Ergens klopt dat verhaal van Ernst wel maar toch.
Het klopt niet alleen ergens het klopt helemaal!
Als je een accuspanningsmetertje plaatst weet je in iedergeval iets. En dat is altijd beter dan helemaal niks.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Dat "iets" is in het geval van zo'n metertje zo goed als zinloos. In deze gevallen vind ik geen informatie beter dan zinloze informatie. De kans dat je op basis van die zinloze informatie een verkeerde beslissing neemt is behoorlijk groot.
Er is al veel over dit onderwerp geleuterd.
Ook de LED indicatoren worden afgedaan als zinloos of waardeloos.
Je hebt in iedergeval een indicatie van de ladingstoestand van je accu en dat is beter dan helemaal niets.
Dat is nu net wat ik bedoel, je DENKT dat je een indicatie hebt maar die heb je nu juist niet. Beter gezegt vrijwel niet.
Wij hebben een benzine meter in onze auto's. Ook niet 100% betrouwbaar en ze zeggen ook niet dat je nog precies 23,2 liter brandstof in je tank hebt zitten, maar ze zeggen wel wanneer het tijd wordt om een tankstation op te zoeken. Ook niet handig om te rijden in een auto zonder dat apparaat.
(En nog staan sommogen zonder benzine.)
Dus optimaal is het niet maar wel zinvol.
Leuk voorbeeld dat kan ik ook gebruiken.

Stel je hebt je tank helemaal vol gegooid. De benzine meter staat netjes op vol en je gaat rijden. Binnen slechts enkele tientallen kilometers zakt de aanwijzing van de meter naar ongeveer 3/4 en blijft dan staan. Je rijdt en je rijdt maar de meter zakt hoegenaamd niets meer, nog niet eens een wijzerdikte. In een aantal dagen rij je vele kilometers tot op een dag je vrouw met de auto een flink stuk weg moet. Ze stapt in, start de motor en kijkt op de benzine meter. De meter geeft nog steeds ongeveer 3/4 aan dus ze kan makkelijk dat stuk rijden zonder te tanken.
Maar dan, na slechts weinig kilometers begint de meter plotseling snel te zakken. Voor ze er goed en wel erg in heeft staat de meter nog maar op 1/4 en zakt dramatisch snel verder. Ze is net een tankstation voorbij en de volgende is nog een stuk verderop. Helaas ze haalt het niet en 200 meter voor de volgende pomp staat ze stil. Ze zal de warme droge auto uit moeten om door de koude regen en felle wind naar het benzine station te lopen om benzine te halen. Daar gaat haar net opgemaakte kapsel en make-up en die schoenen worden er ook niet mooier van.
Hoe zinvol was nu die benzine meter? Ik durf te stellen dat hij behoorlijk zinloos was. Want wanneer die meter er niet in had gezeten dan zou je iets anders moeten verzinnen. Dan ga je een beetje rekenen. De auto rijdt 1 op 15, er zit 60 liter in de tank dus dan kan je er 900km ver mee komen. Dan blijf je meer op je kilometerteller kijken en wanneer je zo'n 800km hebt gereden ga je weer tanken om niet "droog" te komen staan. Wanneer je vrouw de auto nodig heeft dan waarschuw je haar dat ze eerst moet tanken voor ze een eind gaat rijden (toch?

).
Kijk en zo werkt zo'n accu metertje nu ook. Op het moment dat de spanning echt gaat zakken is het eigenlijk al te laat, de accu is dan al zo goed als leeg. Zo'n metertje geeft wel een indicatie maar je hebt er zo weinig aan. De kans dat je een verkeerde beslissing neemt op grond van wat dat metertje aangeeft is behoorlijk groot.
Oké als je de zaak inschakeld en je ziet dat het rode lampje brandt dan is dat een hele goede reden om direct te zeggen "HO, de accu is leeg dus ik kan niet verder". Zeker waar en dus zinvol. Maar normaal gesproken zal het nooit zover komen. De capaciteit van de zender en ontvanger accu's is tegenwoordig zo groot dat je er probleemloos een hele middag mee kunt vliegen. Dan heb ik het natuurlijk niet over de wedstrijdvliegers die het onderste uit de kan willen halen en met grote kisten en veel servo's vliegen. Die mensen hebben hun zaakjes meestal prima op orde en hebben wel 2 of zelfs 3 accu's bij zich. Na zoveel oefenrondjes of wedstrijd ronden wordt de accu gewoon vervangen. Veiligheid voor alles en niet vertrouwen op z'n indicatortje of metertje.
Wat Jan verteld klopt wel maar vooral wanneer je een goede accu hebt is het oplopen van de inwendige weerstand tijdens het ontladen zo gering dat je er ook nauwelijks iets van zult merken. Wanneer je het wel gaat merken is het eigenlijk al te laat, dan is de accu al zo goed als leeg en dat kan in slechts enkele minuten gebeuren! Zo roer je lekker met je servo´s en zakt je metertje maar één ledje in. Alles in orde zou je denken. 10 Minuten later in de lucht heb je problemen omdat je accu toch leeg blijkt te zijn!
We moeten gewoon accepteren dat de spanning van een accu GEEN goede aanduiding is van de ladingstoestand. Dit ondanks alles wat de diverse fabrikanten van model elektronica soms beweren. Zij willen hun producten verkopen! We weten allemaal dat in de reclame de waarheid helaas vaak een sluitpost is! :?
Natuurlijk kan je zo'n metertje of Voltspy, of hoe ze die dingen ook mogen noemen, gebruiken. Maar neem GEEN beslissingen op basis van wat zo´n ding aangeeft! De kans op een verkeerde beslissing is gewoon te groot.
Alleen bij loodaccu's en LiPo's KAN je er wat aan hebben. Die accu's hebben in iedergeval een gedeeltelijk "lineair" verlopende ontlaad karakterestiek. Het probleem is alleen die die voor geen twee accu's exact hetzelfde is. Om een toch enigszind betrouwbare aanduiding te krijgen zal je of de meter moeten aanpassen aan de accu (onhandig). Of je moet een "calibratie lijst" maken voor elke accu. Dan kan je aan de hand van de meteraanwijzing in het lijstje zien wat de ladingstoestand ongeveer is. Helaas is de ontlaad karakterestiek
bij een helemaal volle accu en bij een bijna lege accu zeer a-lineair en daardoor onbruikbaar! Maar een bijna lege accu zal je niet gebruiken, tenminste ik niet.

Bij een net geladen accu zal je moeten accepteren dat de aanwijzing in het begin erg snel zakt. Dat is dus niet fout maar helemaal normaal.