SPAM gevaar door www.modelbouwforum.nl

En dan nog de categorie "vrienden" die in hun adresboek ook jouw emailadres hebben, zich wildklikken op alles dat knippert op websites en vervolgens een Trojan binnenhalen die hun adresboek distribueert. En bedankt vriendjes. :worship: ;)

Met een eigen mailserver is het voor mij eenvoudig om voor elke instantie een eigen emailadres te maken. Zo kun je snel achterhalen welke "club" aan wie de emailadressen doorverkoopt. Verbazingwekkend genoeg doen zelfs instanties die met grote letters verklaren de privacy hoog in het vaandel te hebben en waar je expliciet aangeeft de gegevens niet verder te gebruiken toch aan verkoop van de gegevens (heeft wel al diverse kortingen opgeleverd na het versturen van een kopie van een formulier waarop dat aangegeven is en wordt gesprokeken over de Registratiekamer etc., tot 50% korting bij Center Parcs na een aangetekend schrijven :p).

Gelukkig treed per 1 oktober 2009 een nieuwe wet tegen uit Nederland afkomstige spam en voor in Nederland gevestigde bedrijven en instanties in werking waarbij alleen nog aantoonbare opt-in spam (dus gevalideerd via het emailadres) is toegestaan. Ook het ongevraagd versturen naar zogenaamde (zakelijke) info-accounts mag niet meer.

Ander typisch spamgevoelig iets, zijn de zogenaamde doorstuurmailtjes.

'Vrienden' die doorstuurmailtjes aan je sturen, blocken. Dat zijn geen vrienden.

Mensen die hele lijsten contacten emailen door adressen bij 'cc' in te vullen, nog zoiets. Mijn standaard techniek is om vervolgens 10 bestanden van 5 MB (dus in totaal 10 mailtjes/50MB) aan 'reply all' te doen. Je krijgt dan vanzelf dat al die anderen in de CC lijst dermate geirriteerd raken, dat ze de oorspronkelijke afzender er op aan gaan vallen.

Die doet het dan in het vervolg niet meer.

(gebruik NOOIT het cc veld bij e-mail, maar ALTIJD het 'bcc' veld).

ag het hele email protocol is zo lek als een mandje....

laat ze dat ook eens oplossen...

als iemand zijn email adres geeft kan ik je mailen vanaf je eigen email adres zonder jouw wachtwoord te kraken.

onder andere al de volgend email adressen wel is gebruikt.

info@politie.nl
kees.boersma@politie.nl
klaas@vaak.nl
bill.gates@microsoft.com
mr.smith@fbi.gov
"docentX"@rocasa.nl

het is zelfs voor een kind van 8 jaar te vinden hoe je dit kunt doen we kregen het nota bene uitgelegd op school..

en ik kan ook nog keurig ervoor zorgen dat je terug mailt naar mij en niet naar de valse email adres welke ik heb gebruikt.

'het email protocol' is helemaal niet lek, alleen staan de meeste servers verkeerd ingesteld. Op zich biedt SMTP voldoende mogelijkheden om wat jij beschrijft te voorkomen.

Veel Nederlandse providers accepteren bv. geen email met een afzender welke buiten hun domein valt.

sleurhutje zei:
genoeg doen zelfs instanties die met grote letters verklaren de privacy hoog in het vaandel te hebben en waar je expliciet aangeeft de gegevens niet verder te gebruiken toch aan verkoop van de gegevens

De bankgiroloterij is bv. zo'n spammer. Shell heeft nu een actie, als je daar tankt krijg je een 'kraskaart' (zo noemen ze het, terwijl het helemaal geen kraskaart is) met daarop een code, die je op internet moet invullen. Uiteraard moet je daarbij ook al je persoonlijke gegevens inclusief e-mail invullen.

Daarvoor heb ik meerdere spam-mailboxen, in dit geval is meneer Fred Ake (F.ake) de gelukkige en helaas had hij geen liter benzine gewonnen.

Die hele actie is ook een front om adressen te krijgen voor de bankgiroloterij. Default staat ook een vinkje bij 'men mag mijn e-mail adres gebruiken tbv. de bangiroloterij'.

Nu ben ik dan nog wel zo, dat ook al gebruik ik een spambox, dat vinkje weggehaald.

Resultaat: sindsdien al 10 mailtjes over hoe ontzettend gaaf de bankgiroloterij wel niet is..

SPF wordt nog te weinig of verkeerd gebruikt..... Een server die SPF implementeerd accepteerd geen email van iemand die zich voor mij uitgeeft omdat mijn email domein spf heeft geimplementeerd.

Hier is helemaal geen SPF voor nodig. Sendmail heeft dit eigenlijk altijd al ondersteund, evenals bv. exchange. Het is op zo'n beetje elk mogelijke e-mail server mogelijk aan te geven welke domeinen onder die server vallen en andere domeinen van verzending uit te sluiten.

Daarmee ben je er natuurlijk niet helemaal, want dan zou ik als xs4all klant nog steeds een mail kunnen versturen als 'helpdesk@xs4all.nl', bv.

Bedenk je wel; veel mensen doen alsof spam iets is wat hun overkomt. Dat is niet waar, spam roep je in 99% van de gevallen over jezelf af.

Ben ik het niet mee eens! Laten we eerst eens beginnen met userdatabases van providers, die kunnen gehackt worden, zo niet krijg je mogelijk wel te maken met een "foute" medewerker die geld wilt verdienen met zo'n database.
Je hebt een email adres die je gebruikt, je mailt dus met anderen en wat bedrijven die misschien niet zo veilig werken en wel eens een spambotje actief hebben en in het geval van bedrijven.... geld = geld dus verkopen die handel! Dan noem ik een Wehkamp die je weigert te antwoorden op een vraag maar wel wekelijks de folder je mailbox in pleurt tesamen met die van de andere online shops.
En laat ik het maar niet hebben over de div. forumpjes zoals ik al heb meegemaakt met een vrij grote Nederlandse F1 site die vrolijk zijn database doorverkocht aan een reclamebureau....

Spam is iets waar je niet onderuit komt. Ik moet wel zeggen dat met een 30 berichten per dag in het verleden ik nu op nog geen 5 zit, na de harde aanpak van div. spammers in de afgelopen maanden is het bij mij vrij rustig.

ik zit met mijn hotmail na +- 2 jaar nog steeds vrolijk op 0 spamberichten, vraag me niet hoe ik het voor elkaar krijg:cool:

alhoewel ik moet zeggen dat mijn vorige hotmail adres helemaal kapotgespammed word... maar dan wel met youtube replies...

De enige echte beveiliging tegen spam is gewoon geen email adres gebruiken ;)

Voor de rest maak ik mij er niet zo druk meer om. er zit een hele mooie knop in mijn email prog. (die met dat X teken) en spam verdwijnt bij mij regelrecht in de ongewenste email. Af en toe die box legen en ik heb er geen last meer van.

dat geld dus alleen voor je smtp server.

niet voor de pop3 of imap ontvang server.

Pop3 heeft hier geen moer mee te maken, daarmee haal je alleen mail op.

IMAP hetzelfde verhaal, bij imap gebruik je een mailbox rechtstreeks op de server.

Verzenden van e-mail gaat ALTIJD en ALLEEN via SMTP.

Ben ik het niet mee eens! Laten we eerst eens beginnen met userdatabases van providers, die kunnen gehackt worden, zo niet krijg je mogelijk wel te maken met een "foute" medewerker die geld wilt verdienen met zo'n database.

Ach komop, zoveel onzin heb ik nog zelden bij elkaar gehoord. Ik heb zelf voor een provider gewerkt en bovenstaande is echt totale kul. Het is in NL misschien 1 of 2 keer gebeurd dat door een fout, adresgegevens van gebruikers zijn 'gelekt' bij een provider, maar dan hebben we het over grote uitzonderingen en kleine gegevensbestanden. Het idee dat medewerkers bij providers adressenbestanden verkopen, is gewoon lachwekkend.

Voor de rest zijn al je voorbeelden wel degelijk 'over jezelf afroepen'. Als je je inschrijft bij een NL bedrijf wat haar adresbestanden verkoopt, staat dat ALTIJD in de voorwaarden. Die niemand leest.

Bedrijven die e-mail adressen verkopen van mensen die hun e-mailen.. noem mij er eens eentje.

De meeste spam komt toch echt van zaken waar mensen zelf hun e-mail voor hebben opgegeven. De volgende keer: LEES eens waar je het voor invult, LEES die voorwaarden en haal vinkjes weg bij dingen als 'mag uw e-mail gebruiken voor marketingdoeleinden'. Zet ook nooit je e-mail adres zomaar openbaar online.

Als je die regels volgt, zul je amper tot geen spam ontvangen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back