spanning turbine

gekke vragen bestaan nietzegt men

dus deze even maar

ik draai met wren turbines nu wil ik de ontvangerspanning van 4.8 volt 4 celaccu naar 6 volt 5 cel accu brengen
kan dit ik heb nammelijk 6 volt nodig en vind zonde om 2 sets accu te hebben als alles via de 6 volt kan lopen

groet niels

Ik zou in de docu van de ecu even kijken welke spanningen hij ondersteunt. Ik vermoed dat 6V geen probleem is maar als de handleiding het zegt weet je het zeker.

handleiding van de ecu praat over de 7.4 volt spanning voor het geheel
je ontvanger zelf heeft zijn eigen spanning
dus heeft men het in de handleiding daar niet over
ik zelf denk dat 6 volt geen probleem is
maar ik draai 3 turbines in 1 keer over de gasregeling zonde als het met 6 volt weg is

groet

Okee. Dan zijn er 2 mogelijkheden. Opto of niet. Indien ze een opto scheiding hebben dan kan het zonder problemen. Indien de ecu gevoedt wordt vanuit de ontvanger en ook zonder start accu kan draaien dan is het geen opto en kan het dus wel een probleem zijn.

Wellicht even een berichtje naar de maker van de ecu? Welk type is het?

de ecu is een FADEC
de 3 losse ecu´s worden gevoed door 7.4 lipoaccu´s
ik draai met vaste bediening van de ecu´s ofwel geen afstandbediening
de aanstuuring gaat via een gewoon gasgeefsysteem dat via popmeters werkt
deze wordt gevoed nu door 4.8 volt en gaat dan naar de ecu´s
nu is de vraag kan deze spanning naar de 6 volt ik denk het wel popmeters merken het niet
en de FADEC ecu´s denk het ook niet

groet

Mijn fadec boekje zegt 4-10V voor de ontvanger voltage en 1.2 tot 15V voor de pomp voltage. Moet dus allemaal geen probleem zijn. Fadec is ook erg simpel, gaat niet snel stuk ;)

spanning turbine.

dus deze even maar

ik draai met wren turbines nu wil ik de ontvangerspanning van 4.8 volt 4 celaccu naar 6 volt 5 cel accu brengen
kan dit ik heb nammelijk 6 volt nodig en vind zonde om 2 sets accu te hebben als alles via de 6 volt kan lopen

groet niels

wij vliegen al jaren met fadec ecu,het blijkt dat deze beter werkt als je de ontvanger voedt
met 5cellen 6volt,e.e.a kun je lezen op fadec forum.
gr,henk

Helaas Henk ,het fadec forum is niet meer ,Gaspar heeft hem van het internet afgehaald door al de Jetjoe klachten.

Mvg,

Martin.

oh,dat is jammer martin,ik vond er nuttige info opstaan,waar voedt jij trouwens je ontvanger mee?,ik heb de ervaring dat het met 6volt allemaal perfect werkt,als je 4,8volt gebruikt gaat het ook wel maar dan moet de accu goed vol zijn dan zit je boven de 5volt,en dat vind de fadec fijn,bij 6volt heb je wat meer ruimte,en de ontvanger en servo,s kunnen dat goed aan.het beste is dat je de spanning stabieliseert naar 5,9-6volt,een volgeladen 6volt accu gaat er behoorlijk overheen,maar mijn ervaring is dat dat geen probleem is.
m.vr.gr.henk

@Henkbraam

Wel opletten Henkie

Bij deze ga ik u corrigeren u vliegt sinds kort turbine, eerst op 4 cellen dat is 4,8V en ik denk dat jullie (volgens mijn info) pas 6 maanden ofzo bezig zijn op 5cellen dat is 6V en geen jaren, ja jaren zijn jullie aan het testen en pipercub vliegen niks mis mee maar wel op op 4,8 V. Sinds dat meneer Broekhuizen vliegt met 6V ben jij ook op 6V gaan vliegen toch !!!!!

Vliegen enz enz enz is al een heel tijdje normaal dat je 6 V gebruikt, je hebt namelijk net even iets meer snappie.

Sorry ik moest het ff kwijt ik hou niet zo van dat BLA BLA namelijk.

Laatst bewerkt:

dus deze even maar

groet niels

Hoi Niels.

Ik ken iemand die met 1 accu vliegt.
Dit is R von Aken, vliegt met een thundertail voorzien van een P80 jetcat turbine, hij gebruikt een 2 cellen lipo dacht ik, (of misschien 6 cellen NiCd) en voedt hier alles mee in zijn kist, de 2S lipo? /NiCd voedt de ECU direct en de ontvanger wordt gevoedt via een BEC vanuit dezelfde lipo/NiCd, deze BEC reduceert de spanning op wenswaarde van b.v. 5,6 of 5,8 volt voor de radio installatie,
Deze kist is zelfs voorzien van kerostart, gebruikt dus wel een behoorlijke stroom en voor wat ik ervan gezien heb functioneert het foutloos.
Conclusio, het kan en is veilig, betrouwbaar en licht natuurlijk :wink:

Groet Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
oh,dat is jammer martin,ik vond er nuttige info opstaan,waar voedt jij trouwens je ontvanger mee?,ik heb de ervaring dat het met 6volt allemaal perfect werkt,als je 4,8volt gebruikt gaat het ook wel maar dan moet de accu goed vol zijn dan zit je boven de 5volt,en dat vind de fadec fijn,bij 6volt heb je wat meer ruimte,en de ontvanger en servo,s kunnen dat goed aan.het beste is dat je de spanning stabieliseert naar 5,9-6volt,een volgeladen 6volt accu gaat er behoorlijk overheen,maar mijn ervaring is dat dat geen probleem is.
m.vr.gr.henk

Hallo Henk.

Ik heb gewoon twee accu's , ik zou niet weten hoe je dat met 1 moet doen ,als iemand dit weet graag meer info ,scheelt weer gewicht op de puller straks.
Maar ik dwaal af , ik heb dus een 4 cells nicad op de fadec zitten ,en een kleine 4 cells op de ontvanger , werkt bij mij prima.

Mvg,

Martin.

Klopt wat Jaap schrijft je hebt net nog even meer trek/duw kracht in je servo's, maar ik heb wel twee pakketjes NIMH 6V 1400 mAh in zitten met een klein kastje van Robbe er tussen, als de hoofd accu er mee stopt tijdens het vliegen schakelt zonder dat je het merkt hij over op de andere accu.
Als je dan een volgende vlucht wil maken zal het kastje de boel blokken en aan geven met een knipper ledje welke accu niet goed is, stuk of te laag in spanning.

Groet Jan.

@Henkbraam

Wel opletten Henkie

Bij deze ga ik u corrigeren u vliegt sinds kort turbine, eerst op 4 cellen dat is 4,8V en ik denk dat jullie (volgens mijn info) pas 6 maanden ofzo bezig zijn op 5cellen dat is 6V en geen jaren, ja jaren zijn jullie aan het testen en pipercub vliegen niks mis mee maar wel op op 4,8 V. Sinds dat meneer Broekhuizen vliegt met 6V ben jij ook op 6V gaan vliegen toch !!!!!

Vliegen enz enz enz is al een heel tijdje normaal dat je 6 V gebruikt, je hebt namelijk net even iets meer snappie.

Sorry ik moest het ff kwijt ik hou niet zo van dat BLA BLA namelijk.

pfffff

Laatst bewerkt:
Back