speciale servo met uitslag tussen 250 en 300 graden?

• Topicstarter Topicstarter antoon
  • Startdatum Startdatum
A

antoon

Guest
Hallo,

Nieuw op dit forum maar aangemeld vanwege mijn interesse voor robots ed. Ik heb een vraag over servo's en misschien kan iemand hier mij in de goede richting sturen.

Ik heb een servo nodig die in staat is een uitslag te maken van tussen de 250 en 300 graden (grofweg drie kwart rond dus).

In principe kan van een bestaande servo de potmeter vervangen worden door eentje die 270 graden uitslag en een andere weerstand heeft. Maar dit doe ik liever niet aangezien ik meerdere servo's nodig heb (ca. 20 stuks) en ik erg lang bezig zal zijn.

Aanvankelijk hoopte ik dat er vervangings-tandwieletjes te krijgen zouden zijn met een iets andere overbrenging om zo de uitslag te vergroten maar deze heb ik nog nergens kunnen vinden.

Ook heb ik naar zeilservo's gekeken maar die zijn met 3,5 keer rond weer te veel van het goede. Ze zijn verder vaak groot, duur en te traag, en het draaimoment is veel groter dan dat ik nodig heb (minder dan 1 kg is al meer dan voldoende).

Weet iemand of de servo die ik zoek ergens te koop is? Ik al heb tevergeefs bij Futaba/Robbe en Hitec geinformeerd.

Is er een andere oplossing zonder dat ik pots e.d. moet gaan vervangen?

bedankt en groeten,
Antoon

Zulk soort servo's zijn er inderdaad niet. Er zijn wel zeilservo's (Hitec HS815), die een uitslag geven van 180 graden, maar dit zijn grote jongens.

In een servo een meerslagenpotentiometer (scrabble-woordwaarde?) prutsen is gegarandeerd een flinke klus en dus inderdaad een weinig aantrekkelijke optie.

Is een tandwiel- of snaaroverbrenging 3 : 1 geen optie? De meeste standaardservo's hebben een stelkracht van 30Ncm, dus daarvan houd je dan nog zo'n kleine 10Ncm over.

Inmiddels heeft Robbe een soort ankerlier-servo op de markt gebracht, waarvan ik de type-aanduiding vergeten ben ( :oops: ). Dit is een servo met een ingebouwde snelheidsregelaar, die in een regelbaar tempo continu doordraait als je links- of rechtsom stuurt. Echt mooi proportioneel sturen is daarmee niet mogelijk, maar de servo is wel in elke positie stop te zetten.

Bedankt Jan.

Een tandwieloverbrenging zou zeker een optie zijn. Ik neem aan dat je hier een externe (op de servo gemonteerde) eenheid bedoelt?

In mijn toepassing mogen de fysieke afmetingen van het geheel echter niet te groot worden (met name het vlak waaruit de servo-nok steekt, het 'bovenoppervlak' zal ik maar zeggen).

Kan jij me in de goede richting wijzen waar ik deze 1 : 3 (niet 3 : 1!)tandwieloverbrengingen zou kunnen vinden?

Verder noem jij geen overbrenging die in de servo gemonteerd kan worden (in de vorm van andere tandwieltjes). Dit is dus niet zomaar ergens te koop?

Nogmaals bedankt!
Antoon

Doe toch maar 3 : 1, want anders worden de uitslagen alleen maar kleiner.

In de servo wordt de potmeter door het eindtandwiel meegenomen, dus andere tandwielen leveren geen resultaat. Dit nog afgezien van het feit, dat deze helemaal niet leverbaar zijn.

Externe tandwielen zou ik zelf eerst eens bij Lego zoeken, maar modelbouwwinkeliers verkopen ook tandwielen in diverse maten.

Han en Jan, bedankt. Aan een externe overbrenging met Lego (ik neem aan dat je dat lego-speelgoed bedoelt? :oops: ) of met losse tandwieltjes waag ik me voorlopig even niet aan omdat dat een grote verandering bij de rest van mijn project teweeg zou brengen. Plus zo'n overbrenging heb ik nog niet zomaar even goed en betrouwbaar werkend vrees ik.

Misschien eerst maar eens opnieuw naar 'gewone' servo's kijken. Ik zie dat servo's met 2 x 70 graden wel bestaan. Vaak kunnen ze boven de 1,9 en beneden de 1.1 ms pulsbreedte nog wel wat extra is mijn ervaring.

Anders zijn misschien industriele servo's of stappenmotors de moeite waard om eens in te duiken. Die wereld is wel jammer genoeg een stuk minder overzichtelijk dan de hobby servos.

Mocht iemand nog een ideetje hebben dan houd ik me aanbevolen.
groetjes

Kijk Bunte in Apeldoorn heef wel servo.s waarop een pompje is geinstaleerd
pompje verwijderen en je heb een servo die helemaal rond kan
het adres van bunte is iets met atelier
moet je even bij nvm pagina kijken

Hallo,

Geen 250°-300° servo-bewegingen en toch wat werk aan elke servo maar misschien toch even vermelden voor andere geinteresseerden of mocht het toch bruikbaar zijn :
http://www.hvwtech.com/appnotes/servos_mod_fut.asp
en
http://mypage.yhti.net/~dmcdnld/s148retract.htm
http://www.planet-source-code.com/URLSEO/vb/scripts/ShowCode!asp/txtCodeId!7703/lngWid!3/anyname.htm
http://www.kronosrobotics.com/an116/GAN116.shtml
http://www.budgetrobotics.com/projects_servo_retain.html
en met Google en de woorden "modifying-servo" zijn er nog vele andere links om te "filteren"
Succes ermee,
Olivier

antoon zei:
Misschien eerst maar eens opnieuw naar 'gewone' servo's kijken. Ik zie dat servo's met 2 x 70 graden wel bestaan. Vaak kunnen ze boven de 1,9 en beneden de 1.1 ms pulsbreedte nog wel wat extra is mijn ervaring.
Gewone servo's zijn natuurlijk wel te verbouwen naar een grotere slag door eenvoudigweg 2 weerstanden tussen de buitenste potmeteraansluitingen te plaatsen (beginwaarden voor experimenteren: 2 x 1k5). Je kunt hiermee echter slechts tot zo'n 180 graden komen omdat er in de servo mechanische begrenzingen zitten. Als je deze er uitsloopt, loop je het risico, dat bij storingen de servo te ver doordraait en de potmeter stuk gaat. Deze potmeters hebben zelf ook wel weer eind-stops (op 270 graden), maar deze zijn tamelijk zwak en mogen dus niet aangesproken worden.

Iedereen zeer bedankt voor de reacties.
Ik heb naar het genoemde pompje geinformeerd maar dat blijkt met een niet-proportionele servo aangestuurd te worden.
Als ik nu de voorlopige 'eindbalans' opmaak dan denk ik dus dat de meest voor de hand liggende oplossing zou zijn om toch een zeilservo te nemen met 180 graden uitslag en daar proberen nog net wat meer uit te halen door weerstandjes toe te voegen en eventuele mechanische begrenzingen te 'verplaatsen'. Deze mogelijkheid ga ik toch proberen denk ik.
Verder ben ik aan het kijken naar een stappenmotortje maar die blijken in het algemeen een stuk langzamer dan een servo.
Maar stukje bij beetje kom ik er wel.

Normaals bedankt iedereen en eventuele 'geniale' :idea: oplossingen zal ik terugmelden.

groeten,
Antoon

Ik krijg net een uitgebreide Hitec folder mee met een duits modelbouwbled (Modell) waarin een speciale Robot servo wordt aangeboden met extra grote uitslag en een output aan twee kanten van de servo (top en bottom). Er moet dus zeker iets zijn waar je wat mee kan zonder al te veel om te bouwen. Type nummer HSC-5995 TG Robot #11 3995 Het laatste is een bestel nummer.

Hans Delemarre

Dat is inderdaad een hele mooie servo maar behoorlijk duur, zeker als je er 20 nodig hebt zoals ik. Hij kost meer dan het dubbele van de gemiddelde zeilservo :(

Back