spanten/huid of gestapelde planken

Dag allen,

Heb vele van de fanfastische bouwverslagen doorgelezen en ik zie dat bijna alle schepen gemaakt worden volgens spanten+beplanking. Nu heb ik zeer lang geleden eens eens motorschip (50cm) gemaakt bestaande uit 5 gestapende planken, in vorm gezaagd en geveild en op elkaar geplakt.

Ik heb beneden ook een 90cm 2-mast zeilschip wat door mijn opa in 1914-1918 gemaakt is volgens die methode.

Ik denk erover een eerste model te gaan maken (mogelijk LCF Zeven Provincien), kan iemand uit leggen wat de voor- en nadelen van deze twee methoden van het bouwen van een houten romp zijn?

Freek

Laatst bewerkt:
Dag allen,

Heb vele van de fanfastische bouwverslagen doorgelezen en ik zie dat bijna alle schepers gemaakt worden volgens spanten+beplanking. Nu heb ik zeer lang geleden eens eens motorschip (50cm) gemaakt bestaande uit 5 gestapende planken, in vorm gezaagd en geveild en op elkaar geplakt.

Ik heb beneden ook een 90cm 2-mast zeilschip wat door mijn opa in 1914-1918 gemaakt is volgens die methode.

Ik denk erover een eerste model te gaan maken (mogelijk LCF Zeven Provincien), kan iemand uit leggen wat de voor- en nadelen van deze twee methoden van het bouwen van een houten romp zijn?

Freek
Ik denk de ruimte binnen het casco
mvg
Frederik :D

@Freek,

Hangt af ofdat het rc of statisch model wordt. Als je het prettig bouwen vindt d.m.v. een aantal planken op elkaar te lijmen en zo de romp te vormen kan alleen voor een statisch model. Persoonlijk zou ik altijd voor een spanten gebouwd schip gaan. Het is sneller bouwen en zuiverder i.v.m. de symetrie! Want schaaf jij maar eens twee exact gelijke helfden.:rolleyes:

groeten Paul

@Freek,

Hangt af ofdat het rc of statisch model wordt. Als je het prettig bouwen vindt d.m.v. een aantal planken op elkaar te lijmen en zo de romp te vormen kan alleen voor een statisch model. Persoonlijk zou ik altijd voor een spanten gebouwd schip gaan. Het is sneller bouwen en zuiverder i.v.m. de symetrie! Want schaaf jij maar eens twee exact gelijke helfden.:rolleyes:

groeten Paul

Met een timmermansoog lukt dat nog wel hoor.
Deden ze vroeger ook op de scheepswerven.
Met zo.n knipoog weet je wel
mvg
Frederik :D :D :D

Bedankt voor de adviesen,

Ik denk aan rc (maar heb dat nog nooit gedaan), 1:150 (dus plm 90cm model). Ik zou de planken hol maken met decoupeerzaag on ruimte voor motoren, accu e.d te maken. De scheepswand wordt dan waarschijnlijk wel dik (2 cm?) en het schip zwaar. Dat zou ongeveer een 10cm brede ruimte in het casco geven, 40-50cm lang.
Mogelijk is de besturing van het roer een probleem, de servo zou met een aandrijfriem het roer moeten aansturen?

Ik dacht dat ik het spantenplan van tekening over zou kunnen zetten op de boven- en onderkant van de 5 planken, en die dan eerst schuin uitzagen en daarna raspen/veilen/schuren.

Zien jullie daar grote problemen in?

Freek

@Freek,

Eigenlijk,..ja! Voor een rc schip van onder de meter lengte zou ik dit bouwplan afschaffen. Als je het spantenplan in bezit hebt, kan je het meteen overzetten op multiplex platen en zagen maar...

Geloof mij maar dat dat sneller, nauwkeuriger en vooral lichter en ruimtebesparend is. Een model van rond de meter wat vrij rank is moet je immers op de grammetjes letten.

groeten Paul

Ik heb nooit een "bread & butter" romp gebouwd , en ik zou ook nooit aan beginnen , veel teveel schuurwerk .

Ik zou eerder zoals meest van ons hier doen : huid op spanten , niet zo moeilijk om te maken ...

de groetjes ,

Laurent

Bedankt voor de adviezen!

Heel nuttig, ik heb van de LCF Zeven Provincien bij 1:150 eens uitgerekent wat het gewicht moet worden en dat is maar ongeveer 2 kg (LxBxDx0.5). Ik begrijp nu Pauls opmerking over grammetjes; met 'Bread and Butter' wordt dat een uitdaging of moet ik naar 1:100 of zo (5-6 kg).

Ik probeer nu uit te rekenen wat het gewicht van het hout zou worden (opbouw kan dan karton) en wat voor gewicht voor motor, accu en rc. Daarna zie ik wel wat ik doe; ik zie als beginner veel meer op tegen spanten en huid dan schuren....

Groeten Freek

schaal 1/100 lijkt mij veel beter , je kan gemakkelijker materiaal vinden om je model op en top af te maken ( ankers , reling , enz ) ...

de groetjes ,

Laurent

Freek wat dacht je om de opbouw van styreenplaat te maken i.p.v. karton?
Karton is niet waterbestendig

groeten, Brandaris

Die doe niets anders als karton gebruiken en vaart daar ook nog mee hoor

Ja dus !

hierbij het bewijs :

mounts-bay-bouwverslag

Wuppi8.jpg

in plaats van G4 , ben ik nu bezig om uit te zoeken als het waterdichten van hout & karton ook met lijnolie zou kunnen werken . Lijnolie is een natuurlijk produkt , die de natuur veel minder vervuilt dan G4 .

Ik hou jullie wel op de hoogte .

de groetjes ,

Laurent

Laatst bewerkt door een moderator:
Lijnolie is als ik me goed herinner wel gevoelig voor zonlicht en kan verkleuren.

Heb inmiddels planken gekocht voor 1:100 Zeven Provincien. Besloten toch Bread and Butter te doen. Bij een modelwinkel geweest en accu's, motoren, regelaar e.d gezien die zullen ongeveer 1.2kg wegen, dus zal goed op het gewicht van de romp moeten letten. voorlopig alleen schroefassen gekocht.

Eerste project gestart!

Freek

Back