speed gear 400

• Topicstarter Topicstarter bertsche
  • Startdatum Startdatum
B

bertsche

Guest
Ik heb een cumulus 2000 zwever origineel gekocht met Speedgear 400 4:1, 6v. met 11 x 8 prop. Is dit een goede combinatie? Ik ben er namelijk niet erg tevreden over. Kan iemand me adviseren? Een andere prop? Welke? Een andere motor? Welke?
Mijn accupakket is 8cel Kan 1050, werd destijds aanbevolen. Is dit niet te zwaar?

Zo'n Graupner Cumulus 2000 weegt (volgens de catalogus) 900 gram ... de SP400 combinatie zal maar net voldoende vermogen geven om te stijgen ....

Graupner zelf adviseert nog een tweede oplossing met SPEED 480 (en iets andere vertraging) hiervan moet je ca. 50% meer vermogen verwachten (en dus aanmerkelijk sneller stijgen).

Maar je kan natuurlijk ook voor borstelloos gaan, zal alleen wat passen en meten zijn wat past ... of een buitenlopertje die direct een grote prop aandrijft, of een binnenloper met vertraging (meestal duurder), maar die past eerder....

Welke borstelloze motor en regelaar zou ik kunnen nemen. Ik hoef niet persé met lipo's te vliegen. Ik heb twee setjes 8celNimh Kan 1050.

hoort eigenlijk in het electro subforum...maar:

Typhoon 15/13 of 15/14 is een goede keus met een 25 A regelaar. Je kan dezelfde prop blijven gebruiken.

Een setje motor/regelaar kost het ongeveer 90 euro als je de 30A regelaar van HET-RC erbij bestelt. Je kan evt. ook een goedkope ELE regelaar van 25 euro gebruiken in combinatie met deze motor.
www.rctechnics.nl

Succes!

Waarom liever brushless dan lipo's.
Naar mijn mening ben je toch goedkoper af met 1 a 2 3s1200 pakje dan met een brushless.

TM

Wat zeker past een Hacker B40-10S + 4,4:1 Maxon vertraging en de 11"x 8" - 14" x 9,5" prop op 6-8 cellen (kost alleen een paar centen :-( ) ...
Deze combinatie zal met 11"x 8" op 7 cellen zeker 150 Watt leveren waardoor de Cumulus "steil" omhoog gaat ....

Buiten loper passen waarschijnlijk niet goed binnen de romp (te grote diameter...reken op 35 mm) nameten dus ....

8 cellen KAN1050= 160 gram
3s1p 1200 LIPO= 90-110 gram

Het verschil is dus niet zo groot; speedgear400 weegt ongeveer 110 gram; een typhoon 15/-- ongeveer 75 gram, is dus een stuk lichter. De statische trekkracht van een 15/13 met 8 cellen en een 11x8 prop ligt in de buurt van 900 gram bij ongeveer 20 A, wat wel zo'n beetje de max is voor de KAN cellen...maar bij deze cijfers zit je met 15-20 seconden al op een comfortabele thermiekhoogte.

Die Hacker/Maxon is een geweldige motorcombinatie maar qua prijs/prestatie verhouding niet echt een alternatief lijkt mij...De Typhoon is een 30mm buitenloper, dat zou probleemloos moeten kunnen, evt. anders reverse(achterstevoren) monteren op een hulpspantje.

Ik zie de Typhoon 15 meestal voor rond de 40-45 euro; een ELE25 regelaar kost 30 euro...opgeteld ben je voor 70-80 euro klaar! Voor dat geld koop je nog niet eens een losse maxon vertraging zonder motor...

Tip: Kijk ook even op het electro subforum, of stel de vraag daar nog een keer.

Succes,

Hans

Back