specificatie's 1/2 A F2D

• Topicstarter Topicstarter nexxt
  • Startdatum Startdatum
N

nexxt

Guest
Ik ben bezig met het ontwerpen van een eigenbouwsel 1/2A combat voor een 1,5cc diesel. De bedoeling is om later dit jaar mee te doen met een wedstrijd. Ik heb nu een paar wakermannetjes gebouwd en had nu zin in iets van mij zelf. Als ik dan in de wedstrijd regelementen kijk vind ik niks over waar het model aan moet voeldoen behalve de dieselmotor en de lijnen. Dus mijn vraag zijn er richtlijnen wat formaat betreft e.d..
En wat de lijnen betreft moeten ze van staal zijn of mag dynema ook.

lijndiameter is voorgeschreven bij combat.
Alleen staal is toegestaan.
Friemeltouwtjes zou ik alleen tot 0,8 cc gebruiken.

Groet Robert-Jan

Laatst bewerkt:
De lijn diameter zie ik staan maar er staat nergens dat het staal moet zijn dus het zouden ook dyneema lijnen mogen zijn. Sterker nog Dyneema is sterker als staal hier wat gegevens;

Eigenschappen
  • hoge treksterkte: 3,1 Gpa.
  • E-modulus: 98 GPa.
  • laag soortelijk gewicht: 0,97 g/cm³.
  • temperatuurgevoelig: smeltpunt 144 - 152 °C. Niet gebruiken voor langere tijd boven 100 °C; het wordt bros bij temperaturen beneden –150 °C.
  • bestand tegen wrijving, zonlicht (UV), (zee)water, chemicaliën, micro-organismen.
  • gevoelig voor kruip.
  • schuurt of snijdt niet.
Derhalve wordt Dyneema ook onderander in de handboog sportgebruikt voor pezen.

En als ik dus regel technisch lees is het dus toegestaan om Dyneema lijnen te gebruiken mits het voldoet aan de treksterkte en diameter.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zelf nooit Dyneema gebruikt, maar wel gelezen over mensen die het hebben geprobeerd (met name op het Stuka Stunt Forum in de USA). Nadat mensen hun plannen er over hebben geopenbaard hoor je er nooit meer iemand over. Op wedstrijden en andere mensen ben ik nog nooit mensen tegengekomen die met Dyneema vliegen, wat op zich al genoeg aanwijzing moet zijn dat het blijkbaar geen goed alternatief is, want er zitten genoeg experimenteerders onder ons soort mensen. Wat me bijgebleven is van de reacties op het Stuka Stunt forum is dat mensen zeiden dat Dyneema véél meer luchtweerstand veroorzaakt dan stalen lijnen. Verder lijkt mij de vraag of het niet te flexibel is. Als het jou echter wél goed bevalt horen we graag je bevindingen.

Ik ben zelf een vervent Kite surfer vandaar dat ik momenteel Dyneema gebruik omdat ik dit gewoon op rol heb liggen. Wat betreft luchtweerstand betreft zou ik het niet weten omdat ik nog nooit met staal draad heb gevlogen. Ik zal eens een setje staaldraad aanschaffen om te kijken of ik verschil merk. Wat wel met Dyneema lijnen in het begin was dat er nog al wat rek in zat maar dat is bij de huidige lijnen niet meer zo. Ik zal ook eens kijken of ze te kappen zijn met een prop dat schiet me net te binnen dat dit ook nog kan gebeuren.

Back