speedboot:kap waterdicht

hallo,

ik heb pas een bootje gekocht een simpel rtr bootje wat wel leuk vaart maar ik vaar vooral op wat ruiger water, dit resulteert wel is dat er een beetje water over de romp komt en dit komt dan door de rand van de kap in de boot denk ik.

dit is een foto van de boot zonder kap: http://images.hobbytron.com/HobbyTrondotcomEPBoatTopOpenMotorViewX.jpg

ik zat zelf te denken aan een soort van rubberen rand aan de binnenkant van de opstaande rand die je ziet. er komt dan wel water tussen maar stopt bij de rand. of denken jullie dat dit niet gaat werken?

mzzls, Jelmer

Rubbere rand kan. Je zou hem ook zoals de meeste elektro vaarders je kap dicht plakken met cellpack. Dat is speciale tape dat water tegen houd.

cellpack is duur.
wat cellpach gewoon is, is elektro isolatie tape.
dit koop je vele malen goedkoper dan cellpack.
voordeel van cellpack is dan wel dat het doorzichtig is.

ik zag inderdaad al dat mensen met tape de kap dicht maakten maar eigenlijk zoek ik een oplossing die wat definitiever is en dat ik niet elke keer eraf moet halen. ik heb van dat foamachtige-plakstrook liggen zou ik dat niet aan de binnenkant kunnen maken?

ik zag inderdaad al dat mensen met tape de kap dicht maakten maar eigenlijk zoek ik een oplossing die wat definitiever is en dat ik niet elke keer eraf moet halen. ik heb van dat foamachtige-plakstrook liggen zou ik dat niet aan de binnenkant kunnen maken?

Hallo Jelmer,

Als je met foam (schuim) gaat werken, zorg dan wel, dat je de versie met gesloten celstructuur gebruikt, anders werkt 't averechts.(als een spons...)
De kap moet vrij vormvast zijn en goed vastgehouden worden door de sluiting, anders kun je de foamrand niet waterdicht persen.
Neem een zo smal mogelijke rand, anders vervormt de kap eerder, dan dat 'ie waterdicht afsluit.
Misschien zou je de binnenkant van de kap van een vlakke bodem kunnen voorzien, zodat 'ie vormvast wordt.

Ik heb er ééntje gehad, die op een schuimrand en een bevestigingsbout afgedicht was; je had twee man nodig; ééntje om de kap in het schuim te drukken en een tweede om de bout aan te draaien...

Bij mijn raceboten plak ik altijd de kap af met tape, da's sneller aan de waterkant en gemakkelijker te maken dan een mechanische afdichting en lichter bovendien.

Groeten, Jan.

hier heb ik wat aan. goede info van iemand met ervaring.

de kap is helaas niet echt vormvast. de sluiting vind ik wel aardig, vooraan schuif je een plasticje in een sleuf en aan de zijkanten lik je 2 pinnetjes in gaten, aan de achterkant zit een schuifje dat ook in een gleuf schuift, niet echtheel erg duidelijk maar misschien snap je het. ik denk dat ik dat spul maar is ga pakken en eventjes onderwater houden het is best dun en het kan makkelijk meevormen (hol van binnen) zodra dat is gelukt of mislukt laat ik het weten

(het gaat eventejs duren want ik heb de boot nog niet. en ik ga volgende week op vakantie)

hey,

ik heb het foam-plakstripspul is onderwater gehouden maar het neemt geen water op het vormt ook lekker mee, ik denk dat ik dit maar is onder mijn rand ga doen. zodrahet is gelukt(of mislukt) zal ik het hier posten, dat hollen van binnen was trouwens een vergissing van mij het is 1 en al foam

Maak de foamrand niet te breed, een goede passing zorgt voor de afdichting, niet de hoeveelheid foamstrip.

Heb je een paar foto's van de boot en de kap?

Groeten, Jan.

de foamrand is een halve cm breed. helaas heb ik de boot nog niet (ik heb hem wel gehad maar deze moest terug wegens schade(ze stuurde me een 2e hands model)) de foto in de beginpost laat de rand zien waar de kap op komt, de kap schuift gewoon over dat randje heen. aan de binnenkant van dat opstaande randje wil ik foam plakken en er ietsje uit laten steken zodat het een heel klein beetje drukt.

snappie?;)

Back