spanlak en verf...

Ola,

Heb net een balsamodel een paar lagen in de spanlak gezet... ziet er goed uit.
Kan ik het zaakje na licht opschuren met een spuitbus lak bewerken, of kan ik er beter eerst nog een laagje primer opzetten?

Primeren is altijd goed, maar het scheelt gewicht zonder...

Met dank!
Dag

Wat betreft hechting heb je geen primer nodig. Het ligt er natuurlijk aan hoe glad het oppervlak moet worden en of hierrvoor nog primer gebruikt moet worden.

Dag Dag,

Ik ontmoet niet veel modelvliegers meer die bouwen volgens de oude techniek.
Bekleden met blanke zijde hoort daartoe.
Vroeger werden veel modellen in kleur gespoten en het is eigenlijk van "levensbelang" de techniek goed te beheersen.
Ten eerste, wegen we de materialen uit in grammen, een verflaag die te dik is doet daaraan direct een onherstelbare afbreuk.
Ten tweede het gevaar van het cracelé effect bij een te grote laagdikte en de desastreuze nadelige gevolgen voor de brandstof bestendigheid.

Ik kan foto's tonen van de modellen die ik bouw waarop je kunt zien met welke hoeveelheden de verflaag is aangebracht.

Foto 1 primer op zijde, lijkt een gesloten vlak.
full

Echter doorschijnen we de vleugel dan zien we dit!
full

Na aanbrengen van de deklaag en doorschijnen, een vergelijkbare vleugel dus twee lagen, eerste de primer en tweede de deklaag. Deze vleugel heeft ongeveer 400 vluchten achter het rolroer!!!!

full

Laatste foto is van het eindresultaat behorend bij de eerste twee foto's; door optische verstoring niet geheel duidelijk maar het zijde staat strak als een "trommelvlies"
Dit toestel is geheel gespoten, ook het stabilo is met zijde bekleed.
full

Gebruikte appartuur: compressor (koelkast) en spuitpistool is alle zelfbouw/ontwikkeling.
De capaciteit van het pistool ligt tussen "airbrush" en de grotere modellen naar schatting, ik ken in praktijk de echte "airbrush" techniek niet.

De meningen over wel geen primer zullen uiteenliggen, mijn resultaten echter zijn overeenkomstig die van de technieken zoals ik die aantref rond 1960 (dus Old School!)

Succes Cees

Laatst bewerkt door een moderator:
Cees, dat zijn mooie ilustraties. Vooral het verschil tussen opvallend licht en doorschijnend licht is indrukwekkend. En voor deze manier van bekleden heb je geheel gelijk om primer te gebruiken.
We weten van Dag niet wat hij aan het bouwen is, dus geen idee of hij wel of geen primer nodig heeft. Op mijn modellen vrije vlucht modellen van een paar gram gebruik ik het liever niet. Hier een model van mij, 20 cm spanwijdte, gewicht 5 gram:

p2049234.jpg

moerman,
Mooi model en die mag er voor mij ook wezen hóór!
Het valt niet mee een simpele vraag te bentwoorden als je soms ziet hoe complex het is een model vorm te geven, ongeacht de afmetingen!!
De getoonde Taurus is 3300 gram, zeshonderdenzestig keer zwaarder.
De constructie om succesvol te kunnen vliegen acht ik echter niet complexer doch eerder simpeler dan het door u getoonde model!!!
Cees

wat is het verschil in het gebruiken van spanlak tegenover het veel gehoorde G4 ?

Spanlak en verf

Gerard.nl

Ik zou daar een apart draadje voor starten.
Ik kan je althans geen zinnig antwoord geven.
Deze draad gaat alleen over spanlak en verf en ik denk dat Dag met vakantie is.

Groeten Cees

er zijn meer mensen op de wereld die kunnen bijdragen als jou cees.

daar ik vraag om een vergelijk tussen spanlak en g4, en dit draadje gaat over de ervaringen met bouwen met spanlak, is mijn vraag correct en on topic op deze plek.

Gerard.nl

Dit draadje wordt nog door maar weinigen bezocht.
Vandaar dat ik voorstelde een nieuw draadje te starten.
Kijk maar eens naar de invulling, alleen Moerman en ik en geen van beiden werken met G4, ik althans zeker niet!
G4 wordt eveneens niet gespoten dacht ik net als spanlak.
Een post betrekking hebbend op vergelijking tussen G4 en spanlak hoort dus in feite niet thuis in "spuitcabine"!!

Cees

Laatst bewerkt door een moderator:
Heren,

Inderdaad, ik ben er even tussenuit geweest!
Bedankt voor de reacties!

Het model waar het om ging is een balsa model van een vampire (dh100) eigenbouw...
ben inmiddels bijna klaar: De vleugels zijn beplankt met 1,5mm. Hierna papier gebruikt (voor de eertste keer). Ik moet zeggen dat dit gemakkelijker was, dan voorgesteld.
Het resultaat is superglad en strak!

Uiteindelijk heb ik na een aantal spanlak lagen, het geheel in de primer gezet en gespoten! En ik ben erg content! met een minimale gewichtstoename!

Ik zal tzt een fototje posten!

Vriendelijk bedankt allemaal!

Dag

Dag,

Ik lss nog eens je berichtje, ben nog steeds wel benieuwd naar het resultaat.
Een vraag is, hoe heb je het papier aangebracht, en heb je misschien al foto's gemaakt?

Cees

Back