Spartan Vortex V3 release.

Discussie in 'Flybarless' gestart door MrRigid, 8 apr 2014.

  1. MrRigid

    MrRigid

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Berlicum
    Voor de liefhebbers...

    Spartan Vortex VX1n

    Benieuwd wat de spartan vliegers er van vinden. Vanavond al mijn units updaten :)
     
  2. Chopstick

    Chopstick

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.099
    Locatie:
    Heesch
    Ben benieuwd.
     
  3. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Zojuist de update gedaan en morgen eens testen als het weer beter is dan vandaag.

    (posted with a tablet)
     
  4. MrRigid

    MrRigid

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Berlicum
    Gisteren alle units geupdate, heb de standaard settings van de wizard laten staan. Testen word pas komend weekend voor mij, ben benieuwd Frank en Chris. :thumbup:
     
  5. Chopstick

    Chopstick

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.099
    Locatie:
    Heesch
    Ik heb de update gisteren gedaan. Ging erg makkelijk.
    Uitgangspunt zijn de settings voor 500+ en 3D.
    Wel heb ik wat boost en collective to rudder erin gezet. Die heb ik overgenomen van de vorige settings.
    Testen wordt bij mij ook wat later. Maar dan vanwege een blessure.
     
  6. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    De atom 500 met v1n opnieuw afgesteld en wat gaan hoveren in de tuin. Ik weet niet welke preset ik het best kan gebruiken: norm, dfc of rigid. Op norm trilde de staart nog iets meer op en neer dan op rigid, die zal een lagere gain preset hebben (eigenlijk niet vergeleken in de datapod). De gain nog iets verlaagd en toen was het goed. Het is overigens een minimale beweging, prima mee te vliegen dus niet zo dat die heli gekke dingen deed.

    De wind lijkt vandaag mee te vallen met vlagen naar 5bft ipv de 7 van gisteren en momenteel zonnig dus ik ga maar eens naar een weiland om te kijken hoe die heli vliegt :)
     
  7. MrRigid

    MrRigid

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Berlicum
    Rigid gebruik je met kunstof dempers of iets in die trant, jij moet dfc gebruiken op de atom. Ik ben benieuwd,succes
     
  8. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Bij een weiland aangekomen viel het weer helaas tegen met donkere wolken en veel wind. Op enkele druppels regen na bleef wel droog en ik heb de eerste vier vluchten met de v3 er op zitten.

    De gain voor de staart moest iets hoger maar verder leek het tot zover allemaal goed en is het meer een kwestie van naar persoonlijke voorkeur afstellen dan dat ik bepaalde gedragingen er uit moet krijgen zoals voorheen met de debounce en elevator precomp.
    In fff tegen de wind in heeft de heli die pitch up neiging en die moet ik met elevator corrigeren. Dat is niet veranderd en van het vliegen met flybar herinner ik me het zelfde gedrag dus wellicht heeft het met flybar emulatie te maken en is op zich geen nieuws tov de vorige firmware dus gewoon een kwestie van instellen naar voorkeur.
    Style - When this value is set close to 0% the control is predominately based on flybar simulation. Higher values introduce more of the digital stabilisation algorithms. As a result the flight characteristics start to feel more locked in but also more artificial (also referred to as 'robotic').

    Ik had enige tijd niet gevlogen maar die heli ging al na een paar minuten weer inverted laag over het gras :) Het geeft wel vertrouwen als alles goed werkt. Ik begon met de sport preset en vervolgens de 3d en BertK geprobeerd. Zelf kan ik niet eens echt 3d vliegen maar de heli vliegt er leuk mee. Die snelle rates vind ik wel passen bij zo'n wat kleinere heli. De 6hv stel ik meestal zo in dat ie wat rustiger vliegt.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2014
  9. MrRigid

    MrRigid

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Berlicum
    Heb je de dfc instellingen gebruikt Chris?
    Ben snel ff de tank aan het vullen en dan ff roken hier om de hoek :thumbup:
     
  10. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Nee, nog steeds rigid maar met de iets lagere gain. Eigenlijk weet ik ook niet precies wat ze er nou mee bedoelen. Normal zal met de swash meenemer zijn (heeft ie niet), dfc lage kop met harde demping - het align ontwerp (is het ook niet echt), rigid - echt rigid kan het niet zijn maar bleek een goed begin te zijn.
    Ik zal de huidige waardes eens opschrijven en dan kijken wat het verschil is maar ik vermoed dat het type rotorkop en heli formaat je gewoon een gain instelling moet geven die op de gemiddelde heli een goed begin is.
     
  11. MrRigid

    MrRigid

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Berlicum
    Dit word er in de nieuwe online tuning guide aangegeven,

    Rotorhead Type - Select the rotorhead type of your helicopter.
    - Norm= Regular design head with rubber dampeners.
    - Rigid= Regular design head with hard nylon (or similar) rings instead of dampeners.
    - DFC= Direct Flight Control type head where the control links also act as swasplate followers.

    http://www.spartan-rc.com/products/vx1/help/05/user_guide.php?p=0

    Klik op de + onderin de pagina om de advanced tuning opties te krijgen.
     
  12. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Oké, thanks die nieuwe had ik nog niet doorgenomen.
    Vanavond nog wel weer 1,5 vlucht kunnen doen tot het ging regenen. Style, tailgain en pitch compensation iets hoger gezet en verder weinig meer aan doen denk ik. Vliegt goed.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  13. MrRigid

    MrRigid

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Berlicum
    Inmiddels al weer een aantal vluchten gedaan en de V3 is een prima update.
    Vanuit de wizard settings is de heli prima vliegbaar. Links en rechts wat bij regelen naar persoonlijke voorkeur en vliegstijl en klaar. Expo staan standaard iets te hoog naar mijn smaak maar verder ben ik er blij mee.
     

Deel Deze Pagina