Spantopbouw optimist - Klaar en zeilend!

• Topicstarter Topicstarter Lidewij
  • Startdatum Startdatum
Oh jee, jij gaat snel, dan moet ik mijn optimistje ook maar weer 's gaan afstoffen en vaarklaar maken :-)

Anne

Haha! Goed plan Anne... Ik ga echt lekker...

Heb weer niet stilgezeten de afgelopen week en het gaat echt goed. Eerst maar even de foto's:
(Bij het mastbankschotje en het mastgat zie je nog wat lakresten omdat ik eerst de niet-bereikbare stukken heb gelakt. En ja... Ook nog een paar lijmrestjes, maar die schuur ik nog wel weg!)

4e0afdc2.jpg

feddcdb9.jpg

258467eb.jpg

Nu nog de stootlijst op de zijkanten en de zwaardkast 'door boren', dan goed schuren en dan is de romp in principe klaar voor de lak!

Het roer en zwaard ben ik nu mee bezig. De helmstok is bijna af, en ziet er nu al strak uit.

De besturingskist zit ook in elkaar. Volgens de bouwbeschrijving moet ik de kist gewoon doormidden zagen, en moet ie tijdens het zeilen met een stuk tape vastgezet en waterdicht gemaakt. Vind ik een beetje een :? -oplossing. Plan is dus nu om de kist door te zagen, en dan latjes langs de randen van het onderste gedeelte te plakken. Dan alles goed in de epoxy zetten, vaseline langs de randen en dan zorgen dat ie niet tijdens het varen open kan schieten. Lijkt mij een waterdicht plan... :P
Ondanks dat toch maar even goed testen in de badkuip...

Ziet er goed uit Lidewij!

Tip:
Je kunt het dekseltje met een elastiekje van binnen uit vast maken.
Dus: ergens onder in je bakje een haakje, ook aan de binnenkant van je dekseltje een haakje, elastiekje er tussen en deksel op de bak zetten.

Wim

je kunt ook een wat ruimte rondom het randje laten en er dan tochtstrip
langs plakken, als dat er tussen klemt is het ook redelijk waterdicht.
gewoon eerst even proberen hoeveel ruite je moet houden.

groeten johan

Lidewij zei:
-oplossing. Plan is dus nu om de kist door te zagen, en dan latjes langs de randen van het onderste gedeelte te plakken. Dan alles goed in de epoxy zetten, vaseline langs de randen en dan zorgen dat ie niet tijdens het varen open kan schieten. Lijkt mij een waterdicht plan... :P
Ondanks dat toch maar even goed testen in de badkuip...
als je de latjes op het onder bakje wil lijmen kan je dit beter aan de binnenzijde doen
als je ze aan de buiten zijde lijmt kan er als noch spatwater van het deksel in het doosje kruipen

Even een update en een nieuwe vraag...

Rondhouten zijn klaar en zitten in 3 lagen lak. Besturingsdoos is ook klaar en zit in 1 laag lak. Een latje monteren aan de binnenkant ging niet lukken omdat ik te weinig ruimte had... In ieder geval is het elastiek een goed plan, en ik ga de tochtstrip ook nog eens even nazoeken. Dank voor de tips in ieder geval!

De romp zit zowel binnen als buiten 1x in de lak. Gaat helemaal goedkomen. Eerst een paar lagen polygrond opbouwen aan de binnen- en buitenkant. Daarna buiten aflakken met kleurlak. Misschien wel spuiten, maar daar heb ik niet echt veel ervaring mee, dus ik vraag me af of het dan wel mooi wordt... Binnenkant aflakken met blanke lak. Misschien ook wel gewoon met polygrond.

Dan nog een probleem: zowel mijn roer als mijn zwaard zijn licht getordeerd. Ik heb geen idee hoe het komt, maar ik ga er vanuit dat het mijn eigen schuld is, omdat het bij beide het geval is.
Wat kan ik nu het beste doen? Aan de slag met water & fohn, of overnieuw beginnen?

als het huot nog onbehandeld is kan je het proberen met water en een föhn
lukt dit niet kan je het altijd nog opnieuw maken

als je de boot gaat spuiten over de lak controleer dan of de lakken wel van het zelfde type en/of verf-systeem zijn
bij twijfel uitproberen op een afvalhoutje

mischien een beetje offtopic maar,
the boat freak schreef:

Maar nu ben ik blij met een splash. (zijn daar al bouwtekeningen van te verkrijgen?)

Groeten Sam.

vaar jij ook splash??
Ik vaar ook Splash , doen jullie ook mee aan grote wedstrijden?

ps, het Optimiste ziet er echt heel vet uit !!!

mvg Robert

Robert H. zei:
mischien een beetje offtopic maar,
the boat freak schreef:

Maar nu ben ik blij met een splash. (zijn daar al bouwtekeningen van te verkrijgen?)

Groeten Sam.

vaar jij ook splash??
Ik vaar ook Splash , doen jullie ook mee aan grote wedstrijden?

ps, het Optimiste ziet er echt heel vet uit !!!

mvg Robert

eey,

ik vaar ook splash, maar geen grote wedstrijden. ik ga dit jaar weer delta combi varen

Oke, het heeft een tijd geduurd, maar ik ben weer bezig met de optimist! :D

Ik was ergens bij het roer en zwaard blijven hangen, omdat die getordeerd waren. Ik heb uiteindelijk besloten om alles opnieuw te doen, en dat lukte prima. Na veel klooiwerk en hulp van pa is het gelukt om het lood netjes in het roer en zwaard te verwerken.

Het resultaat:
Photo-0037.jpg

Er hing dus nog het een en ander aan epoxy aan vast, en dat was nog even een klusje waar ik 2 avonden zoet mee ben geweest. Het resultaat was overigens wel prima, en zo kon ik beginnen met lakken.

Na een paar lagen lak (en een paar weken verder) had ik het roer en zwaard in evenveel lagen als de romp en de besturingskast.
Zaterdag de romp en de helmstok afgelakt, en gisteren de eerste laag wit op het roer, zwaard en de buitenkant van de romp. resultaat was niet helemaal wat ik wilde, maar het ziet er al erg strak uit. Foto's volgen deze week!

Ergens rond de kerst was ik al bezig geweest met het zeil. Ik heb het geplakt ipv genaaid (vond ik toch mooier, en ergens gaat het tegen mijn natuur in om gaatjes te prikken in een zeil...). Dit weekend de zeillatten en de versteviging erin gezet, en nu moeten alleen de gaatjes voor het vastzetten aan de rondhouten (nu wel :wink: ) er nog in.

Lijstje van wat ik nog moet doen:
- Buitenkant romp nog een keer aflakken (1 x wit is toch niet genoeg)
- Gaatjes in zeil
- Waterdicht schakelaartje solderen
- luchtzakken en alle andere losse dingetjes monteren
- En dan: zeilen maar!

Fototoestel is met vriendlief naar het buitenland verdwenen, en mijn mobiele telefoon maakt niet echt mooie foto's. Die komen dus nog.

Inmiddels wel weer een stuk verder. Lakwerk is helemaal klaar, roertje hangt eraan, zeil moet nog even aan de rondhouten vast en dan is die ook klaar. Servo's zitten in het kastje geschroefd.

Ik moet nu dus nog wel de zwembandjes in de boot monteren. Dat gaat met bandjes die volgens de handleiding vast moeten worden gespijkerd. Veel geprobeerd, maar het spijkeren lukt me echt niet. Veels te kleine spijkertjes, te weinig ruimte en te grote vingers (in verhouding dan he... :wink: ).
Kortom, dan maar proberen met 2 komponenten lijm. Dat bleef niet zitten, dus nu vraag ik me echt af hoe ik het voor elkaar moet krijgen

Ik heb even snel een poging gedaan om het te tekenen in powerpoint, maar echt handig ben ik daar niet mee...
Je ziet het rode zwembandje, met een grijs 'bandje' er omheen. Dat bandje is van dat zware doek waar ze wel eens dekzeilen voor 1:1 boten van maken. Rechtsonder zie je het latje binnen in de boot waar je dus die spijker in zou moeten tikken. Het bandje is flexibel en daarom blijft die lijm waarschijnlijk niet echt zitten.

Figuur2.jpg

Wat denken jullie? Aan de epoxy?
Anne, hoe heb jij dit gedaan?

In mijn 1:! optimist zat er een beugeltje waar het bandje onderdoor ging. Dat beugeltje kan je maken door 2 kleine stukjes hout parallel naast elkaar, en in de beedte van de boot, op de bodem vast te lijmen.
Haaks daarbovenop een stukje metaal (of hout) in de lengterichting van de boot. Dus als een brugje over de twee eerdere klosjes.
Daaronderdoor de band steken, een knoopje erin, en de knoop achter de luchtzak schuiven, zodat je die niet meer ziet.

Goed plan skiff!

Ik ga het iets anders aanpakken dan jij beschreef denk ik, maar het idee is hetzelfde. Ik pak een klein stukje hout, maak daar een kleine inkeping in zodat het bandje er netjes invalt, en dan kan ik die in de boot monteren.

Het zeiltje zit er inmiddels op. Nu alleen de bandjes nog, en de verbinding van zeil en roer aan de servo's. En het besturingskastje vastzetten. :D Bijna af!

Zaterdag was de grote dag!
Optimist helemaal (oke, bijna) klaar, en dus mocht ie voor het eerst het water in. De luchtzakken zaten er keurig in (met dank aan skiff!), en het enige wat ontbrak was de waterdichte schakelaar. Tijdelijk een andere schakelaar in het kastje gestopt (erg onhandig, want dan moet de hele boel open als ik even stop), maar gisteren heeft mijn broer de nieuwe, vers gesoldeerde schakelaar aangeleverd, dus dat regelen we vanavond even.

Dus bij deze: foto's van de maiden trip van mijn eerste zelfgebouwde bootje! (En stiekem ben ik toch wel een beetje trots op mezelf...)

IMG_4271.jpg

En even uit de oude doos (voor ik er vragen over krijg): een klein Lidewijtje in haar eerste zeilwedstrijd... (En toen wist ik ook meteen dat boeien ronden belangrijker was dan lachen naar de fotograaf... :oops: )

File0005.jpg

Andere foto's zal ik eens in het fototopic proberen te zetten.

Thanks!

Meer foto's staan nu in het fotoforum in 'Mooie plaatjes vanaf de waterkant'. :)

Back