Off topic: de Pelicatoo is een prachtige indoor zwever voor hoge hallen. Ik werd er derde mee dit jaar tijdens de 2e Internationale Indoor Fly In Nijmegen! (twee seconden na Kevin geloof ik en veel meer seconden na Jurgen). De 1ste en 2de plek werden veroverd door modellen voor een lage hal (Zoals de Jan Massinkhal in Nijmegen, net geen 8 meter).
Die modellen waren erg licht (6 gram) en hadden vleugels met flaps.
Mijn Pelicatoo was iets kleiner dan de tekening aangeeft en 12 gram in plaats van de 16 gram die de tekening aangeeft.
Als je met dit model in een (hoge) hal vliegt heb je geen spanlak nodig. Maar het ontwerp is vast aan te passen voor buiten. Maak de staartonderdelen iets dikker (steviger) en behandel alles met spanlak.... Tada een Pelikaan die buiten kan vliegen.
Tip via het Small Flying Arts forum (
Small Flying Arts Homepage): 'Maak er een Y staart aan en je kunt er mee DLG-en!' (slinger lancering, komt nog hoger).
Maar als je dit ontwerp dan toch voor buiten wil aanpassen zou je ook eens kunnen kijken naar de 'spin-up' en andere buiten vrije vlucht DLG's.
Deze lijken op de Pelicatoo. Ze zijn vooral groter, hebben een termiekrem, een Y staart en een werpstift in de vleugeltip.
Succes in ieder geval!
Terug naar de spanlak?