Spanning stuurkabels pull/pull.

Discussie in 'F3P' gestart door HansL, 17 jan 2012.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik probeer nu stilaan m'n eerste Precise af te werken.
    Voor hoogte- en richtingsroer heb ik voor pull/pull gekozen. Wat hou ik nu het best aan wat de spanning op die stuurlijnen betreft?

    Wat ik nu doe is de lijn vastmaken aan de hevel op servo, daarna lijn door opening van de roerhevel rijgen.
    Enkel de stuurlijn vasthouden en vliegtuig vrij naar beneden laten hangen, daarna stuurlijn 2 à 3 keer rond de roerhevel wikkelen en vastknopen. De spanning op de stuurlijn is dus het gewicht van het vliegtuig (wat minder dan 100gr dus)

    Als je ezachtjes één van beide stuurlijn aantrekt (zoals de snaar van een gitaar) wanneer beide stuurlijnen gemonteerd zijn dan voel je wel wat spanning, maar of het genoeg is...

    Ik merk dat bij het opdrijven van de spanning de staartschaats (richtingsroerhevel zit hier net boven) wil wegplooien. Probleem is dat ik geen koolstof staafje van de onderzijde van het stabilo naar de staart schaats kan aanbrengen omdat die dan het hoogteroer hindert...

    Nu heb ik afgelopen zondag in Mons opgemerkt (ik dacht bij één van de franse deelnemers) dat een oplossing zou kunnen zijn om de roerhevel van het richtingsroer ergens halverwege het richtingsroer aan te brengen (langs de bovenzijde), maar dat zal voor een volgende versie zijn.
     
  2. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Bij al onze F3P modellen en AM indoor modellen monteren we de pull-pull kabels zo dat ze met vrijwel geen spanning net geen speling in de besturing geven, als je ze op voorspanning zet zal het depron gaan kromtrekken en/of het scharniertape lostrekken.
    Een en ander betekent dat het absoluut noodzakelijk is om de spanning te kunnen na regelen middels b.v. een klein eindje draad wat om een nylon M2 boutje gewikkeld zit.

    Je kunt ook overwegen om gewoon met een holle 1mm carbon buis push/pull stuurstangen te maken, voor 0,5 gr. gewichts nadeel ben je van een groot deel van de problemen af.
    Het buisje wel 3-4x ondersteunen met een net te ruim stukje krimpkous op een depron onderzetstukje.

    Ik heb je niet gezien in Mons, gewoon even kennismaken en wat vragen over techniek kun je rustig doen hoor, we bijten immers niet!
     
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Dat kromtrekken en het aantrekken van het richtingsroer tegen het kielvlak heb ik ook gemerkt. Bij de methode die ik nu gebruikt heb - die resulteert in minder dan 100 gr voorspanning, voorspanning = gewicht van het vliegtuig - valt het goed mee. Ik heb het richtingsroer bevestigd met scharnier tape aan beide zijden.

    Die voorspanning zal wel iets toenemen of afnemen in functie van de omgevingstemperatuur waarbij gevlogen wordt. Ik bouw m'n modellen nl. in de huiskamer, bij zo'n 20 graden omgevingstemperatuur. Bij lagere temperaturen zal de spanning nog ietsje toenemen, 's zomers zal ze afnemen. Ik heb stuurlijnen gemaakt in lijn bestaande uit kevlar kern met metalen mantel (zou normaal gezien heel weinig thermische uitzetting moeten hebben volgens de lokale hengelsportshop)

    Probeer ik dan meer eens in een volgend model.

    Ik ken de meesten van jullie niet aangezien het voor mij allemaal nog vrij nieuw is. En ik was er met m'n zoontje en dan heb ik sowieso m'n handen al vol ;-) Toch bedankt voor de uitnodiging!

    Ik kom wel ns kijken in Zevenbergen. Hopelijk heb ik m'n Precise tegen dan eindelijk klaar. (Kan iemand 'm misschien onmiddellijk invliegen.)
     
  4. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Nee, juist bij lage temperatuur gaan de kabels flink slap staan en bij hoge temperaturen gaan ze veel te strak trekken. Dit komt omdat het Depron een veel hogere uitzettings coefficient heeft dan de kabels. Het monteren van kabels met een juist zeer lage uitzettings coefficient zal het effect alleen maar versterken! Gewoon draad van lage kwaliteit gaat veel beter, maar zonder afstel mogelijkheid gaat het alsnog mis.
     
  5. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Heeft Depron dan zo'n hoge uitzettingscoefficient? ... Voor richting zitten ze er al op, ik kijk wel wat het oplevert. Misschien moet ik voor hoogteroer wel push/pull overwegen (dat kan eventueel nog)

    Wat bedoel je dan met draad van lage kwaliteit... nylon (zoals een vislijn?), dyneema (zoals bij kites) - lage kwaliteit?, nog wat anders...
     
  6. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Nylon draad heeft te veel flex. Dynema heeft alweer een te lage uitzettings coefficient.
    Ik ben in al die jaren waarin ik met Depron modellen werk, alweer een jaar of 12, nog nooit iets tegen gekomen wat goed werkt. Het Depron heeft altijd een grotere uitzettings coefficient.

    Gewoon een beetje ijzergaren werkt nog het beste. Overigens is het zo dat op alle F3P wedstrijden je voor alle vluchten je model even opnieuw mag uittrimmen.
     
  7. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    ijzergaren

    Ik heb op mijn 60cm Click een pull-pull aansturing gemaakt, en heb de "spanning" erop gezet door van achter naar voren te werken.

    Beide draden aan de roerhevel(s) monteren, naar voren leiden.
    Servo heveltje los maken, draden door de geplande gaatjes steken, en door het middengat weer terugsteken.
    Roer in middenstand forceren (4 gewichten links en rechts / boven en onder) en beide draden met de hand onder spanning brengen terwijl je het servo heveltje op de servo drukt. Door de passing van het heveltje klemmen de draden gelijk vast. Indraaien van het schroefje.... klaar.

    Op een volgend model ga ik wel verlengde hevels maken. Als je door krimp heel iets speling krijgt (steenkoude gymzaal of buiten) heeft dat minder invloed als de hevels langer zijn. Heb net met het windstille weer in de kou nog buiten gevlogen, maar met carbonstaafjes aansturing (op m'n precise) kun je blijven trimmen.

    Nou moet de piloot nog beter leren vliegen ..... de Click kan het ... F3P, dat is nog een droom van de piloot .....

    P.S. Depron zet flink uit omdat het bestaat uit kleine luchtballonnetje. De uitzetting van depron door verhoging/verlaging van druk van lucht (gas) in de ballonnetjes is groter dan een vaste stof alleen.
     

Deel Deze Pagina