Spanlak

Dag allemaal,

ik ben een beginner. ben bezig een vliegtuigje te bouwen met een massieve balsa vleugel. kan ik spuitlak (voor hout en metaal) gebruiken op de vleugel ? Spuitbus lijkt me makkelijker. Spanlak zorgt er toch voor dat de "holle ruimtes" gevuld worden ?

grtz siem

Hallo Siem.
Leuk dat je met een balsa vleugel bent begonnen, is het voor een (werp)zweefmodel?
Spanlak wordt zoals de naam doek vermoeden gebruikt om o.s. bekleding mee strak te spannen en (water)dicht te krijgen.
Het is goed te gebruiken om hout mooi glad mee te krijgen.
Het vult echter niet alle holtes en ruimten op. Daarvoor wordt het soms vermengt met talgpoeder. Dan krijg je een soort plamuureffect.
Om een mooi gladde vleugel te krijgen het volgende:

Schuren (van grof naar uiteindelijk korrel 400 ofzo)
lakken (dunne laag)
Weer schuren
lakken (dunnen laag)
Weer schuren
lakken (weer een dunne laag)
schuren met korrel 600 ofzo.

Autolak werkt eigenlijk alleen mooi op een glad oppervlak en is redelijk zwaar (vooral geel en wit)
Wat wel wordt gedaanom verf te sparen is eerst een laag velgenlak (aluminium kleur) en dan de kleur die je wil. Dit ook alleen op harde gladde oppervlakken (romp e.d.)

Succes,

Erik

Yep, ik maak een vrije zwever. Welke lak kan ik dan welgebruiken ?

Ik zit ook te prakemeseren hoe ik het profiel in de vleugels kan schuren, nog tips ?

grtz siem

Siem, hoe groot model wil je bouwen? Voor kleine modelletjes maakt proiel niet zoveel uit dus als je iets bouwt van minder dan 40cm spanwijdte kan je de vleugel ook gewoon vlak laten. Lak heeft dan ook meer nadelen dan voordelen, dus hou het simpel.

Voor profiel schuren teken je op 1/3 van de koorde een lijn, je legt de vleugel op een stukje vlak hout met de achterlijst een paar mm van de rad af en gaat schuren totdat je het deel tussen de getekende lijn en de rand van de ondergrond vlak hebt gemaakt. Dan de vleugel omdraaien en de voozijde schuren waarbij de voorkant wat dikke mag blijven dan de achterrand van de vleugel. Met grof schuurpapier beginnen en dan is het zo gedaan.

Bedankt voor de tips, ik wil de Pelicatoo maken met een spanwijdte van ca. 70cm. Lijkt me een mooie uitdaging als beginner. Ben vooral nieuwsgierig naar de vliegduur van dit type.

Erik crins heeft in het voorjaar een Pelicatoo gebouwd. Ongetwijfeld kan hij goede tips geven wanneer je op dit forum je vragen blijft stellen.

Wout

Off topic: de Pelicatoo is een prachtige indoor zwever voor hoge hallen. Ik werd er derde mee dit jaar tijdens de 2e Internationale Indoor Fly In Nijmegen! (twee seconden na Kevin geloof ik en veel meer seconden na Jurgen). De 1ste en 2de plek werden veroverd door modellen voor een lage hal (Zoals de Jan Massinkhal in Nijmegen, net geen 8 meter).
Die modellen waren erg licht (6 gram) en hadden vleugels met flaps.
Mijn Pelicatoo was iets kleiner dan de tekening aangeeft en 12 gram in plaats van de 16 gram die de tekening aangeeft.
Als je met dit model in een (hoge) hal vliegt heb je geen spanlak nodig. Maar het ontwerp is vast aan te passen voor buiten. Maak de staartonderdelen iets dikker (steviger) en behandel alles met spanlak.... Tada een Pelikaan die buiten kan vliegen.
Tip via het Small Flying Arts forum (Small Flying Arts Homepage): 'Maak er een Y staart aan en je kunt er mee DLG-en!' (slinger lancering, komt nog hoger).
Maar als je dit ontwerp dan toch voor buiten wil aanpassen zou je ook eens kunnen kijken naar de 'spin-up' en andere buiten vrije vlucht DLG's.
Deze lijken op de Pelicatoo. Ze zijn vooral groter, hebben een termiekrem, een Y staart en een werpstift in de vleugeltip.

Succes in ieder geval!

Terug naar de spanlak?

Back