spanningsweergave voor accu's

• Topicstarter Topicstarter c@vedog
  • Startdatum Startdatum
Bedoeld als indicator.

Zolang je weet wat je doet en je goed in gedachte houdt wat die indicator je verteld, kan je er voordeel van hebben.
;)

Precies dat bedoel ik. Het is inderdaad bedoeld als indicator en geen instrumentje om op blind te varen. Zo moeten ze ook gebruikt worden.
Misschien moet je dan ook het woord "meter" weglaten. :idea:

Ik weet het niet, Arnold. Ik heb liever dat mensen hun accu's gewoon laden van te voren en ook een beetje in de smiezen houden wat er in gaat bij laden, dan dat ze een voltspy gaan gebruiken... een voltspy is gewoon domweg niet betrouwbaar, maar die discussie komen we nooit uit ben ik bang. Het verbaast mij dat Jan voltspies als wel indicator ziet, ik vraag mij af welke grond daar achter zit.. veel van de 'electronisch onderbouwde' 'oudgedienden' hier, zijn anti-voltspy, niet dat dat verder wat betekend.

Hoi
Toch weer veel bijgeleerd tijdens de discussie in dit topic. Ben begonnen als een leek, maar begin dank zij dit forum meer inzicht te krijgen in de rc techniek. Heb dus besloten om geen indicator te plaatsen. Bij een boot met loodaccu merk je tijdens het varen wanneer je accu's leeg beginnen te geraken en je krijgt je boot met wat geduld steeds op de kant. En een vaste regel, steeds gaan varen met opgeladen accu, heb er dus maar 1. (gelukkig maar)

Toen ik begon met de modelbouw was dat met een zelf ontworpen en gebouwde spleepboot. Daar stond een decaperm motortje in van 6V en naar ik meen iets van 2A maximaal. Tijdens normaal varen trok hij maar iets van 1 tot 1,5A.
Ik had er een natte loodaccu van 6V 3,5Ah in staan. Ik kon daar probleemloos 2,5 tot 3 uur mee varen! Het kwam maar zelden voor dat je het zo lang aan de waterkant uithoudt dus met die ene accu kon ik me helemaal uitleven. Wanneer ik weer thuis kwam ging de accu weer aan de lader zodat hij weer helemaal vol was wanneer ik weer wilde gaan varen. Dit is jaren zo gegaan tot het modelvliegen om de hoek kwam kijken. De boot is in z'n kist gegaan en kwam op zolder op de kast te staan. Zonder de accu natuurlijk die was bij het chemisch afval gegaan.
Een flink aantal jaren later heb ik de boot weer eens tevoorschijn gehaald. Ik wilde er toch weer eens mee varen. De motor wilde echter niet meer draaien. Helaas was er op de ene of andere manier kennelijk water in de motor gekomen want hij was van binnen vreselijk verroest! Er is toen een andere motor in gekomen maar die is feitelijk veel te sterk. Als ik veel gas gaf dan trok hij de achterkant van de boot haast onder water! Toch heb ik er toen nog een aantal keren mee gevaren. Nu staat hij al weer vele jaren in z'n kist op de zolder!

Back