Dag Dag,
Ik ontmoet niet veel modelvliegers meer die bouwen volgens de oude techniek.
Bekleden met blanke zijde hoort daartoe.
Vroeger werden veel modellen in kleur gespoten en het is eigenlijk van "levensbelang" de techniek goed te beheersen.
Ten eerste, wegen we de materialen uit in grammen, een verflaag die te dik is doet daaraan direct een onherstelbare afbreuk.
Ten tweede het gevaar van het cracelé effect bij een te grote laagdikte en de desastreuze nadelige gevolgen voor de brandstof bestendigheid.
Ik kan foto's tonen van de modellen die ik bouw waarop je kunt zien met welke hoeveelheden de verflaag is aangebracht.
Foto 1 primer op zijde, lijkt een gesloten vlak.
Echter doorschijnen we de vleugel dan zien we dit!
Na aanbrengen van de deklaag en doorschijnen, een
vergelijkbare vleugel dus twee lagen, eerste de primer en tweede de deklaag. Deze vleugel heeft ongeveer 400 vluchten achter het rolroer!!!!
Laatste foto is van het eindresultaat behorend bij de eerste twee foto's; door optische verstoring niet geheel duidelijk maar het zijde staat strak als een "trommelvlies"
Dit toestel is geheel gespoten, ook het stabilo is met zijde bekleed.
Gebruikte appartuur: compressor (koelkast) en spuitpistool is alle zelfbouw/ontwikkeling.
De capaciteit van het pistool ligt tussen "airbrush" en de grotere modellen naar schatting, ik ken in praktijk de echte "airbrush" techniek niet.
De meningen over wel geen primer zullen uiteenliggen, mijn resultaten echter zijn overeenkomstig die van de technieken zoals ik die aantref rond 1960 (dus Old School!)
Succes Cees