speedboot romp bewerken

,daar de struktuur van de matjes wat grof is.
Hallo John,

Waarom denk je dat ik twee (of meer) lagen 80gr/m² gebruik?
Dan heb je veel minder werk van het glad afwerken van het oppervlak.

De structuur van het glasweefsel moet je vullen met een extra laag epoxy, niet met verf, of (epoxy) plamuur.

Wacht niet te lang met het bijwerken van dit rustiek ogende geheel; volledig uitgeharde epoxy is bikkelhard.

De Duitsers hebben een mooi woord voor hoe jij omgaat met alle gegeven adviezen: beratungsresistent...

Groeten, Jan.
 
Hallo,ja kijk ik ga er vanuit dat de winkel mij goede raad geeft,en of ik haakse hoeken kon maken was het eerste wat ik vroeg en dat zou gaan !: ''oke als u het zegt doe dan maar die 163gr glasdoek'',maar ik begin toch langzaam wel een beetje kwaad te worden over deze verkeerde raad van de verkoper,en daar de bewerkingstijd van 40 min. ook niet op zijn plek is,daar het nu nog zacht is,en ik heb het circa 2 uur geleden aangebracht.

Ik heb het 1 a 2 cm laten overlappen en ik wacht nu tot alles droog is en dan schuur ik het bij.

En ja het volgende bezoek aan de winkel zal wel,hopelijk niet, wat met stem-verhef gepaard gaan,en dat zal dan ook het thema zijn waar men over struikelt ipv de verkeerde info waar het om gaat.....................
 
Hallo John,

Heb je aangegeven dat het om de romp van een modelboot gaat en dat de hoeken daadwerkelijk haaks zijn?
Een verwerker van epoxy en glasweefsel in de 1:1 wereld werkt wel met haakse vlakken, maar daar zit altijd een radius aan of in (d.m.v. een filet), daar kun je wél met één stuk glasweefsel de hoek om zonder dat er lucht onder komt.

De verwerkingtijd van 40 minuten betekent dat je er zo lang mee kunt werken, goed gemengd zal daarna de geleerfase beginnen en wordt het oppervlak plakkerig, dan is het zaak om er af te blijven, anders verpest je je werkstuk.

Warmte versnelt de uitharding, zet de boot maar in je afgesloten auto in de zon, dan zul je zien hoe rap je verder kunt werken.

Groeten, Jan.
 
Hallo jan ik heb alleen gevraagd of men er haakse hoeken mee kan leggen en dat het voor een boot is............ De verkoper is ook de eigenaar van W&W en heeft zelf ook verschillende modellen gebouwd,dus ik verwachte dat hij er wel verstand van had ,maar inderdaad : wat verstaat de verkoper onder haakse hoeken? In iedergeval een kut service op deze mannier, en ik ben er niet blij mee. (ik praat,schrijf en lees vloeiend Duits dus er is geen mis- communicatie op dat gebied geweest)

Ja de verwerkingstijd van 40 min staat op flesje en ik weet dat met de geleerfase etc.

De boot staat in aanbouw met lichtkoepel voor lichtinval en het is daar vandaag 28 graden geweest met 60% (max 65%)luchtvochtigheid.

Zonet heb ik gekeken en is het nog niet 100% hard,maar het is gelukkig wel goed te schuren veilen als het hard is. Ik zal enige stukken moeten overdoen.(ik wilde de bodem absolut in 1 keer lamineren)

De cockpit-kap maak ik ook nog met de glasdoek. Zou ik de zijkanten en bovenzijde alleen met de hars zonder glasdoek kunnen doen? (dus quasi als een laklaag opbrengen?)

John
 
Dat zou zomaar eens kunnen, weten we gelijk hoe John geïnspireerd is geraakt om het frame met latjes te beplanken i.p.v. multiplex.
De foto's in de advertentie zijn nu niet gelijk een (goed) voorbeeld van hoe een snelle cat op te bouwen (lattenbouw, geen glasweefsel te zien op de foto's, dubbele roeren, om maar eens wat te noemen).

Groeten, Jan.
 
Zonet heb ik gekeken en is het nog niet 100% hard,maar het is gelukkig wel goed te schuren veilen als het hard is. Ik zal enige stukken moeten overdoen.(ik wilde de bodem absolut in 1 keer lamineren)
De cockpit-kap maak ik ook nog met de glasdoek. Zou ik de zijkanten en bovenzijde alleen met de hars zonder glasdoek kunnen doen? (dus quasi als een laklaag opbrengen?)
Hallo John,

Gezien je woonplaats had ik wel verwacht dat je Duits niks te wensen zou overlaten...
Heb je een link naar de W&W hars die je gebruikt?

Als de epoxy nu nog niet uitgehard is bij 28°C, dan is óf de mengverhouding niet optimaal geweest, óf de ondergrond is niet voldoende ontvet, óf de laagdikte aan de forse kant, zoals je ziet, kan het aan verschillende dingen liggen.
Als het al te schuren is, zou ik dat nu doen en niet wachten tot het 100% is doorgehard, dan is het keihard en lastig om te schuren...

Gezien het feit, dat ook de zijden en dek uit latten zijn opgebouwd, zou ik, om droogtescheuren te voorkomen, ook daar een laag glasweefsel en epoxy op zetten.
Goed schuren en 'religieus' ontvetten en daarna niet meer met (vette) vingers aan het te bewerken oppervlak komen vóór het glasweefsel en de epoxy er op zitten.

Groeten, Jan.
 
Hallo Remco : ja het is de gele miss Geico in de 100cm uitvoering.

Hallo Jan,ja de boot is dmv spanten / latjes opgebouwd en zeer licht moet ik zeggen: spanten 3mm multiplex en latjes van cedar hout2,8mm dik,zoals men mij geadviseerd heeft. Maar je vind de opbouw niet goed voor een snelle catamaran? Zijn dubbele roeren ook niet optimaal t.o.v. 1 roer? (de foto van advertentie waar de boot recht op staat is niet gelakt,maar reeds gelamineerd met glasweefsel en epoxy............) Ik heb even geprobeerd een zijkant uit 1 stuk van 3mm multiplex,ipv latjes, te monteren voor de test,maar dat was veeeel te stug en zowiezo niet te doen uit 1 stuk,en ik denk dat de bouwbeschrijving / verkoper van de tekening dan ook latjes van cedar voorschrijft,zoals hij zelf ook de boot gebouwd heeft.(balsa plaat van 2 mm zou mischien wel nog gaan.

De boot is droog en ik heb zonet de 2 drijvers onderkant geschuurd en dit gaat heel goed moet ik zeggen (god zij dank)en de zijkanten en rest doe ik dan inderdaad ook maar lamineren,en de evt gaatjes cq diepe plekjes doe ik met hars vullen ipv plamuren dan.De epoxy is: R&G Epoxydharz L + Härter L 280 g (zie site w en w)
 
Hallo John,

Ik neem aan dat je deze winkel bedoelt?
http://w-w-modellbau.de/RG-Epoxydharz-L-Haerter-L-280-kg
Zoals gebruikelijk overwegend op vliegen en rijden gericht (niks mis mee, je kunt niet overal verstand van hebben, en veel water is daar ook niet in de buurt).

Dubbele roeren zijn dubbele weerstand, een offset roer wordt vaak ingezet bij snelle cats.
Offset wil zeggen dat het roerblad niet in de wervelingen van de propstraal staat (=extra weerstand) en korter kan zijn voor hetzelfde stuurgedrag (=minder weerstand).

Een cat van een meter kan hele hoge snelheden halen, een stevige constructie is belangrijk, want je zult ooit een flip op hoge snelheid maken en het water is als beton als het zo hard gaat...
Zorg ook dat motor en lipo's (héél) goed vast zitten, je zult niet de eerste zijn waarbij de zware onderdelen door de romp heen naar buiten komen zetten tijdens de impact na een flip.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,ja het is die winkel in Waldfeug Duisland.

Dus ik moet 1 roer plaatsen naast de prop?

Hoeveel cm moet ik van de prop afblijven? en moet het roer voor de prop of achter de prop geplaatst worden? ik heb nog een antiek speedbootje,waar ik ook een roer te dicht bij de prop had geplaatst,hetgeen alleen bij lage snelheid werkte. (prop stond te hoog en daardoor was er een lucht-water mengsel................in het roergebied)
 
Hallo John,

Je moet natuurlijk niks.
Als je het mooier vind dat het roer achter de prop staat, dan moet je dat gewoon doen, de huidige borstelloze motoren overwinnen die extra weerstand met twee vingers in de neus.

Daarnaast is de extra lengte van het roerblad (nodig om onder de werveling van de prop nog goed te kunnen sturen) ook prettig, omdat de boot enigzins aan het roer 'hangt', extra controle bij 100km/h+.

Alleen bij de extreme SAW set-ups in grote rompen zie je het roer vaak naast de prop, evenals de kleinere cats tot 70-80 cm, daar gaat het dus echt om de verminderde weerstand door een korter roerblad.

Weet je al wat er in komt, qua motor en cellenaantal?

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,ja ik krijg qua motor toch verschillend advies...........

Ik wil circa 75km max 100km p.uur,en ik dan zal volgens advies van diverse mensen ik een 6s lipo van min 5000mah nodig hebben met een regelaar van 180-200a op de pieken goed te kunnen opvangen. Voor de motor krijg ik advies van 1600ka tot 2200ka. De aandrijfas wil ik een flexibele monteren en de schroef is even uitproberen.Ik moet de flexibele as dus voor de spiegel aan onderkant uit de romp laten komen en met een in hoogte verstelbare strut werken,daar ik natuurlijk niet weet hoe diep de boot komt te liggen en hoe diep de prop moet komen.

Nog wat vragen:

Ik weet wel dat de as-center 2 graden moet afwijken van onderkant boot cq waterlijn?
Oke 1 roer achter de prop wordt het ,maar hoeveel cm achter de prop zou het roer moeten komen?
 
Hallo John,

Als basis afstelling zet je de boot met beide sponsons op een vlakke ondergrond; de strut komt dan iets boven die vlakke ondergrond, zodat alleen de bladen van de prop in het water komen.
Hoever dat 'iets' is hangt af van de gebruikte prop en de afstemming van de boot, met name de plaatst van het zwaartepunt.
Start met de as is parallel met de onderzijde van de sponsons.
Pas als de boot vliegneigingen krijgt, laat je de as een fractie naar beneden wijzen.

Hoever het roer achter de prop komt, hangt overwegend af van de gekozen hardware; dicht op de prop is de roerwerking heftig en moet je voorzichtig sturen (expo op het roer bij hoge snelheden is aan te raden), verder achter de prop wordt de roerwerking iets weker (maar stel je daar niet teveel van voor, een heftige stuurbeweging op snelheid kan nog steeds een barrelroll tot gevolg hebben).

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jan,oke dus zo zou het moeten zijn,zie tekening.

Gistermiddag om 16.00u heb ik weer een gedeelte van de boot gelamineerd,en zonet zag ik dat het nog niet geheel droog was.oke de fabrikant geeft geen droogtijd aan (wel dat het logischerwijze sneller droogt als het warmer is) ,maar duurt dit nu altijd zo lang,of is dit afwijkend? (kijk, mijn part duurt het 48u,maar ik kijk / lees op internet dat het altijd sneller gaat............)

p.s. jij typt: ''Start met de as is parallel met de onderzijde van de sponsons'' het gedeelte: ''start met de as'' begrijp ik niet helemaal,en sponsons zijn dus de 2 drijvers / pontons?
 

Bijlagen

  • boot tekening.png
    boot tekening.png
    4,9 KB · Weergaven: 200
Hallo John,

Gezien de tekening snap je precies wat ik bedoel.
Of de flexas daadwerkelijk een S-bocht moet maken, vraag ik me af; het kan wél (en wordt ook wel gedaan) maar vereist een akelig precieze montage, omdat je meerdere plekken hebt waar de flexas tegen de liner in de messing buis kan gaan aanlopen als dit niet goed gebeurt.
Ik hoef niet te vermelden dat dit redelijk funest is voor de efficiëntie van je aandrijving.

De meest gebruikte manier is de motor onder een hoek te zetten en de flexas in één vloeiende lijn naar de strut te laten verlopen, waarbij het eerste deel vanaf de motor gezien recht de buis in moet lopen.

Ik werk de laatste tijd met epoxy van Romar & Voss en die hard na afloop van de verwerkingtijd redelijk vlot uit als ik de moeite neem om het werkstuk te verwarmen.
Bij een project als een reparatie aan een romp zet ik een halogeenspot op enige afstand, zodat de epoxy geleidelijk een 35-40°C wordt.

Grotere objecten zet ik een ruime doos overheen en verwarm de lucht in de doos met een blaaskacheltje.
Ideaal als je binnen 24 uur meerdere lagen wilt kunnen aanbrengen.
Vóór je verder lamineert wél de boel eerst tot omgevingstemperatuur laten afkoelen, anders kun je er niet tegen aan werken...

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,ja oke de motor onder een hoek zetten was ik even vergeten................en dan heeft de flexibele as inderdaad maar in feite 1 flauwe bocht te overbruggen ipv een s bocht.

De bovenkant laat ik nog even open (meer werkruimte) en on-gelamineerd en doe ik pas als de motor etc. geplaatst is,en ik de cockpit-kap gemaakt heb.

Ik ben nu aan het kijken voor een roer met verstelbare strutt,en bij Hobbyking kom ik eigelijk maar 1 combi-set tegen: ''in-line strutt rudder assembly (large)'' en mij lijkt deze wel geschikt en net groot genoeg,klopt dit? / kan je dit een checken voor mij?Ik kan dit ook zelf met mijn machines maken, maar daar gaat vrij veel tijd in zitten,en voor de prijs van nog geen 18,- is dit wel te doen.(metaalbewerken kan ik en ik heb ook met mijn draaibank en freesbank enkele stoommachines etc. gemaakt) De motor montage maak ik wel zelf.(ik kan de motormontage op extra bodemplaatje bevestigen neem ik aan?)

De as-doorvoer is 4mm,en ik moet dus een flexibele as van 4mm erbij hebben met een kunststof omhulsel welke ik in de boot monteer,en een schroef van circa 45-50mm. Ik neem aan dat de doorsnede van de schroef een kwestie van proberen is.
 
bij Hobbyking kom ik eigelijk maar 1 combi-set tegen: ''in-line strutt rudder assembly (large)'' en mij lijkt deze wel geschikt en net groot genoeg,klopt dit?
Hallo John,

Da's gemakkelijk, ik heb hier twee van die setjes liggen.

Kritisch is de afstand tussen de bodem van de tunnel en de bodem van de sponsons; bij dit setje is de maximale afstand dat de onderzijde strut (waar de as doorheen steekt) en de bodem van de tunnel 42mm is.
Groter mag die afstand niet zijn, want dan kun je de prop niet diep genoeg krijgen.

Echter, Ik gebruik deze roergarnituren op monohulls van maximaal 80 cm met een verenstalen as met kogelgelagerd eindstuk.
Ik ben er niet van overtuigd, dat je met zo'n setje op een cat van 100 cm wel gelukkig zult worden.
De 4 mm flexassen die HK levert zijn allemaal tweedelig, een los eindstuk in je strut en een flexas met een vierkant in dat eindstuk, niet mijn favoriete constructie, zeker niet voor een cat van dat formaat (en het vermogen dat er in komt).

Kijk ook eens bij o.a. H&M en MHZ voor passende hardware.
http://hydromarine.de/
http://www.mhz-engines.com/

Er zijn nog wel meer leveranciers, maar daar moeten anderen maar even linkjes voor leveren.

Groeten, Jan.
 
Back
Top