Spanning verhogen van 6 naar 12 Volt

Micropuller

Forum veteraan
Voor een projectje waar ik mee bezig ben moet ik een magneetventiel (solenoid) gaan aansturen. Nu is deze afkomstig uit een auto en werkt dus op 12 Volt. Als het ventiel wordt geopend (als voeding gebruik ik nu een loodaccu uit een auto), trekt het ventiel 7 Ampere.

Aangezien het geen optie is om een (extra) 12 Volt accupakket mee te zeulen, vroeg ik me af of het mogelijk is om de ontvangeraccu hiervoor te gebruiken. De spanning die deze levert zal dan wel moeten worden omgevormd van 6 naar 12 Volt.

Wat ik wil vragen is:
1- Is dit mogelijk? (en zo ja, hoe?)
2- Wat voor cellen zal ik moeten gebruiken voor de ontvangeraccu?

Alvast bedankt,
Cyril

dat zou dus betekenen dat je al meer dan 14 ampere uit je ontvangeraccu wilt nemen, niet eens meegetled de verliezen in zo een schakeling.

heb je nog niet getest of de solenoid ook op 6 volt wil? (met een stuk minder amperes.)

anders kan je namelijk net zo goed een gewone 10 cellen(=12 volt) pakketje meenemen, met een speedcontroller (vliegregelaar) voor de solenoid, en de bec van de speedcontrol als ontvangerstroom ipv een ontvangeraccu.

Mogelijk is het wel, maar voor een stroom van 7A wordt het toch redelijk grote en dure schakeling.
Waarom niet gewoon een klein accu pakketje?
Wellicht heb je al genoeg aan 3 cellen LiPo 750mAh. Kost iets vanm €25,--
Goedkoper, eenvoudigger, kleiner kan bijna niet. :wink:

kleiner solenoindje kopen?

(ik weet niet waar je ze voor wilt gebruiken, maar dr zijn HELE kleine te koop. bijvoorbeeld die van fisher technic, mss zijn die op ebay ofzo nog te vinden?)

Natuurlijk zijn er genoeg kleine en lichte solenoids te koop, die ook nog eens op 6V werken. AMT levert bijvoorbeeld iets dergelijks:

propane_valve.jpg

Deze zijn echter getest tot 2 Bar. Het gas waarmee ik werk staat onder een druk van 80 Bar, snappen jullie mijn probleem?

Maar ik zie wel wat in het idee van Erwin. Nadeel is dat ik geen lipo-lader heb, die kosten komen er dan nog wel bij. Ik zal eens wat gaan rondkijken.
In ieder geval bedankt voor het meedenken!

kan ook natuurlijk :)

nee, ik moet nu ineens aan ellerlei eisen voldoen, en mn apparatuur meot gekeurd worden tot 120% werkdruk enzo, ik heb et al opgegeven :P

Back