speed 300 7,2V ??????????

Hallo,
Voor de aandrijving van bijv een holiday hebben jullie het vaak over de speed 300 7,2v ter vervanging van de 280. In Winssen zei Harold tegen mij dat deze motortjes veel beter presteerden dan de 280.
Alleen is het zo dat bij onze plaatselijke Quartel nog nooit van die dingen gehoord hebben :cry: . Volgens hen bestaan ze niet omdat ze niet voorkomen in de Graupner catalogus waar alle graupner producten in staan (ze hebben het me laten zien toen ik zei dat ze toch echt moesten bestaan). De enige speed 300 die in die catalogus is de 6v versie (het hoog-toeren motortje en verder niet bruikbaar).
Hoe kan dit en hoe komen jullie aan die dingen?

Johan Kool

Misschien zijn ze uit het assortiment gehaald :( , wij gebruiken absoluut de Graupner sp300/7.2V motortjes :!: . Ze zijn inderdaad niet altijd even goed leverbaar geweest maar in de regel zijn (of waren) ze altijd wel ergens te verkrijgen...

speed 300 7,2

Kopie vd. Graupner site:

SPEED 300 7,2 V Best. nr:7302

Product information
This completely new SPEED 300 motor is the ideal choice as direct-drive motor for small models such as the MINI-PIPER with 6 or 7 cells of around 0.65 Ah. Propeller size approx. 12 x 10 cm.

Specification
Nominal voltage 7,2 V
Operating voltage range 6 ... 8,4 V
No-load speed 12400 min -1
No-load current drain 0,36 A
Current drain at max. efficiency 1,41 A
Stall current 8,3 A
Max. efficiency excl. gearbox 67 %
Permissible directions of rotation R and L
Case length excl. shaft 30,8 mm
Case diameter 24,4 mm
Free shaft length 12 mm
Shaft diameter 2 mm
Weight 50 g

Nieuwere catalogus pakken, of vooral andere leverancier nemen.

Maare, we gebruiken ze wel op 3 lipo's, oftewel 8 a 9 cellen, bij ca 10.8 volt. Dus niet op 6 a 7 cellen zoals de 280 normaal.

Voor die prijs.. ben ik met 1 seizoen al blij.

Maar we gebruiken ze niet constant volgas..
dat heet knuppel management

Motortje is ook te herkennen door dat de 7.2 versie GEEN geribbelde as heeft, zoals de 6V versie wel heeft.

Helaas gaan er ook wat geruchten rond dat er 2 versies sp300/7.2 volt zijn.. een goede en een tammere versie

Speed 300 7,2V

Helaas gaan er ook wat geruchten rond dat er 2 versies sp300/7.2 volt zijn.. een goede en een tammere versie

Weet iemand hoe je kunt herkennen of het wel of niet een 'goede' speed 300 7,2V is?

Hier een foto van de 300/7.2 volt die niet zou bestaan.
Ik heb bij Q vaker horen beweren dat iets niet bestond als ze het toevallig niet in huis hadden. Lang geleden werd beweerd dat webra ontvangertjes niet meer werden gemaakt terwijl ze bij een andere zaak ruim op vooraad waren.

"Advies" van Q altijd even verifieren.

AUT_0368.JPG

Bedankt, het lijkt me duidelijk dat hij inderdaad bestaat, maar zoals Niek al zei, hij moet dan gebruikt worden met 8 a 9 celletjes. Dit heeft dan wel weer tot gevolg dat het vliegtuigje weer zwaarder wordt dan met sp 280 en 7 cellen, of presteert het motortje zo goed dat dit er wel tegenopweegt. Ik bedoel eigenlijk waarom zonodig ander motortje met extra veel cellen (=zwaarder vliegtuig) i.p.v. licht 280-je en 7 celletjes

Johan

Vroeger (voor de lipo's, dus bijna een jaar geleden) bleek de 300/7.2 goed te werken met 8xGP350 en power management.
Dit was toch lichter dan de standaard sp280 met 7 700mAh twicells.

De 300/7.2v is door de lagere stroomhonger beter geschikt voor de kleinere GP350.

Lagere stroom is voor lipo's nog steeds aardig.

Gert jan, niet vergeten..
Lipo's zijn als vuistregel de helft lichter als de nicad cellen die ze vervangen!

Die 3 lipo's staan gelijk aan 8 a 9 nicad cellen,
maar dat hoeft niet per se te betekenen dat je die 8 a 9 cellen ook aan het gebruiken was..

Meestal worden de 6 a 7 cellen vervangen door 2 lipo's die net de max stroom van die toepassing aan kunnen, met als bonus
- een forse gewichts reductie. (1/2 accugewicht)
- vrijwel dubbele capaciteit.

Maar ga je die 6 a 7 cellen vervangen door 3 lipo's....
- ook minder totaal gewicht (3/4 van de org nicad accu)
- ook vrijwel dubbele capaciteit.
- Bonus: iets hoger voltage dus Veeeel meer POWerRRRRRRR
(met enige gas management, ook tegen doorbranden 280 en te zwaar belasten lipo's)

Dus netto ben je zo wie zo lichter uit...

En vooral bij borstelloos, waar de motortjes bij de gemiddelde prestatie al lichter zijn dan hun geborstelde voorgangers (logisch, ze missen onderdelen! :P ) en mede door het iets lagere stroomgebruik zijn lipo's helemaal ideaal.

Bovenstaande vuistregeltjes gelden nog voor de 1e generatie lipo's...
Er is gewoon geen peil meer op te trekken met het snelle wisselen van generaties de laatste tijd. , bijv de huidige 3e (of 4e, 5e?) generatie HD lipo's waarij en 340 cel al tot 20 x capaciteit belast kan worden heb je de zelfde capaciteit als eerst met de nicad cel.. bij nog minder gewicht.. en kun je er nu een sp400 aan hangen!!!

Even voor de duidelijkheid een opmerking van mij (Gertjan):
deze thread is van Johan, mij zoon.....
Misschien een beetje verwarrend....
Ook ik ben natuurlijk geinteresseerd in de antwoorden!
Niek bedankt voor je lipo-verhaal, ik wacht nog wel even met de aanschaf van lipo's!
Wat Johan zal doen hoor je wel van hem.

Back