spanningsweergave voor accu's

  • Topicstarter Topicstarter c@vedog
  • Startdatum Startdatum
C

c@vedog

Guest
Hallo

Ik zou graag een indicator op mijn boot willen hebben aangaande de spanning van mijn accu. Het is een 12 volts gelaccu, die meestal in een boot gebruikt worden.
Is het zinvol op zo'n spanningsweergave te gebruiken (verbruikt heel weinig). Wat ken ik verwachten van zo'n systeem zoals aangeboden op conrad, met volgende specs:
LED-spanningsweergave voor accu's bouwpakket
De accuspanning wordt constant met 10 LED's aangegeven. De LED-schaal kan traploos van 4,2 tot 14,8 V worden ingesteld. De resolutie van de spanningsweergave bedraagt in het onderste spanningsbereik (5 V) ± 100 mV en in het bovenste spanningsbereik (12 V) ± 200 mV per lichtpunt. De te testen accu wordt gebruikt voor de stroomvoorziening.
 
Wat cheeta bedoelt... onbelast zal het voltage van de gemiddelde accu behoorlijk hoger zijn. Dat wil dus zeggen dat jij op je metertje kijkt, denkt 'oh die accu is nog lang niet leeg', 'gas' geeft en dan het voltage instort en je boot niet vooruit gaat.

Op zich kan het, zeker bij een boot, wel zinvol zijn, maar bedenk je dan wel dat je moet aflezen als het ding belast wordt.. dus als de boot in het water ligt en de motor draait.
 
Is dus een beetje zinloos? Gewoon varen tot de vaarsnelheid beduidend minder wordt en dan binnenhalen? Ik begrijp dat het bij NiMh accu's vrij zinloos is omdat deze lang hun spanning houden en dan plots leeg zijn. Bij loodaccu's gaat dit meer geleidelijk aan?
 
Totaal zinloos is het niet, het kan als een indicator gelden, zo lang je maar in je achterhoofd houdt dat je moet belasten als je meet.

Het heeft niet zoveel te maken met hoe een accu onbelast z'n spanning houdt, het heeft er mee te maken wat er gebeurd bij het wegvallen van een belasting. Elke accu, ongeacht de chemie, doet dan hetzelfde, namelijk tijdens belasting valt de spanning en zodra de belasting wegvalt stijgt de spanning weer.
 
Accu indicator

Misschien is dit iets??

5297497387ba004b4.jpg


Link
Voltage Indicator

Voor 10 € en wat verzendkosten.

Succ6
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voltmetertje

Het kan m.i. wel ingebouwd worden als je zijn jasje uit trekt dan heb je een printje van 3 x 5 cm. Hangt natuurlijk wel van de maat van je boot af.

52974974e820cecfd.jpg


52974974e82171cb6.jpg


Succ 6
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er wordt al aangegeven dat je de spanning alleen moet meten bij belasting. Dat geldt natuurlijk voor alle accu's. Maar dan nog is bij heel veel accu's zo dat de spanning die een accu afgeeft een slechte afspiegeling van de nog aanwezige capaciteit is.
Heel veel accu's hebben daarvoor een veel te vlakke ontladings karakterestiek. Bij loodaccu's gaat het nog een beetje maar slechts gedurende een deel van de ontlaad karakterestiek. Bij NiCad en NiMH accu's is het vrijwel onmogelijk. Maar ook bij LiPo's is er wel iets mogelijk. Het probleem hierbij is echter dat je de meter voor elke accu appart moet calibreren.
Één meter voor alle accu's gebruiken is zo goed als niet mogelijk omdat je dan te grote afwijkingen zou krijgen. Je kan natuurlijk wel één meter gebruiken maar dan moet je er een calibratielijstje voor elke accu bij houden. Dan weet je dat bijvoorbeeld 3,876V overeen komt met een capaciteid van 70%. Bij een andere accu zal 3,876V overeen komen met 65% en weer een andere accu is het 72%.
LET OP, de waardes die ik hierboven geef zij volkomen fictief! Wat de echte waardes zijn weet ik niet en is per accu verschillend.
 
Accu spanningsmeter, meten is weten.

Ergens klopt dat verhaal van Ernst wel maar toch.

Als je een accuspanningsmetertje plaatst weet je in iedergeval iets. En dat is altijd beter dan helemaal niks.
Er is al veel over dit onderwerp geleuterd.

Ook de LED indicatoren worden afgedaan als zinloos of waardeloos.

Je hebt in iedergeval een indicatie van de ladingstoestand van je accu en dat is beter dan helemaal niets.

Wij hebben een benzine meter in onze auto's. Ook niet 100% betrouwbaar en ze zeggen ook niet dat je nog precies 23,2 liter brandstof in je tank hebt zitten, maar ze zeggen wel wanneer het tijd wordt om een tankstation op te zoeken. Ook niet handig om te rijden in een auto zonder dat apparaat.
(En nog staan sommigen zonder benzine.)

Dus optimaal is het niet maar wel zinvol.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk daar anders over, Arnold. Als ik een voltspy op een praktisch leeg 4 cellen NiCD pakket, wat ik als ontvangerpakket gebruik, zet, geeft ie doodleuk aan dat er 'nog sap' inzit. Ik denk dan dus 'leuk m'n accu is ok, ik kan vliegen'. Mooi niet dus, als ik 'm aan de lader hang komt er bij ontladen nog een keer 60mA uit en dan is de koek goed op.

Het ENIGE waar een voltspy tegen zou kunnen helpen, is als je gewoon totaal vergeten bent een accu te laden en hij ECHT leeg is. Dan zie je dat op een voltspy.

In alle andere gevallen is het een schijnmaatregel die schijnveiligheid oplevert, met alle gevaren van dien.

Mijn Cessna was het eerste zelfbouw toestel ooit (voor mij dan he) en daar heb ik destijds ook een voltspy ingezet. Als ik daarop vertrouwd had, was ik het toestel nu al 2 of 3 keer kwijt geweest.
 
Bij een Voltspy moet je natuurlijk altijd alle servo's even gelijktijdig heen en weer poken en dan kijken hoe ver de spanning inkachelt. Op deze manier geeft zo'n ding een aardige indicatie.
 
Dat dacht ik ook, Jan, maar in mijn Cessna zitten dus 8 3001'tjes en onbelast trekken die een lege NiCD niet onder een voltage waar de voltspy op gaat piepen.

Totdat er wind op de roeren komt of er iets van weerstand is.. maar dat is normaliter.. in de lucht.
 
Naarmate een Ni-accu leger raakt neemt ook zijn inwendige weerstand toe. Als de accuspanning nog maar zo'n 4,8 Volt is (20% v/d capaciteit is nog aanwezig) krijg je heus wel, dat een Voltspy gaat gillen als je meerdere servo's beweegt of - als het een led-type is -, dat rode leds gaan branden. Een volledig onbelast draaiende S3001 trekt iets van 80 à 90 mA. Dat is uiteraard bar weinig, maar 8 stuks tegelijk is toch best wel een belasting te noemen.

Vroegûh gaf ik met de led-testers van Robbe altijd het volgende advies om te beoordelen of een accu nog goed bruikbaar was:

met een volgeladen accu:

- bij het bewegen van 1 servo mag er 1 ledje minder gaan branden (= 0,1 Volt spanningsdip).
- bij het bewegen van meerdere servo's mogen maximaal 2 ledjes minder gaan branden (0,2 Volt).
- als bij de laatste test 3 of 4 ledjes minder gaan branden: accu is nog bruikbaar voor testen, niet meer voor vliegen.

Uiteraard geeft dit geen indicatie over de ladingstoestand, maar die is op praktisch dezelfde manier te beoordelen. Meer dan 0,2 Volt spanningsdip is (met standaard servo's) bedenkelijk en reden om de volgende vlucht uit te stellen tot een nieuwe vliegdag.

Tegenwoordig kun je uiteraard op je lader zien hoeveel capaciteit een accu nog kan opnemen en aan de hand daarvan beoordelen of deze nog voldoende kwaliteit heeft. Zo'n ledtester heb je daarvoor dus niet meer nodig. Capaciteitsverlies en een oplopende inwendige weerstand gaan namelijk gelijk op.
 
Accu indicator

Zoals het met veel onderwerpen op het Forum vergaat, dreigt ook hier de discussie weer te verzanden.

De vraag was of het mogelijk is om een Accu indicator in een boot in te bouwen.

Opgeteld bij wat Ron schreef;
Je kan natuurlijk wel één meter gebruiken maar dan moet je er een calibratielijstje voor elke accu bij houden. Dan weet je dat bijvoorbeeld 3,876V overeen komt met een capaciteid van 70%. Bij een andere accu zal 3,876V overeen komen met 65% en weer een andere accu is het 72%.

Dan kun je je stellen dat het antwoord ja is. Als je dan ook nog Corriens suggestie erbij telt, van het meten in belaste toestand dan is het dus ook ja.

Hoe betrouwbaar en nauwkeurig die moet zijn is hier niet aan de orde.
De vraag is heb ik nog voldoende spanning op mijn accu om te varen??

Eigenlijk is er maar een goed antwoord.
Een goed opgeladen accu geeft een bepaalde waarde in Volts. Na 1 uur varen lees je een andere waarde af, na 2 uur etc. Dus leer je accu kennen.

Als we praten over ontvanger accupacks dan hebben we het tegenwoordig over minimaal 2500 MAh. Vroeger vloog men een hele middag op 600 MAh.

En wie gaat er nu vliegen/varen terwijl zijn pakket/accu niet volledig opgeladen is.
 
Ergens klopt dat verhaal van Ernst wel maar toch.
Het klopt niet alleen ergens het klopt helemaal!

Als je een accuspanningsmetertje plaatst weet je in iedergeval iets. En dat is altijd beter dan helemaal niks.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Dat "iets" is in het geval van zo'n metertje zo goed als zinloos. In deze gevallen vind ik geen informatie beter dan zinloze informatie. De kans dat je op basis van die zinloze informatie een verkeerde beslissing neemt is behoorlijk groot.

Er is al veel over dit onderwerp geleuterd.

Ook de LED indicatoren worden afgedaan als zinloos of waardeloos.

Je hebt in iedergeval een indicatie van de ladingstoestand van je accu en dat is beter dan helemaal niets.
Dat is nu net wat ik bedoel, je DENKT dat je een indicatie hebt maar die heb je nu juist niet. Beter gezegt vrijwel niet.

Wij hebben een benzine meter in onze auto's. Ook niet 100% betrouwbaar en ze zeggen ook niet dat je nog precies 23,2 liter brandstof in je tank hebt zitten, maar ze zeggen wel wanneer het tijd wordt om een tankstation op te zoeken. Ook niet handig om te rijden in een auto zonder dat apparaat.
(En nog staan sommogen zonder benzine.)

Dus optimaal is het niet maar wel zinvol.

Leuk voorbeeld dat kan ik ook gebruiken. :)
Stel je hebt je tank helemaal vol gegooid. De benzine meter staat netjes op vol en je gaat rijden. Binnen slechts enkele tientallen kilometers zakt de aanwijzing van de meter naar ongeveer 3/4 en blijft dan staan. Je rijdt en je rijdt maar de meter zakt hoegenaamd niets meer, nog niet eens een wijzerdikte. In een aantal dagen rij je vele kilometers tot op een dag je vrouw met de auto een flink stuk weg moet. Ze stapt in, start de motor en kijkt op de benzine meter. De meter geeft nog steeds ongeveer 3/4 aan dus ze kan makkelijk dat stuk rijden zonder te tanken.
Maar dan, na slechts weinig kilometers begint de meter plotseling snel te zakken. Voor ze er goed en wel erg in heeft staat de meter nog maar op 1/4 en zakt dramatisch snel verder. Ze is net een tankstation voorbij en de volgende is nog een stuk verderop. Helaas ze haalt het niet en 200 meter voor de volgende pomp staat ze stil. Ze zal de warme droge auto uit moeten om door de koude regen en felle wind naar het benzine station te lopen om benzine te halen. Daar gaat haar net opgemaakte kapsel en make-up en die schoenen worden er ook niet mooier van.
Hoe zinvol was nu die benzine meter? Ik durf te stellen dat hij behoorlijk zinloos was. Want wanneer die meter er niet in had gezeten dan zou je iets anders moeten verzinnen. Dan ga je een beetje rekenen. De auto rijdt 1 op 15, er zit 60 liter in de tank dus dan kan je er 900km ver mee komen. Dan blijf je meer op je kilometerteller kijken en wanneer je zo'n 800km hebt gereden ga je weer tanken om niet "droog" te komen staan. Wanneer je vrouw de auto nodig heeft dan waarschuw je haar dat ze eerst moet tanken voor ze een eind gaat rijden (toch? ;)).

Kijk en zo werkt zo'n accu metertje nu ook. Op het moment dat de spanning echt gaat zakken is het eigenlijk al te laat, de accu is dan al zo goed als leeg. Zo'n metertje geeft wel een indicatie maar je hebt er zo weinig aan. De kans dat je een verkeerde beslissing neemt op grond van wat dat metertje aangeeft is behoorlijk groot.
Oké als je de zaak inschakeld en je ziet dat het rode lampje brandt dan is dat een hele goede reden om direct te zeggen "HO, de accu is leeg dus ik kan niet verder". Zeker waar en dus zinvol. Maar normaal gesproken zal het nooit zover komen. De capaciteit van de zender en ontvanger accu's is tegenwoordig zo groot dat je er probleemloos een hele middag mee kunt vliegen. Dan heb ik het natuurlijk niet over de wedstrijdvliegers die het onderste uit de kan willen halen en met grote kisten en veel servo's vliegen. Die mensen hebben hun zaakjes meestal prima op orde en hebben wel 2 of zelfs 3 accu's bij zich. Na zoveel oefenrondjes of wedstrijd ronden wordt de accu gewoon vervangen. Veiligheid voor alles en niet vertrouwen op z'n indicatortje of metertje.

Wat Jan verteld klopt wel maar vooral wanneer je een goede accu hebt is het oplopen van de inwendige weerstand tijdens het ontladen zo gering dat je er ook nauwelijks iets van zult merken. Wanneer je het wel gaat merken is het eigenlijk al te laat, dan is de accu al zo goed als leeg en dat kan in slechts enkele minuten gebeuren! Zo roer je lekker met je servo´s en zakt je metertje maar één ledje in. Alles in orde zou je denken. 10 Minuten later in de lucht heb je problemen omdat je accu toch leeg blijkt te zijn!
We moeten gewoon accepteren dat de spanning van een accu GEEN goede aanduiding is van de ladingstoestand. Dit ondanks alles wat de diverse fabrikanten van model elektronica soms beweren. Zij willen hun producten verkopen! We weten allemaal dat in de reclame de waarheid helaas vaak een sluitpost is! :?
Natuurlijk kan je zo'n metertje of Voltspy, of hoe ze die dingen ook mogen noemen, gebruiken. Maar neem GEEN beslissingen op basis van wat zo´n ding aangeeft! De kans op een verkeerde beslissing is gewoon te groot.
Alleen bij loodaccu's en LiPo's KAN je er wat aan hebben. Die accu's hebben in iedergeval een gedeeltelijk "lineair" verlopende ontlaad karakterestiek. Het probleem is alleen die die voor geen twee accu's exact hetzelfde is. Om een toch enigszind betrouwbare aanduiding te krijgen zal je of de meter moeten aanpassen aan de accu (onhandig). Of je moet een "calibratie lijst" maken voor elke accu. Dan kan je aan de hand van de meteraanwijzing in het lijstje zien wat de ladingstoestand ongeveer is. Helaas is de ontlaad karakterestiek
bij een helemaal volle accu en bij een bijna lege accu zeer a-lineair en daardoor onbruikbaar! Maar een bijna lege accu zal je niet gebruiken, tenminste ik niet. :) Bij een net geladen accu zal je moeten accepteren dat de aanwijzing in het begin erg snel zakt. Dat is dus niet fout maar helemaal normaal.
 
Laatst bewerkt:
Laat ieder hier zijn plan trekken.

Ik heb een digitale benzinemeter in mijn auto met 10 indicatie streepjes. Werkt redelijk nauwkeurig hoor.:lol:

Maar goed, daar gaat de discussie niet over. :nooo:

Ik heb aan mijn LED indicatoren vodoende houvast.:yes:

Laat ieder hier zijn voordeel of nadeel uit trekken.:teacher:

Einde discussie:proost:
 
Laatst bewerkt:
...........Ik heb aan mijn LED indicatoren vodoende houvast.:yes:...............
Zolang je weet wat je doet en je goed in gedachte houdt wat die indicator je verteld, kan je er voordeel van hebben. 8O
Helaas zijn er mensen die volledig "vertrouwen" op die dingen en daarvan zijn er nog al wat van een koude kermis thuis gekomen. Daarom zal ik nooit aanbevelen om ze te gebruiken. Of ze nu analoog of digitaal zijn dat maakt geen moer uit. ;)
 
Ik sluit mij geheel aan bij Ernst, maar dat was wel al duidelijk denk ik.
 
Back
Top