Speed 600 en 9x5 prop vervangen door welke brushless setup

Voor de vervanging van een speed 600 en 9x5 propeller in een Robbe Cardinal (1600 gram) ben ik op zoek naar een brushless setup. Ik wil deze vliegen met 7 x nicad 2400 mAh accu's.

Nu zoek ik een direct drive brushless. Dit zal wel een buitenloper worden, maar welke?

Er worden er aangeboden van 670 kV tot 1750 kV. Is de regel hoe minder kV deste meer vermogen? Er worden dan nl. steeds grotere propellers aanbevolen.
Wie geeft er eens advies.

athvdk zei:
Is de regel hoe minder kV deste meer vermogen?

Nee, het motorvermogen is bijna volledig afhankelijk van het gewicht. Dit heeft dus niks met de KV te maken.
KV is een constante, en dit zegt hoeveel toeren een motor per volt maakt.
motorvermogen = koppel x toerental.
Dus als je een motor met een lage KV (toerental per volt) hebt, dan heb je dus een hoger koppel (per ampere)

Ik schrijf bewust per Ampere omdat je ook kan schrijven: motorvermogen= stroom x spanning.

Het komt er dus op neer dat de stroom het koppel bepaalt, en de spanning het toerental.

Dus als je een borstelloze motor van 100gram hebt, kan deze meestal rond de 350watt aan vermogen leveren.
De KV bepaalt of je een langzaam draaiende motor hebt met veel koppel, of een snel draaiende motor met weinig koppel.

Je kan dit in princiepe ook vergelijken met een brandstofmotor. Een motor van 500gram kan een bepaald vermogen leveren. De slag en boring bepalen dan hoofdzakelijk de motorkarakterestiek. Lange slag motoren hebben een hoog koppel, korte slag een hoog toerental. Bij hetzelfde gewicht blijft het motorvermogen ook bij beide voorbeelden gelijk.

Tot zover de theorie die misschien het een-en-ander verduidelijkt.

Je wilt een bepaalt vermogen in je zwever. Dan bepaal je dus het gewicht van je motor. daarna bepaal je of je een langzaam of een snel toestel wilt hebben. In jouw toepassing is het een zwever, die redelijk langzaam gaat vliegen, je kan dus een motor pakken met een redelijk lage KV. Je hebt dan een grote prop(groot koppel) die relatief langzaam draait.

Ik kan wel voor je een motor selecteren, maar daarvoor moet ik nog wel weten wat je van je setup verwacht?
  • Lange vliegtijd, of veel vermogen?
  • evenveel vermogen als dat je met de speed 600 had, of meer? (hoeveel stroom trok die motor in de setup die je nu hebt?)
  • Wil je dezelfde prop gebruiken?
  • Hoe zwaar is het vliegklare toestel nu?

michiel b zei:
athvdk zei:
Is de regel hoe minder kV deste meer vermogen?

Dus als je een motor met een lage KV (toerental per volt) hebt, dan heb je dus een hoger koppel (per ampere)

Ik kan wel voor je een motor selecteren, maar daarvoor moet ik nog wel weten wat je van je setup verwacht?
  • Lange vliegtijd, of veel vermogen?
  • evenveel vermogen als dat je met de speed 600 had, of meer? (hoeveel stroom trok die motor in de setup die je nu hebt?)
  • Wil je dezelfde prop gebruiken?
  • Hoe zwaar is het vliegklare toestel nu?

Ik bedoelde dus ook dat als je een lage kV hebt, dat deze dan een grotere propeller kan rondkrijgen (langzamer maar met evenveel trust)?

Waar het nu om gaat is dat de Robbe Cardinal gewoon niet tegen een beetje wind in komt. Dat moet anders.
Hoeveel ampere de 600 nu trekt weet ik niet.
Een 9x5 is de standaard propeller voor dit toestel, maar een 8x6 en 8x7 zijn ook nog aanwezig.
Het geheel weegt nu rond de 1500/1600 gram.

Zelf denk ik aan een buitenloper 1200 of 1300 kV.
1300 Outrunner Brushless Motor (1300Kv)

Specifications:

* Shaft diameter: 3mm
* Shaft Length: 14mm
* Dimension : 28mm x 28mm
* Recommended Propeller: 11x6,10x6,11x7
* Weight: 53g
* Kv: 1300rpm/V
* Propeller thrust: 1KG
* Max Currect: 18A
* Max efficiency: 92%
* Max. Continuous Current: 1.5-18A

een motor met een lage KV moet een grotere prop draaien voor dezelfde spanning/stroom.

aan de specificaties te zien wil je een motor gaan gebruiken van 53gram, dat is erg weinig. Een speed 600 weegt ongeveer 200gram. Ik denk dat je dan ook in de problemen komt met het zwaartepunt.
Bovendien heb je ook ietswat meer vermogen nodig. je moet dus een zwaardere motor hebben dan een speed 600, of een andere type motor. Een borstelloze motor kan ongeveer 3x zoveel vermogen leveren als een speed motor, als je dit vergelijkt met de massa! (dit komt door het hogere rendement)
Dus als je een brushless motor pakt van 100gram, dan kan je 1,5x zoveel vermogen hebben als dat je had met die speed 600.
Ik denk dat je ook in die richting moet gaan zoeken.

de Axi 2814-10 zou wel geschikt zijn. Klik hier voor meer info
Dit is een motor met een vrij hoge KV. Je kan dan nog wel jouw propellor kunnen gebruiken. Idealer is een 2814/12 met een 12x7 ofzo.

Voor meer informatie over motor/prop/accu combinaties:
flyingmodels.org

Heb een andere gevonden, maar ook deze is vrij licht. Het is het type fietsbel en er worden de 9x4.7 of 8x6 aanbevolen.

1530 Outrunner Brushless Motor (1530Kv)

Specifications:

* Shaft diameter: 3mm
* Shaft Length: 28.5mm
* Dimension : 30.5mm x 30.5mm
* Recommended Propeller: 9x4.7,8x6
* Weight: 54g
* Kv: 1530rpm/V
* Max Currect: 12A
* Max efficiency: 81%
* Max. Continuous Current: 0.8-12A

Heeft dit (ondanks dat het geen 100 gram weegt) kans van slagen?
Het zwaartepunt is ook hier inderdaad een punt van aandacht.

ik vind het wel weinig vermogen hoor.
Max vermogen= 12A x 7,7V = 92.4Watt.
zie de FAQ: Vuistregels voor elektrovliegen
ik zou voor min. 150W/kg gaan, je wilt immers wat meer vermogen.
aangezien jouw model 1,5kg is, heb je 225W nodig.

In de FAQ's staat nog veel meer interesante info trouwens :)

die 8,4V zal een stuk inzakken bij belasting. Dit heeft te maken met de interne weerstand van de cellen. Gelukkig hebben de grote NiCd 2400 (waarschijnlijk die rode Sanyo's) een lage interne weerstand.

een volle cel heeft een spanning van 1,5V(net van de lader) een lege 0,9V ofzo. Daartussen pak ik dus 1,1V per cel.
7x1,1= 7,7V.

Wat zou de praktijk zijn bij het toepassen van een hoogtoerige (bijv. 3800 kV) binnenloper met een vertraging?

Zou dat gaan lukken?

Hoogtoerig met vertraging moet ook wel werken, maar wil je een vertraging? (herrie en rendement verlies)

Persoonlijk zou ik een direct drive pakken. Iets van een Typhoon 29-12-10. 125gram, wel maar 1000 kv. op een 3S lipo kreeg ik hiermee een 1400 gram kist vertikaal met een 11,5x6,5 klapprop. Zou rond de 30A moeten trekken...
[/b]

Niet een te kelin motortje nemen. Een motortje van rond 50g is te zwak. die moet dan contimue te hard werken.

Neem een motor van 100g en Kv van rond 1200. Daat kan dan 10x6 of nog iets groter op.
Die typhoon 29/12/10 is inderdaad leuk. Van roxxy of hype/alpha heb je ook iets in die hoek.

Een motortje van 50g met zware nicads is een combinatie die mischien bovenblijft, maar het is zeker niet in balans.

Vertraagde motoren kan wel, maar dat is tegenwoordige niet de handigste keuze meer. Als je nieuw koopt, dan een buitenloper.

Jawel, dat gaat wel. Neem een buitenloper met rug montage (gebruik eventueel een motorschotje van RCtechnics). Gaag de neus een stuk af en lijm daar een stuk triplex tegn waar je de motor op monteer.
Als je het mooi wilt hebben, dan metsel je de blokjes piepschuim weer terug (iets uithollen).

Alternatief voor bevestigen op schuim: Gebruik muurpluggen! Met lijm pistool insmeren, iets af laten koelen en in een gat van het piep proppen.

Er is nu een andere oplossing bedacht (en al besteld) :lol:

Specifications:
RC Smart X-SPEED Brushless Motor 4890
Speed Constant(KV): 4890Rpm/V
Hollow Holding Current (10V): <1A
Resistance: 0.040
Max Amps: 20A
Weight: 65g
Length: 39mm
Diameter:20mm
Shaft Diameter: 2.3mm
Working Voltage: 6-18v

In combinatie met een vertraging:

Specifications:
RC Smart Metal Gear Box for Airplane
Materl: Streel and Plastic
Main Rotor Gear: 30 teeth
Motor Gear: 10, 12 and 14 teeth
Gear Rate : 1:3 , 1:2.5 , 1:2.14
Weight: 22g

Specifications:
RC Smart 30A Speed Controller
>Size: 62mm x 26mm x 8mm
>Weight: 33g each
>Constant Current: 30A
>Max Current: 40A
>Input Volt: 3V - 12V
>Low-Voltage Cutoff: Auto detect and set

Wordt dit ook niks, dan gaat het motortje in een Easystar!

Jazeker is er resultaat.

Zoals gezegd toch een hoog toeren motor geplaatst met vertraging en diverse propellers geprobeerd (10x8, 10x7, 9x5). De Robbe Cardinal vloog er wel mee, maar het blijft een slow-flyer. Toen een Easystar besteld en het spul overgezet, behalve de vertraging. Draait nu direct aangedreven met een 6x4 propeller als een tierelier!

Back