Speed cq hellingzwever

Afgelopen weekend heb ik gevlogen met een oude zwever van mij op de helling in Frankrijk. Hieruit kon ik concluderen dat mijn zwever niet echt geschikt is hiervoor.

Ik ben dus op zoek naar een andere zwever, liefst met motor aangezien ik er Ook normaal mee wil vliegen. Het liefst heb ik een combi tussen een hotliner en een hellingzwever.

Welke model voldoet er aan deze wens en is ook niet al te duur max +|- €200,-? zelf heb ik al naar een multtiplex blizzard gekeken en een Hawk van staufenbiel. Het mag ook een gebruikt toestel zijn, bijv. Een oude f3b kist.

Alvast dank. Toch wacht ik nog even of iemand nog een leuke vol gfk-er weg wil doen voor een leuke prijs liefst met een d-box

iets duurder als 200 euro, maar wel vliegklaar....

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
D-J,

je range is nogal groot. MPX Blizzard of een F3B kist.
Voll GFK (voor de nederlanders vol-glas) én een D-box (meestal al carbon) dan is €200,- wel heel optimistisch. Zeker als je er nog een motor en regelaar bij wilt hebben ook.

Voor aan de helling (in het buitenland) zou ik zeker niet kleiner gaan als 1,50m.
Dan begin je met de eerder genoemde Hawk, Toplight Standard met GFK-vleugel (ook bekend als Xrace van Airtech uit Frankrijk en nog 5 andere namen), Ocelot, Banana, Alex, Spider, Blade of Opus (PAF models). Of mijn persoonlijke favoriet de Mini-Ellipse van Jaro Muller. M'n 2e-handsje heb ik 4 jaar helemaal stuk gevlogen, maar het vloog met lichte thermiek tot aan windkracht 7 (zonder ballast).

In het 2 meter segment zijn er veel zwevers te vinden. Met die spanwijdte moet je ook echt gaan denken aan 4-kleppen (ailerons+remkleppen) omdat je dan het profiel van de vleugel nog kan veranderen.

Ga je groter dan moet er ook een zwaardere motor en regelaar in, dan stijgen de kosten weer.

Overigens is je oude zwever waarschijnlijk heel geschikt voor de helling, alleen voor de "lichte" weersomstandigheden. Niet wegdoen dus !!

Het is ook nog geheel afhankelijk van je vliegstijl. Land je altijd heel netjes, of durf/wil je 'm af en toe ook tegen de grond drukken.
Land je altijd op een mooie gras-ondergrond of moet je (buitenland!!) op stenige ondergrond landen. Kan belangrijk zijn voor een keuze tussen T-staart, V-staart of Kruis-staart.

Waar gaat je voorkeur naar uit?
Wil je vliegen of wil je toch nog doorsparen om een stapje hoger/beter te kunnen kopen?

Toevallig heb ik nog 2 mogelijke kandidaten (van een oud vrouwtje geweest :-) ),
want ik wil mijn vloot nog steeds een beetje kleiner maken, Gillette II van FVK, en de Signal van FVK.
Google er eens op. Wel schuim-abachi vleugels, maar redelijk sterk omdat ze in de mal zijn geperst. Geloof mijn woord maar niet, maar lees je goed in.
De Signal met motor, Mega 22/30/3 en spinner en prop en servo's (Hitec 81 en 85 MG) zou op €200,- kunnen uitkomen, omdat de romp een kraakje heeft. De romp daarna gerepareerd met carbon rovings. De prijs is conform de onderdelen.

De Gillette 2xHitec81(aileron), 2xHitec85MG(rem/wolb-kleppen), 2x Dymond D60 voor V-tail. 80% afgebouwd. Zonder motor. (Servo's zijn nieuw/niet eerder gebruikt.
Zwever-rompje, neus afgezaagd en motorschot ingelijmd. Een buitenloper zal niet passen. Prijs ergens tussen de €140,- en €170,-.

Goed einde van mijn bijdrage en half verkoopbericht.

Hoi Hans,

Dank voor je zeer uitgebreide uitleg en toelichting. Misschien moet ik het budget iets verder toelichten, het gaat mij niet om de uiteindelijke prijs van het toestel maar meer om de prijs van een leeg toestel, zonder servo 's Regelaar en motor.

Mijn wensen lopen inderdaad zeer uiteen, ik wil hem in Nederland gaan gebruiken als een hotliner en op vakantie als hellingzwever. Vandaar ook de wens dat er een motor in de neus moet. Tevens heb ik de wens dat hij aerobatic kan vliegen.

De helling in Frankrijk heeft wel wat stenen, altijd netjes en zacht landen zal niet gaan. Ik heb er geen probleem mee om een toestel tegen de grond aan te drukken als het nodig is, maar normaal land ik redelijk netjes.

Mijn ouder zwever gaat zeker niet weg, misschien dat ik er wel een nieuwe vleugel bij maak. Verder heb ik veel plezier aan deze zwever.

Ik ga me zeker ook nog even verdiepen in de 2 zwevers die jij me hebt aangeboden.

Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend heb ik gevlogen met een oude zwever van mij op de helling in Frankrijk. Hieruit kon ik concluderen dat mijn zwever niet echt geschikt is hiervoor.

Ik ben dus op zoek naar een andere zwever, liefst met motor aangezien ik er Ook normaal mee wil vliegen. Het liefst heb ik een combi tussen een hotliner en een hellingzwever.

Welke model voldoet er aan deze wens en is ook niet al te duur max +|- €200,-? zelf heb ik al naar een multtiplex blizzard gekeken en een Hawk van staufenbiel. Het mag ook een gebruikt toestel zijn, bijv. Een oude f3b kist.

Hey Dirk, misschien leuke cq nuttige input om een indruk te geven in wat voor een omstandigheden we vliegen: IM5fqTotWZk[/media] Frankrijk‬&rlm; - YouTube (zondag 7 maart '11)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nog wel een Robbe Firewind, nooit mee gevlogen. Het enige wat dat ding doet is vliegenpoep verzamelen in de garage.

Back