athvdk zei:
Is de regel hoe minder kV deste meer vermogen?
Nee, het motorvermogen is bijna volledig afhankelijk van het gewicht. Dit heeft dus niks met de KV te maken.
KV is een constante, en dit zegt hoeveel toeren een motor per volt maakt.
motorvermogen = koppel x toerental.
Dus als je een motor met een lage KV (toerental per volt) hebt, dan heb je dus een hoger koppel (per ampere)
Ik schrijf bewust per Ampere omdat je ook kan schrijven: motorvermogen= stroom x spanning.
Het komt er dus op neer dat de stroom het koppel bepaalt, en de spanning het toerental.
Dus als je een borstelloze motor van 100gram hebt, kan deze meestal rond de 350watt aan vermogen leveren.
De KV bepaalt of je een langzaam draaiende motor hebt met veel koppel, of een snel draaiende motor met weinig koppel.
Je kan dit in princiepe ook vergelijken met een brandstofmotor. Een motor van 500gram kan een bepaald vermogen leveren. De slag en boring bepalen dan hoofdzakelijk de motorkarakterestiek. Lange slag motoren hebben een hoog koppel, korte slag een hoog toerental. Bij hetzelfde gewicht blijft het motorvermogen ook bij beide voorbeelden gelijk.
Tot zover de theorie die misschien het een-en-ander verduidelijkt.
Je wilt een bepaalt vermogen in je zwever. Dan bepaal je dus het gewicht van je motor. daarna bepaal je of je een langzaam of een snel toestel wilt hebben. In jouw toepassing is het een zwever, die redelijk langzaam gaat vliegen, je kan dus een motor pakken met een redelijk lage KV. Je hebt dan een grote prop(groot koppel) die relatief langzaam draait.
Ik kan wel voor je een motor selecteren, maar daarvoor moet ik nog wel weten wat je van je setup verwacht?
- Lange vliegtijd, of veel vermogen?
- evenveel vermogen als dat je met de speed 600 had, of meer? (hoeveel stroom trok die motor in de setup die je nu hebt?)
- Wil je dezelfde prop gebruiken?
- Hoe zwaar is het vliegklare toestel nu?