering:( of ze klopt? shoot me!)

zondom de motor. 4 lipjes ter bevestiging van de uitlaat, op dezelfde bouten van de motormontage. zo zit je gemakkelijk met monteren of demonteren van de motor.+ moet je de uitlaat niet op de romp vastzetten. minder kans op scheurjes, en geen teflon nodig.

de romp ligt op zn kop op de foto's!
volgende was dus de uitlaat zit feitelijk direct in de koeling + de wind die door de cowl gaat is verplicht om op en rond de uitlaat te gaan en via de cilinderkop naar buiten te gaan, wat volgens mij de koeling bevorderd?

de uiteindelijke uitlaatstuk is voorlopig nu een flexibel die ik zou kunnen monteren en ergens fixeren in de romp...

opp heb ik nog niet berekend, maar ik denk dat dit wel voldoende zal zijn.
de uitlaat zelf is 5cm dik.
achter de uitlaat voldoende ruimte voor afvoer lucht, eventueel accu's,lood,schakelaar, ontsteking,... whatever
 
Lijkt me een goed idee zo Chris, mooi stukje engineering :thumbsup:

op dezelfde bouten van de motormontage

Mocht je kans zien tussen het uitlaatbochtstuk en de demper wat flexibel te kunnen wurmen dan lijkt me dat niet onverstandig.
Het is erg lastig om een perfekte passing te maken en bovendien uitzetten/krimt de demper ook door de hitte.
Er treed anders te veel spanning op.

Misschien kun je de demper zelf wat inkorten om zo wat ruimte te krijgen?

Succes,
Groeten Ralf
 
dus tussen het stuk van de motor en de uitlaat zelf toch best een teflon stukje gebruiken?
is natuurlijk mogelijk.

ikzelf heb geen verstand van het solderen of braseren... een clubgenoot zal hem er wel aan wagen, als ik tegen zaterdag het "prototype op maat heb, kan hij dit makkelijk namaken uit plaat.
daarna de motor eens op de bok zetten en testen.

qua rc zit alles er nu ongeveer in.

accu's,en killswitch zijn besteld.en moeten dan nog een plaats vinden
gasaansturing moet er ook nog in
shoke(manueel of servo, weet ik nog niet)moet ook nog gebeuren
schakelaar positie is nu aan het drogen, die kan er vandaag dan ook al in,
de tank heeft ook al een plaatsje...

ik hoop tegen eind deze week voor 90% klaar te zijn. op uitlaat en weatheren na. we zien wel:)
 
dus tussen het stuk van de motor en de uitlaat zelf toch best een teflon stukje gebruiken?

Kan uiteraard ook, je hebt alleen meer ruimte (lengte) nodig, dit gaat van je demper af.
(2 veerclips om ze vast te klemmen hebben ook ruimte nodig)
Stukje van ca. 3-4cm flexpipe zoals in je uitgaande demperslang zou al goed zijn

Je gaat lekker hard zo! :D

Groeten, Ralf
 
jup, morgen de bovenvleugel coveren en mss eens kijken voor de spankabels.

ik zou graag toch halfweg augustus enkele vluchten te maken. begin september dan als het meezit de show in moorsele en daarna willebroek.
half september moet hij dan boven de grote eettafel komen tijdens het herdenkingsweekend van guynemer(met achterachter nicht van hem erbij:p) dus doorwerken is de bedoeling!

ook begint het te kriebelen om wat anders op de tafel te zetten:p
 
denk je?(heb er totaal geen verstand van, normaal dempertje kopen erop schroeven en klaar):p

ik ga nog een iets nauwkeuriger modelletje maken, en hopelijk heeft hij volgende week wat tijd:p we zien wel!
 
gas en shoke aansturing zit er bijna op. carbu moest uiteindelijk toch niet gedraaid worden.
ik weet nog niet of ik het veertje op de gas ga gebruiken...

groeten
 
Laatst bewerkt:
benzinetank is ook 80% klaar.

ik heb eens een andere filter erin gestoken, iemand bevindingen met deze?
ik heb een vilten liggen, maar die durf ik niet echt meer te gaan gebruiken, er komen allemaal kleine vezeltjes los( als dit dan in de motor komt,....)

deingangen op de fles moeten nog eens extra afgedicht worden met epoxi, maar nu laten ze ook al niets meer door.
P1100511.JPG


P1100512.JPG


en zo moet het er ongeveer in:
P1100508.JPG


het plankje waar de tank op komt kan ik er gemakkelijk uitschroeven(6schroeven) moest ik aan de onderliggende servo's willen komen.

de ontvanger zit met sterke dubbelzijdige moesse tegen de zijkang gekleeft + velcro errond( lucht kan passeren, alsook redelijk trillingsvrij.

onder de tankdop zit de gasservo, die ik er ook makkelijk met bevestiging uit kan halen indien nodig.
links en rechts is er genoeg plaats voor 2x 2cellen lipo 1800mah + ontstekingsaccu + killswitch emcotec(is besteld)

de hoofdschakelaar (powerbox) hab ik in de cockpit geplaatst.
 
hallo,

tgoch in mijn raven en decathlon zit ik ook met zo een fles... lekker licht en goedkoop zou ik zeggen...en werkt prima+ ze zijn doorzichtig, dus kan je zien wat erin gebeurt als het nodig is:)

groeten
 
en een proefstand gemaakt voor de motor...
nog niet voor dit weekend, maar hopelijk de week erop met de uitlaat?
zo kan ik er makkelijk alles aan regelen indien nodig. ik weet dat hij op het model eventueel anders kan draaien, of zich anders gedragen, maar dit zal nu toch wel niet veel meer kunnen schelen dan.(in de spad kan ik niet aan de naalden)

greetzz:
P1100519.JPG

P1100520.JPG
 
en ooit moet het lef komen dus hier de eerste pogingen:

de ondervleugel (mss nog te braaf?)
P1100521.JPG


P1100522.JPG


de romp, hopelijk niet overdone! soit beige spuitbus heb ik nog moest het nodig zijn...

P1100530.JPG


P1100531.JPG
 
ik vind de romp SUPER mooi
de vleugel mag wat meer hebben.

leg aub ook even uit wat je gedaan hebt?

Ooievaar zal wel last van COPD krijgen nu........
 
copd??

eum uitleg:p
2potjes revel, donkergrijs(tegen het zwart aan) en dan een soort bruin

met een harde borstel, haartjes geknipt tot 4mm
doppen, soppen, smeren, en uitvegen met keukenpapier...

de uitlaatstreep heb ik met de keukendoek gedopt in het dekseltje, eerst paar keer doppen op papier en daarna op de romp.

als er bijna niets meer af komt, nog eens wrijven over de romp, en dan komen de ribben ook tot leven...

en hier en daar spieken op foto's, maar die zijn er niet zoveel...
 
Back
Top