Spanlak

Dag allemaal,

ik ben een beginner. ben bezig een vliegtuigje te bouwen met een massieve balsa vleugel. kan ik spuitlak (voor hout en metaal) gebruiken op de vleugel ? Spuitbus lijkt me makkelijker. Spanlak zorgt er toch voor dat de "holle ruimtes" gevuld worden ?

grtz siem

Hallo Siem.
Leuk dat je met een balsa vleugel bent begonnen, is het voor een (werp)zweefmodel?
Spanlak wordt zoals de naam doek vermoeden gebruikt om o.s. bekleding mee strak te spannen en (water)dicht te krijgen.
Het is goed te gebruiken om hout mooi glad mee te krijgen.
Het vult echter niet alle holtes en ruimten op. Daarvoor wordt het soms vermengt met talgpoeder. Dan krijg je een soort plamuureffect.
Om een mooi gladde vleugel te krijgen het volgende:

Schuren (van grof naar uiteindelijk korrel 400 ofzo)
lakken (dunne laag)
Weer schuren
lakken (dunnen laag)
Weer schuren
lakken (weer een dunne laag)
schuren met korrel 600 ofzo.

Autolak werkt eigenlijk alleen mooi op een glad oppervlak en is redelijk zwaar (vooral geel en wit)
Wat wel wordt gedaanom verf te sparen is eerst een laag velgenlak (aluminium kleur) en dan de kleur die je wil. Dit ook alleen op harde gladde oppervlakken (romp e.d.)

Succes,

Erik

Yep, ik maak een vrije zwever. Welke lak kan ik dan welgebruiken ?

Ik zit ook te prakemeseren hoe ik het profiel in de vleugels kan schuren, nog tips ?

grtz siem

Siem, hoe groot model wil je bouwen? Voor kleine modelletjes maakt proiel niet zoveel uit dus als je iets bouwt van minder dan 40cm spanwijdte kan je de vleugel ook gewoon vlak laten. Lak heeft dan ook meer nadelen dan voordelen, dus hou het simpel.