Spantopbouw optimist - Klaar en zeilend!

• Topicstarter Topicstarter Lidewij
  • Startdatum Startdatum
L

Lidewij

Guest
Hoi,

Ik ben nieuw op het forum en ik moet zeggen dat ik het nu al geweldig vind om te zien hoe iedereen hier bezig is met modelbootjes.

Ik ben bezig met het bouwen van een optimistje. Ik heb al gezien dat er al meerdere van gebouwd zijn, dus de kennis is hier in ieder geval aanwezig...
De spantjes van de optimist heb ik inmiddels af, en die moet ik nu op een plaat gaan opbouwen. Dit gaat met behulp van een aantal steunlatjes die schuin staan. Mijn probleem is dat ik moeite heb met de verbinding van die steunlatjes aan de spanten zelf. Op de grondplaat is het geen probleem; daar kan ik ze gewoon op vast lijmen, maar om dat bij de spanten ook te doen lijkt met helemaal niet handig. Ik heb ook al eea met (afplak)tape geprobeerd, maar dat zit niet echt stevig en lijkt me dus ook niet handig.

Ik heb al diverse foto's gezien, maar daar kom ik er ook niet mee uit (of tape, of niet goed zichtbaar)

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Lidewij, welkom op dit forum.
Een tweede zeilende dame, én tevens in Leiden... Is dat toeval of...?

Annehoog (ook inwoonster van de oudste studentenstad in Nederland) heeft ook een Optimist gebouwd. Deze vaart al, ze heeft dus ook ervaring.
En aangezien ze bij jou in de stad woont.... Stuur haar eens een PBtje en ga op de koffie/thee/sherry :wink:
(Na de sherry niet meer modelbouwen)

Zo zie je maar weer... Misschien is Leiden wel een broeinest voor modelbouwsters... :D

Dank voor de reacties. Ik denk dat ik het inderdaad met een heel klein beetje lijm ga proberen.
Ik zal annehoog even PB-en, volgens mij (aan haar foto's te zien) heeft zij dat ook gedaan.

Hoi,

Leuk, weer een mede-modelbouwster!

Idd, ik heb het ook gelijmd. Had eerst zitten experimenten maar het was gewoon niet sterk genoeg om de krachten van de platen op te vangen. Uiteindelijk dus met secondelijm vastgezet. Later losgezaagd en met de dremel de restjes lijm er af gehaald.

Succes met bouwen!
Anne

Prima! Lijkt me duidelijk dat ik dat dan ook ga doen...

Wat voor lijm heb jij voor die latten gebruikt?
Ik denk niet dat houtlijm sterk genoeg is omdat je die latten er met een buiging op zet.
Zat zelf te denken aan een beetje epoxy. Of werkt secondelijm ook goed?

Ik heb toch gewoon houtlijm gebruikt hoort. Die soort die uitzet bij het drogen zodat het overal muurvast zit. Is sterk zat als je de droogtijd maar aanhoudt.
Aangezien die droogtijd wel irritant is doe ik tegenwoordig houtlijm secondelijm houtlijm secondelijm. enz op deze manier:
__ - ___ - ___ - ___ etc.

Op die manier houdt de secondelijm het vast terwijl de houtlijm goed droogt.

Verder voor een goede voorraad lijmklemmen in alle soorten en maten, wasknijpers, goed stevig niet rekkend plakband en ty-raps zorgen.

Succes en laat wat foto's zien!

Anne

Dank!
Goed idee van de secondelijm icm houtlijm. Ga ik zeker doen.

Foto's komen er zeker. Voorlopig zijn het alleen de spantjes, dus dat leek me niet heel erg interessant...

Bij deze dan de eerste foto's... De onderplaat zit er ook al op, maar daar heb ik nog geen foto's van.

Het gaat in ieder geval goed! (Ik krijg er steeds meer lol in... Heeeeel verslavend... :D )

d46026f1.jpg

609d412b.jpg

a9365a6f.jpg

Kijk dat ziet er goed uit!

Die foto's komen mij bekend voor :wink:

ik ben intussen ook weer lekker bezig met mijn zeeschouw, maar ik moet de foto's maar weer 's uploaden, heb ik al een tijdje niet meer gedaan...

Ga zo door dan kunnen we in de zomer eens afspreken op het bij annie's om te varen :-D

Anne

hij lijkt een beetje op mijn oude optimist (dat was een echte hoor :wink:)

Ben benieuwd naar de foto's van de zeeschouw, Anne! De foto's die ik tot nu toe gezien heb zien er erg leuk uit.

De Annie's is een goed plan! Gaan we zeker doen.

Heb zaterdag de grote fout gemaakt om langs Quartel in Pijnacker te gaan. Veeeeeeeeel hele leuke nieuwd projecten... Oei oei oei... Niet goed voor de portemonnee... Maar, alle rc spullen heb ik inmiddels wel, en mijn plannetje om een koolstof rondhouten te gaan maken heb ik toch maar niet gedaan: geen standaard beslag en dus gewoon precies hetzelfde doen als ik nu met hout moet doen. En hout is toch ietsjes makkelijker te verwerken.

Op de terugweg nog even bij mijn voormalig werkgever (heeft een jachthaven) langsgeweest en die heeft ook zo'n optimistje staan. Ik wilde alleen even kijken hoe een aantal dingen in elkaar zitten, maar ik mocht het optimistje gewoon een paar weekjes lenen.

Inmiddels zitten alle platen erop, en heb ik de optimist van de bouwplaat afgehaald. Helemaal gelukt en het ziet er nu al leuk uit!
Ben nu bezig met het mastbankje en de zwaardkast. De eerste maak ik eerst op maat en dan gaan er een paar lagen lak op de onderkant. De zwaardkast bestaat nu uit twee helften en die ga ik ook eerst lakken aan de binnenkant. Leek mij een stuk handiger, want als alles in elkaar zit lakt het een stuk lastiger.

Had nog wel een aantal foto's gemaakt, maar helaas... Memory stick thuis laten liggen... :(
Misschien toch maar eens internet regelen thuis...

Ow... En Bart, ik heb ook nog wel foto's voor je van mijn oude optimist. Die is bij ons thuis in de garage gebouwd (door mijn vader)... Op precies dezelfde manier als ik dit optimistje bouw. :D

Lidewij zei:
Ow... En Bart, ik heb ook nog wel foto's voor je van mijn oude optimist. Die is bij ons thuis in de garage gebouwd (door mijn vader)... Op precies dezelfde manier als ik dit optimistje bouw. :D

ik heb in een optimist (een grote dus) wedstrijden gevaren

Nieuwe foto's!

Wat gewicht op het midden om ervoor te zorgen dat alles aansluit:
0f1c65bd.jpg

Het resultaat:
c916e7e5.jpg

En de romp is los!
8798cd2c.jpg

Roel van Essen zei:
(Interessant artikel over stamceltransplantatie overigens...)

Het oog van een modelbouwer ziet alle details (maar de rest ook dan niet).

Ziet er al net het zelfde als mijn vorige optimist (is nu ergens te bespeuren rond Wolphaartsdijk denk ik).

Zelfs die balkjes zitten het zelfde als bij het origineel.(die van mij was een houten, ik kon die al naar de antiekwinkel brengen)

Maar nu ben ik blij met een splash. (zijn daar al bouwtekeningen van te verkrijgen?)

Groeten Sam.

Splash groep hier... :D Ik heb mijn Flash vorig jaar verkocht.

Enne... Mijn optimist was ook van hout en die is in 92 gebouwd. Op zich nog niet heel erg prehistorie dacht ik zo. Ik woonde toen in engeland, en daar had iedereen een houten optimist. Ik vond het ook een beetje vreemd dat toen ik een paar jaar later in nederland weer actiever ging zeilen, iedereen zo'n plastic bak had... (Die van mij was toch mooier! :P )

Tegen de tijd dat mijn modelletje geverfd is, zal ik een foto van mijn 1:1 inscannen... Het plan is om de echte precies na te bouwen.

Back