Speedboot zonder speed!

• Topicstarter Topicstarter James
  • Startdatum Startdatum
J

James

Guest
Hallo, heb onlangs een speedboot gekocht, een magin one van robbe. Ziet er een hele fijne boot uit, alleen hij wilt maar niet vooruit komen. Veel of weinig gas, hij wil maar niet uit het water komen en snelheid maken. Weten jullie naar welke puntjes ik moet zoeken???

alvast bedankt!

Hee James,

ligt je zwaartepunt wel goed? dit moet bij een mono tussen de 28 en 32 % liggen.

Verder wat is je setup? Hoeveel cellen, welke cellen welke motor en prop

vriendelijke groet Jon

setup van de magin one die goed vaart:

700 motor (speed 700 of viper 700)
12 tot 14 cellen
42mm K-serie prop
zwaarte punt op 28& vanaf de spiegel (waar je as de romp uit komt)

en even kijken of de bodem goed is...

greetz jaimy

Hallo,

ik heb de standaard motor en standaard schroef. Hoe kan ik zien welke schroef zoiets is?

Ik heb 2x 6 cellen van 3000mA.
één of andere Naviecontrol regelaar.
zwaartepunt ligt goed.

men bodem is mooi recht, geen schade. Wel vind ik dat ie heel diep in t waterhangt door dat de linkse kant een holle kant is tegen het omrollen in t water. zou dat helpen als ik die kamer dicht maak dat hij niet zo diep in het water komt te liggen?

Hij zuigt ook heel veel lucht naar mijn mening.....

grtzzzz

dat van die kantelkamer maakt niks uit, sommige boten zinken bijna als ze stil liggen.

Je zegt dat hij veel zuigt, hoe grote prop zit erop? ik denk dat je dan een te grote erop hebt zitten
Regelaar klinkt goed, zal wel een robbe navy 570 zijn denk ik?

Wat voor motor ligt er nu in?

grtz

De motor is een standaard, net zoals alles. Ik geloof dat ik die aandrijfkit heb die in de robbeboek staat aangegeven voor te gebruiken.

Zouden eventueel trimvlakken helpen of dergelijke?
Ook het draaien gaat naar links moeilijker dan naar rechts, kan dit te maken hebben met het uit het centerstaan van het roer?

groetjes :-)

originele prop van robbe is een slagroomklopper.... eraf dat ding en een 42 mm k van graupner dr op.... zul je meteen zien dattie vaart...

Aangezien je van Antwerpen bent kan ik je aanraden om op zondagavond eens langs te gaan op de plas naast de jachthaven op Linkeroever (Thonetlaan). Meestal vind je ons daar dan bezig met electro speedboten. Nu zondag zal er waarschijnlijk niemand zijn aangezien iedereen naar Engeland gaat voor de nationals (nationaal kampioenschap) maar andere weken zijn we er bijna elke zondag. Stuur gerust een pm voor men telefoonnummer (ben nu wel twee weken weg (nationals+vakantie)). We willen je steeds helpen.

mvg,
Tom.

Aah, bedankt, ik kom zeker een van de zondagen een keertje langs met men inboedel. Ik ga toch deze avond eens zo'n propellertje zien te bemachtigen. Zo'n 42mm K .... Toch wil ik wel eens weten hoe je dat kan meten of herkennen wat voor schroef je hebt.

Ik Laat wel iets weten hoe het lukt met het nieuwe schroefje....

Alvast bedankt, groetjes

Ik ben gistere naar de winkel gelopen en heb er 3 meegebracht.
39mm, 40mm en 42.5mm.
Heb er wel niet goed op gelet en alleen de 40mm kan ik gebruiken. De andere 2 waren met linkse schroefdraad en andere draairichting :roll:

Tja, deze avond eens een testje varen met die 40mm dan maar.

"edit: typfoutjes"

Heb dus een testrun gedaan met die 40mm: resultaat :(
steeds het zelfde.... heb zelfs een nieuwe regelaar moete kopen in de rapte want de mijne wilde zich niet meer laten instellen.

Kon het niet laten en heb ik dus maar al op voorhand 2 trimvlakken gemonteerd. Morge eens naar dees resultaat zien.

groetjes

Weer pech. De trimvlakken helpen geen zak. Dan heb ik maar uit koleire een deel van de achter/onderkant weg gefreest en heel men aandrijflijn verplaats. Volgens de handleiding moest ie juist op de bodem door de achterkant uitkomen. Nu steekt ie ongeveer 1cm van de achterkant gemeten uit de bodem. De hoek is vele groter geworden tegenover de horizontale. Nu zit men propellertje ook ongeveer 1cm lager dan de vorige setup. Naar mijn mening zal hij nu meer onderwater zijn en minder lucht zuigen... en de boot meer naar boven lichten??? Morgevroegen met de kippen opstaan en meteen proberen of er eindelijk wat snelheid komt in te zitten....

groetjes

Trimvlakken doen alleen wat op snelheid.
Door je as in een grotere hoek te zetten, zal je de neus van de boot meer in het water drukken.
Plaats eens een foto zodat men kan zien wat eraan scheelt.

magin.jpg

(Geleende foto van een goed varende magin one)

gr René

Ik weet dat dit een oud topic is maar voor mensen die aan het zoeken zijn voor een oplossing voor dit probleem kan dit wel helpen.

Ik heb dit probleem laatst dus ook gehad en botweg geprobeerd om de schroeven te veranderen (wat overgins wel iets verschil gaf maar minimaal), hierna had ik de schroef wat naar achteren geplaatst, dit gaf ook wat resultaat maar wederom zat ik te kampen met hetzelfde probleem als hier omschreven.

Tot ik zat te eten en ineens het idee in me schoot dat de accu's wel eens verkeerd aan de motor verbonden waren.

Het blijkt dus zo te zijn dat als je het schema van het bouwpakket volgt dat de accus Parralel geschakeld worden waardoor dus 7,2 volt (bij 6 cell accu) naar de motor gestuurd word.

"dus hierbij waren beide accu's rechtstreeks aan de motor verbonden"

Ik heb hierna de accu's in Serie gezet en hiermee was direct het hele probleem opgelost, het beestje schoot vooruit en alles reageerde naar behoren.
De motor krijgt in dit geval 14,4 volt in plaats van de 7,2

"Hierin worden dus de accus met de + van 1 accu aan de - van de andere gesloten en de - van de 1e accu en de + van de 2e worden aan de motor gesloten"

Ik weet het, het is een gruwelijke beginnersfout maar goed we moeten ergens beginnen toch?

Back