spantenplan

• Topicstarter Topicstarter kolibri
  • Startdatum Startdatum
K

kolibri

Guest
hallo

mij vraag is is het mogelijk om van foto,s een spantenplan te maken.

Ik vind het knap om van een platte foto de rondingen exact van het te bouwen schip te halen.
En met CAD heb je ook maten nodig om in te voeren.
Het ligt er maar aan wat voor schip je bouwt een platte bak of een zeiljacht.

Het gaat om de damen stan tug 2909/
wil proberen als ik aan een lijnen plus spanten plan kan komen het schaal 1:20 te bouwen.

Heb even bij Damen op de site gekeken. Lijkt me een rondspant. Is van een foto inderdaad bijzonder lastig. (Er worden hier ook Damen Stan Patrols gebouwd, maar dat zijn knikspant rompen, en die zijn veel beter te benaderen vanaf een algemeen plan.)
Probeer info te krijgen van Damen. Een algemeen plan met zij- en boven aanzicht is te weinig om een goede romp te maken.
Maar,
wanneer je niet al te schaal getrouw wilt werken, kun je zoeken naar een schip met een vergelijkbare romp, waar wel voldoende info van is.

Wim

de stan patrols zijn inderdaad eenvoudig na te bouwen vanaf algemeen plan,,, een stan tug zal nagenoeg niet gaan...

heren
wat is dan het verschil tussen een rond spant en een knik spant
als ik de stan tug van foto,s bekijk heeft deze ook rechte zijkanten
heb vandaag freeship gedownload is wel erg ingewikkeld om een inzicht te krijgen hoe te beginnen.
verder heb ik wel een algemeen plan die kun met wat zoek werk wel van internet peuteren en met software kun deze wel vergroten maar er zit nooit een vooraanzicht bij.(erg handig van de firma)
heb de firma benardeerd (afwachten)
het betreft een vrij jonge sleeper ;(bouwjaar rond 2004)
weet niet of er een schip is met de zelfde vorm romp.
maar ja hoe moeilijker er aan te komen is hoe meer je het wilt hebben
ik wil hem dan ook maken in schaal 1:20 (word dan +- 150 cm).

dus alle ideen zijn welkom.

mvg eddy

een knikspant bestaat uit alleen maar rechte lijnen van vooraf gezien..

een soort V romp is het bijna.

een ronde spant heeft dus een ronding van vooraf gezien

knikspant: V
rondspant: U

Probeer het bij Damen zelf, een vriend van mij heeft hen een mailtje gestuurd, en heeft zonder problemen een heel plan gekregen van een van hun schepen. Ze zijn er heel vriendelijk en behulpzaam.

Groetjes, Johan

Cheeta, als ik mij niet bedrieg zaten er plannen bij van de dwarsscheepse schotten, die je dan als spantenplan kan gbruiken. Ik spreek hier wel van iets grotere schepen, langer dan de 29 meter van bovengenoemd model.
De rompen van damen worden echter in het buitenland gebouwd, dus hebben ze mss niet alle spantentekeningen bij de hand, hoewel de ontwerp in Nederland gebeurt, dus vermoed ik dat je die toch te pakken kan krijgen.

groetjes, Johan

hmzzz ik heb dan algemeen plannen van de stan patrol 4207 een 42m lang schip,, maar kreeg toch echter geen lijnenplan... alleen een algemeen plan, nu is het echter wel zo dat dit een knikspant is en deze dus vrij eenvoudig is na te maken vanaf een goed algemeen plan

Back