speed 400 op 4 cellen maar welke regelaar

Oscar

verslagschrijvers
[font=Arial, sans-serif]Ik ben in een klein low budget zwever een speed 400 motor aan het bouwen.
De zwever moet heel licht blijven en ik wil met 4 cellen gaan werken.

Welke regelaar is daar geschikt voor ?

Conrad Pico 30 B

bestelnummer: 22 70 19-04

Deze regalaar gaat van 4 tot 8 cellen tot 30 amp continu en weegt 8 gram.

Heeft iemand ervaring met deze regelaar?
[/font]

Ik denk dat men ook wil weten welke prop je wilt gaan gebruiken. De regelaar die je noemt is behoorlijk overkill...

Ja, is groot maar werkt wel, het voordeel van een zwaardere regelaar is dat je hem ook in toekomstige, lees "zwaardere" modellen kunt plaatsen.

In mijn zwever die toch ook niet meer als 12 amp trekt op volgas gebruik ik ook een 40 amp. regelaar.

Het enige nadeel is een (geringe) gewichtstoename.

Het gevaar schuilt altijd in een te lichte regelaar als je een 10 amp regelaar bv regelmatig op 18 amp laat eten. wordt ie heet van.
En gaat stuk.

Dus liever iets over dan te weinig.....
dus jouw regelaar is inderdaad overkill, je kunt toe met minder
waarschijnlijk iets lichter en iets goedkoper.
deze is wel bruikbaar.

Johan

Vier cellen is weinig. Niet onmogelijk, maar ik denk dat het lastig wordt om daar iets vliegend mee te krijgen.
Een 400 kan niet boven de 10A vanwege de koolborstels. Met 4 cellen zit je dan onder 50watt en een slecht rendement.

Beter: sp300 7.2 volt en 7 of 8 kleine cellen. Scheelt gewicht en levert bijna zelfde vermogen.
Dit kan alleen als de zwever verder erg licht is.

Als de zwever een normaal 400 gewicht heeft (tot 700 gram), dan gewoon 7 cellen gebruikne (zie faq recepten voor 400...)

10% gewicht besparen ten koste van 43% van de energie is niet een goed idee.

Eigenlijk wil ik met een lithium cel gaan werken,
dij zijn eigenlijk voor fototoestellen bedoeld.

In een 6 volt ( eigenlijk 5,8 ) zit ongeveer 1600 mah.

zo'n cel weegt 43 gramm. en is lekker klein.

Er zij ook 3 volt cellen, daarvan kan ik er dan 3 nemen dan weegt het 66 gramm.

nog een aanvullend vraagje,
heeft nu het toerental van de motor of het voltage Invloed op het rendement ( ik neem aan dat Harold rendement niet verwart met vermogen , of bedoelt hij het vermog per gewicht als rendement)

Ik hoop dat ik het zelf nog snap wat ik schrijf.

Die foto lithium cellen, kunnen die wel snel genoeg vermogen afstaan aan de motor?

Heb men zwever wel eens gemotoriseerd met
goedkope aldi 1100 Mh batterijen. De amperage
leek leuk, echter ze konden niet snel genoeg ontladen om men motor bij te houden.

Ik neem aan dat foto cellen ook niet echt zijn ontworpen om snel hun amperage af te staan.

Mischien dat iemand dit nog even kan toelichten..

Johan

Ik denk het toch wel,
in een fototoestel moet de flitser opgeladen worden en de film getransporteerd.
Voral het opladen van de flitser vraagt snel veel vermogen.

Jazeker ,
ik heb hem direct uitgeprint !

PS over die regelaar,
de 10 amp versie is even zwaar en 4 euro goedkoper dan neem ik dus de 30 amp versie,
8 gramm incl kabel lijkt me prima.

Ik denk dat je met 4s lithium,ca 14 V op een sp400 (7.2?) een aardig kacheltje voor in de neus hebt zitten, qua aandrijf rendement zal het bedroefent zijn

Of "foto-litium" batterijen geschikt zijn voor continue stromen van 4-5C ..... ze zijn er in ieder geval niet voor ontworpen ....

Verder zijn die batterijen nogal duur .... € 10,-- tot € 15,-- per stuk ....

Zeker bij goedkope regelaars is de 4 cellen optie niet meer dan een comercieële kreet ......

Waarom dan geen Lipo pakketje van 2x 350mAh in serie (weegt nog geen 25 gram kompleet) kan ongeveer 7A continue aan, voor en SP400 6V met een 6x3" klappropje moet dat geen probleem zijn ... met een beetje mazzel heb je dan nog een minuut of 5 motorlooptijd ... (vliegstromen zijn meestal een stuk lager dan standstromen .... ;-) ).

10 euro? voor lithium cell?

nee hoor ik heb wel adresjes waar ze 1,20 euro zijn

met lipo heb ik nog geen ervaring ( behalve dan in mijn mobieltje)

Ik weet niet waar je ze kan kopen en hoe je ze moet laden.

Oscar,
Ik heb even rond gezocht op het net naar de maximale stroom die dergelijke lithium cellen kunnen leveren. Dat valt erg tegen. De zwaarste cellen kunnen (mogen) meestal niet meer dan 2A continu leveren. Vele cellen mogen zelfs niet meer dan 1,2Amp leveren. Een bjkomend probleem is dat de spanning bij dit soort stromen behoorlijk instort, sommige cellen duiken onder de 2V als je er 2Amp uit trekt.
Helaas ben ik bang dat je hier niet veel aan hebt en dat je beter de eerder gegeven adviezen kunt opvolgen.

Back