Speedmodels V1

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
nog een bouwproject van een prototype van een model wat door de firma www.speedmodels.nl als bouwdoos op de markt zal worden gezet.

Het model is een V-1 vliegend bom en is ook bedoeld voor een minifan met een borstelloze motor in de speed 480 klasse, ik ga er in eerste instantie een speed 480 BB race of een Jamara pro 480 HS inzetten.

Het bouwverslag is te vinden op http://www.stack.nl/~coen/RC-forum/viewtopic.php?t=482

Hahaha Ton

Hoezo foei :D er is toch niets tegen een beetje gezonde concurrentie 8) het kan toch geen kwaad om daar ook eens een kijkje te nemen :wink: enne Theo ziet er allemaal goed :D .

Grtz,
Heino

ok ok ik zal hier ook enkele foto's plaatsen dit weekend.

Het model bouwt heel makkelijk en is ook van het type in elkaar klikken secondenlijm eraan en klaar. Wel opletten dat alles recht blijft (en ook dat de bouwplank recht blijft :oops: zie verslag ). Ook het beplanken van de romp gaat zeer eenvoudig zolang je het maar vak voor vak doet.

Zoals door enkelen gevraagd hier enkele foto's van de vooruitgang van de bouw van de V-1 van www.speedmodels.nl

alles in een oogopslag op de grote tafel
download.php

het triplex freeswerk
download.php

het balsa freeswerk
download.php

de kleine tekening
download.php

na 3 kwartier hobbieen met dit als resultaat, let wel hier zit alles nog los.
download.php

Nu zit alles netjes op de bouwplank, en alleen de steunspantjes zijn aan de plank verlijmd de rest zit nog maar gewoon in elkaar geklikt.
download.php

De vleugel zit hier ook al in elkaar geklikt. nog steeds alles zonder lijm.
download.php

Zo krijg je toch al een aardig beeld van het uiteindelijke model.
download.php

Sommigen willen dit motortje erop plakken.
download.php

Vleugeltje aan een zijde al beplankt.
download.php

Zo ziet het eruit als je de vleugel dan tegen een lamp houdt.
download.php

het volgende stukje met foto's

De romp zit in elkaar gelijmd en wordt helemaal beplankt. Bij de eerste stukken heb ik de fout gemaakt om te grote stukken in een keer te willen doen. Het is beter om steeds van spant naar spant te bekleden, op die manier laat de beplanking zich veel beter in vorm buigen.
download.php

Hier zie je wat ik bedoel als je goed kijkt zie je aan de linkerzijde en kleine bult die je er niet uitkrijgt als je die plaat uit een geheel laat. Deze heb ik dus later ook op het spant doorgesneden en daar een stukje tussenuit geschuurt. Nu na die aanpassing zit het wel goed.
download.php

Terwijl de romp aan het drogen is maar weer effe verder met de vleugel. eerst de tippen ruw op maat snijden met een mes.
download.php

en daarna met een schuurlatje netjes in vorm schuren.
download.php

Na enkele dagen puzzelen, plakken en wachten tot de lijm (Bison witte houtlijm TOPSPEED) droog is, is dit het resultaat.
download.php

De eerste vakken van de onderzijde van de romp, met veel spelden alles op zijn plaats houden.
download.php

En zo ziet het er dan van binnen uit.
download.php

Echt houtwormen project. Opvallend dat je zoveel verschillende spelden hebt.

Ik hoop het resultaat op 1 van de fly-ins tegen te komen. mischien dat iemand er een vlaai voor over heeft :wink: .

klopt, normaal kieper ik dat doosje met spelden op tafel om en pak dan gewoon de spelden zoals ze aan mijn vingers blijven hangen. Soms zitten er daardoor wel eens rode vlekjes op de modellen, dat is ook waarom ik veelvuldig rode folie gebruik dan vallen die vlekjes niet direct op.

Sorry, maar vanwege enkele zware prive problemen (stress, slechte rug, WAO, WW, enz) heb ik mij effe gedeeltelijk teruggetrokken van alle lopende zaken. Op dit moment ben ik weer redelijk fit en zal dus ook deze week weer een aantal lopende zaken oppakken en zodra er weer foto's zijn dan zal ik deze plaatsen.

theo, stress moet je van je afbouwen/vliegen, daar is het een hobby voor :wink:

sterkte. :D

Dat klopt Gerard, maar soms lukt dat niet meer en zijn andere dingen daarvoor nodig.

Back