Speedvleugeltje met EDF70

Hai Allemaal,
Ben bezig met een speedvleugeltje. Ik heb al aardig wat gebouwd en gevlogen, ook snelle kisten. Nu wilde ik eens proberen om een echt snel vleugeltje te maken met een EDF.

Mijn kennis van EDF's is nog niet zo veel alleen. Wel met die kleine GWS dingen zitten klooien, maar meer niet.
Ben nu bv ook met een A-10 van Flying Styro bezig met EDF's.

Maar goed. Mijn idee is om een klein carbon vleugeltje door de lucht te raggen met een EDF die ongeveer 30 amp trekt op 3S2100.
Daarvoor had ik dus de volgende ducted fan besteld:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : EDF70 with 3800kv Motor Assembled $21.56

extreem goedkoop, dus ik verwachtte niet al teveel. Volgens de specs moet hij precies voldoen aan wat ik wil qua amps. Heb een beetje zitten testen, maar nu weet ik niet precies wat ik hiervan moet denken...

Naja, mijn vragen komen langs in deze 2 korte filmpjes:

38MCcR0R6eQ[/media] - EDF70 with 3800kv Motor (hobbycity)
nEPaFR_qLdQ[/media] - EDF70 with 3800kv Motor 2e test

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, ik ga niet met mijn oog ervoor hangen natuurlijk... Maar toch.

Ik heb nu idd ook wel wat onbalans in het ding.. De motor lijkt mooi te draaien (alleen wat te hard blijkbaar).

Gek is trouwens ook dat er een enorme spleet zit tussen de rotor (prop) en de statorbladen. Hij kan met deze adapter niet verder erop, of ik moet de adapter dieper uitboren, of de as inkorten... en dan nog.
En hoe zit het met koeling? Die cone achterop is prachtig en aerodynamisch wel aan te raden lijkt me... Maarja, je sluit de motor ook gelijk goed af....

Bij gewone propvliegtuigjes gaan de amps wat naar beneden als je eenmaal vliegt (meestal). Hoe zit dit bij EDF's? Anders zou ik het nog wel kunnen proberen..

En dan valt een Calmato nog reuze mee. Op het veld zie je soms mensen met de meest grote motoren lekker in lijn met de propellor staan. Lekker slim.

Maar goed, speedvleugeltjes. ;)

Conus eraf en volgas je pakket afwerken. goed kijken of de setup niet te heet wordt en dan kan je hem ergens in zetten!

Succes, Erik

Jaja, ik snap de veiligheidsaspecten, had dit meer gepost voor de andere vragen...

o.a. of de stroom nog flink gaat zakken in de lucht?

Maar jouw idee is dus gewoon gassen ongeacht wat het metertje zegt en dan kijken of het warm wordt? dat doe ik normaal idd ook, alleen vind ik 50 amp wat veel als de leverancier zegt dat ie onder de 30 amp blijft....
Vandaar mijn twijfels om deze fan echt in te bouwen...

btw, ook de rotor op tipschade en haarscheurtjes controleren na de test. Ook de warmte van de as want als die te heet is kan de rotor gaan vervormen. De as koelt namelijk langzaam af.

Gebruik de lage timing als de motor daar op blijft lopen.
Je celvoltage van 9.2/3=3.06V onder vollast is erg laag wat zeker veel warmteontwikkeling gaat geven. Om de koeling verder te verhogen zou je een uitlaatconus van 90% inlaatoppervlak kunnen maken.
Je zit zeker veel hoger dan de 34A die je zou moeten hebben. Ik denk een voorbeeld van een behoorlijke produktievariatie bij een te scherp geprijsde setup. Het kan ook nog zijn dat er de verkeerde motor in zit en dat die voor 2s zou kunnen zijn!

Valt dus weinig aan te veranderen, maar ook weinig te verliezen. Volgas 10-15 sec en even controleren en maar herhalen. Vrees dat deze motor geen succes wordt maar als hij heel blijft dan.... ;)

succes,
Erik

OK, lage timing klinkt logisch idd, moet ik nog even testen wat ie dan trekt.
Ik zit er trouwens ook nog aan te denken om de motor opnieuw te wikkelen, gooi ik er een paar meer op...

Snap ook dat je productiefouten kan verwachten voor dit geld idd :D.

Wat bedoel je precies met die 90% verkleinen? Nou ja, ik snap denk ik wat je bedoelt, de uitlaat een beetje knijpen dus? Maar waardoor zou dat de koeling verhogen?

Back